Jump to content
Monday 27 January 2020
velum_navia

Rensa värmeväxlaren

Recommended Posts

1 minut sedan skrev Seaman64:

Viktigt göra rent runt tubernas utsida också. Min var mycket skitig när jag rensade den första gången

Kan ofta vara kalk mm. Finns olika medel tex citronsyra. Kan man lägga hela paketet i ett bad, gärna med lite värme så brukar det bli skinande rent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med tidigare som håller på sjövattenfilter, montera ett sådant.

Mitt sitter bakom motorn/ovan motorn på skottet. Du kan få bilder om du önskar. Sen är jag kritisk till Vetus intruktionsbok där det står att man skall rengöra kylaren, ta ut tubpaketet, byta oringar också vidare "Vid behov". Borde stå som alla i branschen säger "minst en gång om året". Min var så skitig at det blivit frätskador  vid packningsytan/oringens anliggningsyta. I samma instruktionsbok står det att man skall byta olja i motorn efter x antal gång timmar eller en gång om året. Men kylaren "vid behov". Korkat tycker jag som fick reparera min efter kanske max 50-100 timmar gångtid på ny motor. När jag ringde en Vetus säljare för att diskutera problemet så snäste han irriterat: " vad det än står i instruktionsboken så rengöar man kylaren en gång om året!" Det bisarra i historien är att en annan säljare av Vetus reservdelar i Svergie tyckte det lät ofta med en gång om året och angav flera hundra timmar i gångtid innan det behövdes rengöras byta oringar o.s.v. Dumt men nu har jag fixat skadorna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min VP D2-55 motor har gått 1800 timmar och förkalkning var inte ett problem (däremot impeller bitar efter 3 olika ägare under 17 år).

Kunde få in en strumpsticka med diameter 4 mm, var inte mycket att rensa.

 

För att slippa demontera värmeväxlaren har jag tankar på att i framtiden köra igenom kylsystem med Barnacle Buster eller citronsyra.

 

Hink med avkalkningsvätskan, ta ur impellern, liten pump i hinken med slang som passar i sjövattenfiltrets utgång, lossa slangen till avgaskröken, koppla slangförlängare och ned i hinken.

Låta det stå och pumpa i några timmar.

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalk mm ska inte vara ett problem, då har man haft för dålig kvalitet på (färsk) kylvattnet. Fyller man bar avjoniserat/avkalkat vatten så ska det inte bli problem. Men vem gör det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-14 vid 15:04 skrev bhemac:

Kalk mm ska inte vara ett problem, då har man haft för dålig kvalitet på (färsk) kylvattnet. Fyller man bar avjoniserat/avkalkat vatten så ska det inte bli problem. Men vem gör det?

Jag.....

Avfuktaren i garaget ger massvis med vatten för återanvändning i kylsystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Lintott:

Avfuktaren i garaget ger massvis med vatten för återanvändning i kylsystemet.

Även en AC ger användbart vatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Lintott:

Jag.....

Avfuktaren i garaget ger massvis med vatten för återanvändning i kylsystemet.

Om kylsystemet funkar så ska du ju inte behöva fylla på. Det innebär ju att det inte fylls på med kalkrikt vatten. Vanligt i tex vattenkokare, kaffebryggare mmär ju att man fyller med vatten och tömmer, avdunstar och då blir en del av kalken kvar.

I ett slutet kylsystem har du ju vatten hela tiden och kaklen har i princip ingen möjlighet att bli kvar/byggas upp någonstans. Men såklart. Fyller du systemet med destillerat vatten så är risken nollad.

Frågan är hur du gör med ev kalk som bildas i sjövattendelen av systemet. Där finns ju varma ytor där rester av vatten tillåts dunsta ifrån. Där blir kalk kvar. Orimligt att ha med destillerat vatten till det.

Man kan ju kanske göra slutet system av det åxå, som man i sin tur kyler i en kuft eller vattenkyld kylare. 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-16 vid 14:10 skrev Caribic410:

Om kylsystemet funkar så ska du ju inte behöva fylla på. Det innebär ju att det inte fylls på med kalkrikt vatten. Vanligt i tex vattenkokare, kaffebryggare mmär ju att man fyller med vatten och tömmer, avdunstar och då blir en del av kalken kvar.

I ett slutet kylsystem har du ju vatten hela tiden och kaklen har i princip ingen möjlighet att bli kvar/byggas upp någonstans. Men såklart. Fyller du systemet med destillerat vatten så är risken nollad.

Frågan är hur du gör med ev kalk som bildas i sjövattendelen av systemet. Där finns ju varma ytor där rester av vatten tillåts dunsta ifrån. Där blir kalk kvar. Orimligt att ha med destillerat vatten till det.

Man kan ju kanske göra slutet system av det åxå, som man i sin tur kyler i en kuft eller vattenkyld kylare. 

Den fick avfuktarvatten första gången den fylldes. Det är några år sedan så börjar fundera på att tömma o byta för att få ny glykol med alla rostskyddsämnen förnyade.

