Jump to content
Monday 14 October 2019
neubert

Vilken väg tar strömmen?

Recommended Posts

Posted (edited)

 

Hej!

Noterade av en händelse att min NASA BM-1 gick i taket på 100A när jag körde bogpropellern förra sommaren och det står på "åtgärdslistan" inför årets säsong. Vill inte att den ska ta av förbrukningsbatterierna utan endast av startbatteriet som är gjort för stora strömmar. Har under kvällen krypt, rivit ner luckor och följt kablar och ritat upp detta i all enkelhet men kan inte fatta varför mätshunten för batterimonitorn går i taket enligt kopplingen nedan? Nån som kan förstå sig på detta?

Mvh Nils

 

 

elschema Nimbus 310.JPG

Edited by neubert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om motorn är igång och laddar så kopplar skiljerelät ihop dina batterier så du får då en sluten krets över hela systemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ibland ser man inte skogen för alla träden... TACK!

Ja shunten verkar ha klarat sig för den mäter fortfarande exakt när jag kontrollmäter med amperetång. Har försökt få köpa en 200A shunt men måste byta ut allt isf. :(

Edited by neubert

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev neubert:

Har försökt få köpa en 200A shunt men måste byta ut allt isf

Skönt, min klarade inte en skiftnyckel ;)

Skulle jag byta idag så skulle det bli en Victron BMV även om jag gillar NASAs display.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väldigt konstigt att inte min då reagerar på samma sätt, tycker mig se att min minuskoppling är ungefär densamma.

Däremot kan jag få felvärde tvärtom, kan få 40 A i laddning helt utan vidare under någon minut. Dessutom kan det bli felvärde under någon minut om man växlat mellan de olika moderna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Väldigt konstigt att inte min då reagerar på samma sätt, tycker mig se att min minuskoppling är ungefär densamma.

Däremot kan jag få felvärde tvärtom, kan få 40 A i laddning helt utan vidare under någon minut. Dessutom kan det bli felvärde under någon minut om man växlat mellan de olika moderna.

Dina problem känner jag inte igen. Tycker den funkar bra men stör mig detta. Antar att gränsen på 100A är kontinuerlig last och att då några dutt på bogpropellern inte är någon fara...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om jag räknar rätt motsvarar en 4hk bogpropeller ca 3000W. 3000/12-14V ger en ström på 210-250A lite avrundat.

Det skulle ju isf innebära att alla installationer med BM-1 och bogpropeller inte skulle vara kompatibla?!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy