Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nightzero

Torkarmotor

Rekommendera Poster

"Vindrutetorkaren" jag har idag går väldigt tungt och långsamt. Funderade på om jag skulle sätta dit en ny.

 

Funkar Biltemas variant, eller är det bara skräp? Någon som testat?

 

Den som sitter där idag är precis likadan, men ett annan märke.

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/vindrutetorkare/vindrutetorkare-marin-12-v-2000017701

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart att den fungerar. Hur ofta är du ute och kör båt i regn? Prova att lägga en glasbehandling på rutan, ex Aquapel, så behöver du nästan aldrig köra med torkaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om längden på axeln är rätt så kan det funka. Torkarmotorer kommer med alla möjliga längder på axlarna, olika storlek på svepvinkeln och olika möjligheter att ställa svepvinkel och parkeringsläge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har du provat med att smörja upp dreven och linkaget.

Det skulle man kanske börja med. Vad använder man? Funkar det med typ kedjeolja som man sprayar på cykelkedjan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att tvätta rent. Exempelvis med Biltemas bromsrengöring.

Kolla först att det inte är plastdrev, då får du ta lacknafta eller 5-56.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla och eventuellt rengör elanslutningen.

Till dreven kan du nog ha aluminiumpasta

och länkarna krypsmörjolja.

Vad som helst är bättre än ingenting.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror att vanligaste problemet är att axeln korroderar i hylsan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Fast jag tror att vanligaste problemet är att axeln korroderar i hylsan. 

Japp, så är det!

Men inte för ty, se över hela växellådan inuti motorn.

Jag köpte två ex av Biltemas större modell, som är en kopia av American Bosch. Dom fungerar bra. Men dessa mindre... tja... till små vindrutor. Det satt sådana i förra båten, som hade rätt stora rutor, dom orkade inte med långa armar med 30 cm blad på.

Även Biltema har glasvax, det har jag lagt på, funkar jättebra.

Kedjeolja är väldigt klibbigt, det rekommenderar inte jag.

Vanligt hjullagerfett, eller propelleraxelfett är bättre.

Bromsskiverengöringen är bra, den innehåller isopropanolalkohol, löser det mesta, även hjärnceller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade motorn idag. Säg ut som f-n invändigt. Fick såga av axeln med bågfil för att få bort den från armen.

Köpte motorn på biltema. För 400 kr var det värt att chansa.

Den verkar funka bra. Låter ganska mycket, men går bra så att säga.

Torkararmen och bladet som följer med känns väldigt "skrangligt". Hela bladet vickar liksom fram och tillbaka. Kanske köper en annan typ av arm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-22 vid 00:07 skrev Georg_Ohm:

Jag köpte två ex av Biltemas större modell,

De fungerar alltså bra?

Jag har en sådan vanlig motor som jag tänkte byta eftersom den låter som ett tröskverk och dessutom bara har en hastighet.

 

Torkarmotor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎04‎-‎21 vid 10:33 skrev 535GT:

Ja det är klart att den fungerar. Hur ofta är du ute och kör båt i regn? Prova att lägga en glasbehandling på rutan, ex Aquapel, så behöver du nästan aldrig köra med torkaren

Med en behandling med Aquapel på en bilruta rinner vattnet bort utan att man behöver använda torkarna. Det förutsätter dock en hastighet på minimum 75 km/tim, lite beroende på rutans lutning.


Vid lägre hastigheter måste man fortfarande använda torkarna eftersom vattnet som samlas på rutan behöver transporteras bort på något vis. Står du still rinner dropparna neråt men i stadshastigheter så räcker inte fartvinden till för att trycka vattnet uppåt och gravitationen motverkas av den svaga fartvinden.

Därför tror jag en glasbehandling på en båtruta har marginell effekt om man nu inte kör minst 40 knop förstås.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan variant är att då och då dusha på vatten med lite vätmedel i (diskmedel). Vi testade på en bil fungerar bra. Flyget kör så om jag fattat rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

En annan variant är att då och då dusha på vatten med lite vätmedel i (diskmedel). Vi testade på en bil fungerar bra

Intressant. Hur länge fungerar en sådan behandling och vid vilken hastighet testade ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Baxlaget:

Intressant. Hur länge fungerar en sådan behandling och vid vilken hastighet testade ni?

Kommer inte riktigt ihåg, det är ett antal år sedan...

Typ en dutt var 30 sek kanske men det är bra ml. Vi hade en vanlig spolpump och ett tidrelä. Skulle jag göra det idag så skulle jag ta en behållare (har en undanlagd) fylla med vatten + medel och trycksätta med tryckluft. Sen ha en magnetventil som släppte ut genom en lämplig "spridare". I princip ska det nog vara dimma men med så mycket hastighet att det inte blåser bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast din teknik är det motsatta mot traditionell glasbehandling där ytan är frånstötande och hal. Den förstärker ytspänningen så det bildas vattenbubblor  som sedan blåser bort.
Diskmedel försvagar däremot ytspänningen så bubblorna brister och flyter ut. Lite halt blir det nog även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyget är lite annorlunda än båten. Hydrophobic coating (HC) är nog det viktigaste verktyget idag och det utvecklas med stormsteg. Vätmedel vore OK, men det svåra har varit att få HC att inte bli affekterad. De nya HC är mekaniskt rätt hållbara men tvålämnen påverkar dem negativt.

För båten rekommenderar jag:

Putsa fönstret superrent. Aceton och dylikt kan/skall användas förutsatt att rutan är glas. Ju renare destu bättre. Behandla därefter med en water repellent av för er budget acceptabel kvalitet. Flygindustrins är av god kvalitet men kostar... 

Biltema är ett annat alternativ. Inte dåligt men håller inte närmelsevis lika länge och ger inte en lika klar sikt: HÄR_1

Det finns massor att läsa om problemen men här är en enkel artikel om hur flyget löst det:  HÄR_2 ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rätt behandlad ruta är nog det bästa. På en segelbåt har man en del problem med stenk från havsvatten och där fungerar det väldigt bra att duscha med rent vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående torkarmotorer, om ni minns den diskussionen?

På min båt har jag tre vindrutor, när jag köpte båten satt det bara en torkare i mitten, tror det är en Roca med parallellarm. Men det är sb-rutan man använder mest då man kör.

Så jag kompletterade med två av Biltemas större motorer, enligt bilden ovan, dom sprayades vita. Och dom fungerar väldigt bra, samma ljudnivå som den befintliga, men är snabbare. Två hastigheter och självparkering antingen till höger eller vänster, även svepvinkeln kan justeras, tror det är 90, 110 och 180°.

Med diverse relän kopplade jag ihop mina parallellt, har även en timer, "torkarrobot" som kan påverka torkarna på den låga hastigheten. Parallellarmar på alla tre, och torkarblad av biltyp från Bosch, dom är bäst!

Har även behandlat rutorna (förra säsongen) med sådant där glasvax och det funkade bra även i lördags då det regnade en del.

Jo, alltså, Biltemas torkarmotorer av "American Bosch-typ" fungerar väldigt bra!

 

Sedan så är det ju så att mina vindrutor är negativa och taket bildar en "gangsterkeps" varför den båtens vindrutor inte är så utsatta, men om man kör i 10-15 knops fart i regn så märks det. 

 

Möjligen kan jag tycka att parallellarmarna som jag köpte på Seasea skulle ligga an hårdare mot rutan, dom skulle haft en kraftigare fjäder.

 

Vindrutespolare har jag ännu ingen, har inte listat ut hur jag skall göra rörläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Angående torkarmotorer, om ni minns den diskussionen?

På min båt har jag tre vindrutor, när jag köpte båten satt det bara en torkare i mitten, tror det är en Roca med parallellarm. Men det är sb-rutan man använder mest då man kör.

Så jag kompletterade med två av Biltemas större motorer, enligt bilden ovan, dom sprayades vita. Och dom fungerar väldigt bra, samma ljudnivå som den befintliga, men är snabbare. Två hastigheter och självparkering antingen till höger eller vänster, även svepvinkeln kan justeras, tror det är 90, 110 och 180°.

Med diverse relän kopplade jag ihop mina parallellt, har även en timer, "torkarrobot" som kan påverka torkarna på den låga hastigheten. Parallellarmar på alla tre, och torkarblad av biltyp från Bosch, dom är bäst!

Har även behandlat rutorna (förra säsongen) med sådant där glasvax och det funkade bra även i lördags då det regnade en del.

Jo, alltså, Biltemas torkarmotorer av "American Bosch-typ" fungerar väldigt bra!

 

Sedan så är det ju så att mina vindrutor är negativa och taket bildar en "gangsterkeps" varför den båtens vindrutor inte är så utsatta, men om man kör i 10-15 knops fart i regn så märks det. 

 

Möjligen kan jag tycka att parallellarmarna som jag köpte på Seasea skulle ligga an hårdare mot rutan, dom skulle haft en kraftigare fjäder.

 

Vindrutespolare har jag ännu ingen, har inte listat ut hur jag skall göra rörläggningen.

Tja... en bild som kan illustrera varför jag målade torkarmotorerna från Biltema vita...

IMG_20170722_102349_zpsthzxblvf.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...