Värmeväxlare är lättare att rensa än kylkanaler i motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-14 vid 11:18 skrev Seaman64:

Ser du har en Vetus, 16hk? Sådan har jag, jag tar ut min tub och använder piprensare, tryckluft, rengöringsmedel o.s.v. Viktigt göra rent runt tubernas utsida också. Min var mycket skitig när jag rensade den första gången, köpte vår båt begagnad. Motorn hade gått några år innan vi köpte den.

 

Ja Vetus 16 hk. Körde med piprensare modell tjockare. Men såg att jag inte fick ut allt... Jag försökte ta ut hela "tuben" men det gick inte. Frågade där jag köpte motorn och fick till svar att det inte går. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-14 vid 11:28 skrev Seaman64:

Håller med tidigare som håller på sjövattenfilter, montera ett sådant.

Mitt sitter bakom motorn/ovan motorn på skottet. Du kan få bilder om du önskar. Sen är jag kritisk till Vetus intruktionsbok där det står att man skall rengöra kylaren, ta ut tubpaketet, byta oringar också vidare "Vid behov". Borde stå som alla i branschen säger "minst en gång om året". Min var så skitig at det blivit frätskador  vid packningsytan/oringens anliggningsyta. I samma instruktionsbok står det att man skall byta olja i motorn efter x antal gång timmar eller en gång om året. Men kylaren "vid behov". Korkat tycker jag som fick reparera min efter kanske max 50-100 timmar gångtid på ny motor. När jag ringde en Vetus säljare för att diskutera problemet så snäste han irriterat: " vad det än står i instruktionsboken så rengöar man kylaren en gång om året!" Det bisarra i historien är att en annan säljare av Vetus reservdelar i Svergie tyckte det lät ofta med en gång om året och angav flera hundra timmar i gångtid innan det behövdes rengöras byta oringar o.s.v. Dumt men nu har jag fixat skadorna.

 

Nu köpte jag min motor som ny och för att alla garantier skall gälla så gör jag allt en gång om året. Oljan byter jag två gånger om året. Varje år innan sjösättning och sen mitt i säsongen. I år bli det tredje året jag äger motorn så då kommer jag även byta impeller. Bak på min motor vid dieselpumpen så sitter det ett filter, hur ofta byter du det?

Ang sjövattensfilter, så kanske det är bra att installera ett. Dels för att här på västkusten så har det blir mer och mer skit i havet (läs plast) så det kanske är en bra ide. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev velum_navia:

- - -

Bak på min motor vid dieselpumpen så sitter det ett filter, hur ofta byter du det?

- - -

Troligen ett grovfilter för dieseloljan. Sen brukar det finnas ett finfilter innan insprutningspumpen.

 

Grovfiltret/förfiltret brukar vara kombinerat med vattenfilter (dränering av vatten). Vattnet bör dräneras någon gång om året. Du märker rätt snart om du har något vatten i dieseln eller om det alltid är bara diesel o anpassar kontrollen efter det. Är det ofta mycket vatten så bör tanken rensas o anledningen till vattnet felsökas (ofta dålig/ingen packning på tanklocket).

 

Filterna byter jag inte förrän det behövs (men har alltid extrafilter i båten för när det behövs). Jag kör motorn på fullvarv en stund då-och-då. Om motorn går bra på fullvarv så får den tillräckligt med diesel o då är det inga problem med filterna. Ett filter sätts igen mer-o-mer med tiden. Ju mer igensatt det blir desto bättre renar det - tills motorn inte får tillräckligt med diesel längre, då är det dags att byta. Men varför byta i förtid?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-19 vid 20:23 skrev velum_navia:

 

Ja Vetus 16 hk. Körde med piprensare modell tjockare. Men såg att jag inte fick ut allt... Jag försökte ta ut hela "tuben" men det gick inte. Frågade där jag köpte motorn och fick till svar att det inte går. 

Kolla i instruktionsboken, där sak det stå om du kan ta ut tubpaketet. Låter konstigt att det inte skulle gå. Jag gjorde det på vår, inga problem. MEN den satt utav H-E eftersom det inte gjorts på flera år. Jag kan lägga ut/maila bilder om du vill. Mycket lättare göra rent om tubpaketet är löst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-19 vid 20:30 skrev velum_navia:

 

Nu köpte jag min motor som ny och för att alla garantier skall gälla så gör jag allt en gång om året. Oljan byter jag två gånger om året. Varje år innan sjösättning och sen mitt i säsongen. I år bli det tredje året jag äger motorn så då kommer jag även byta impeller. Bak på min motor vid dieselpumpen så sitter det ett filter, hur ofta byter du det?

Ang sjövattensfilter, så kanske det är bra att installera ett. Dels för att här på västkusten så har det blir mer och mer skit i havet (läs plast) så det kanske är en bra ide. 

Troligen Bränslefilter du menar, men precis vid BRpump och SW pump sitter mitt oljefilter, är det kanske det du menar?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-05-19 vid 20:23 skrev velum_navia:

 

Ja Vetus 16 hk. Körde med piprensare modell tjockare. Men såg att jag inte fick ut allt... Jag försökte ta ut hela "tuben" men det gick inte. Frågade där jag köpte motorn och fick till svar att det inte går. 

Hej igen! Kolla bilderna, tycker våra kylare ser rätt lika ut. Jag demontera hela kylaren på grund av frätskador mellan tubpaket och övriga kylaren. Som du ser går det att ta ut tubpaketet , borde gå på din med. Min motor är från 2011. Som du ser var tubpaketet mycket smutsigt.

Cooler 2.jpg

Cooler 3.jpg

Cooler 4.jpg

Cooler.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en 3 år gammal Vetus M4-45 som jag i år rengjorde värmeväxlaren för första gången. Upptäckte en stor mängd småmusslor i systemet...

Troligtvis kan det komma in mussellarver med kylvattnet som börjar växa därinne. Dom borde ju dö snabbt av temperaturen, men om man bara kör motorn en kort stund hinner nog inte värmen gå upp så högt.

Någon som vet hur man ska hantera detta? Sjövattenfiltret är nog för grovt för att fånga  mussellarverna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-11 vid 07:03 skrev Seaman64:

Hej igen! Kolla bilderna, tycker våra kylare ser rätt lika ut. Jag demontera hela kylaren på grund av frätskador mellan tubpaket och övriga kylaren. Som du ser går det att ta ut tubpaketet , borde gå på din med. Min motor är från 2011. Som du ser var tubpaketet mycket smutsigt.

Cooler 2.jpg

Cooler 3.jpg

Cooler 4.jpg

Cooler.jpg

Hur fick du ut den? Frågade min mekaniker där jag köpte motorn och han sa att det inte går?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev velum_navia:

Hur fick du ut den? Frågade min mekaniker där jag köpte motorn och han sa att det inte går?

Med hjälp av en trä regel och hammare. Satt som bara den. Kolla i instruktionsboken, där står att det går att ta ut tub paketet. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

igår kväll snackade vi bla om motorproblem med ny motor, det skall ju vara problemfria år med ny motor...

Seglarkompis berättade att de fick kylnings problem på glykolsidan, såg ut som geleklumpar i värmeväxlaren.

Motorexperten rekommenderade tömning av glykolsidan och påfyllning av rent vatten, motorgång minst 5 timmar, tömning. Minns inte om denna sköljning skulle göras fler ggr.

Given förklaring var att geleklumparna uppstått pga påfyllning av ny glykol av fel sort och då kan man få gelebildning.

Tycker att en av bilderna i tråden visar något klet mellan rören i värmeväxlaren.

Har någon hört om problem pga fel mix av glykolvarianter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

På bilforum är det ett känt problem att glykolsorter inte gillar att blanda sig. Finns 2-3 huvudtyper men ingen garanti att samma huvudtyp räcker. Helst samma eller töm och skölj. Huvudtyp beror på gjutjärn eller lättmetall i motorn. Så helst alltid tillverkarens rekommendation och i nödfall bara destvatten. Saknar dock egen erfarenhet av detta.

Edited by AndW

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis! Det är nog reaktion på att olika soters glykol använts. Kylaren kylde bra, inga problem med motortemperatur. Skitig i tuberna var den förstås. Mycket skitig. Ska kolla vilken glykol Vetus rekomenderar. 

22 timmar sedan skrev skippeer:

igår kväll snackade vi bla om motorproblem med ny motor, det skall ju vara problemfria år med ny motor...

Seglarkompis berättade att de fick kylnings problem på glykolsidan, såg ut som geleklumpar i värmeväxlaren.

Motorexperten rekommenderade tömning av glykolsidan och påfyllning av rent vatten, motorgång minst 5 timmar, tömning. Minns inte om denna sköljning skulle göras fler ggr.

Given förklaring var att geleklumparna uppstått pga påfyllning av ny glykol av fel sort och då kan man få gelebildning.

Tycker att en av bilderna i tråden visar något klet mellan rören i värmeväxlaren.

Har någon hört om problem pga fel mix av glykolvarianter?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fann en intressant diskussion om glykol för VP här http://www.bavariaklubben.se/forum/Post.aspx?id=25140

 

Teknisk not från VP säger att man skall använda oxalsyra att rengöra med om man avser att byta till ny glykol modell. Kan ju vara ett tips om man vill tvätta insidan på värmeväxlaren utan att demontera den.

 

På en motorkurs fick vi nedanstående recept som kan användas innan man gör en längesegling (jorden runt, Karibien eller Medelhavet).

 

Har för mig att samme lärare berättade att det skall vara 40% glykol och 60% vatten (avjonat vatten skadar inte).

 

image.png.1d5a639b55c043586c4e188c5620ec19.png

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy