Promod 18 Postad 23 Mars , 2019 Jag har 230V landström till båten men har bara 110V uttag inne i båten som jag gärna skulle vilja ersätta med 230V uttag. Landströmmen går till en transformator. Tar gärna emot tips på hur jag enklast gör detta. Gissar att jag behöver dra ny kabel före transformatorn till uttagen som jag vill ersätta. Har även funderat på om AC/AC-omvandlare kan vara ett alternativ. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/resetillbehor/omvandlare-vaxelriktare/transformator-110-230-v-100-w-p44101 Eller en reseadapter https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/resetillbehor/reseadaptrar-utlandskontakter/skross-jordad-reseadapter-usa-p38582 Tänkte kunna använda dammsugare, luftavfuktare, kupévärmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 23 Mars , 2019 Här är även en bild på där landströmmen går in via den osläta övre sladden i transformatorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 23 Mars , 2019 Jag drog in 220v parallellt 110v systemet. Har en del 110v utrustning som följde med båten och kör dessutom telefonladdare etc på 110v eftersom de oftast går med ett stort spann vad gäller inkommande spänning. Paralellkopplade mig där landströmmen kommer in så jag endast behöver ansluta en sladd och vips har jag 110v+220v. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 23 Mars , 2019 En bekant hade liknande funderingar. Han hade 230 intag, landstömscentral, trafo och ett par 230V uttag. Allt godkänt enl regelboken. Efter en del diskuterande så beslutade han att behålla 120V delen (för det är just 120V man officiellt har i USA även om många inte vet om det). Han hade AC, micro, varmvatten mm för 120V. Det han saknade var framförallt var en brödrost(!) samt någon borrmaskin mm. Att köpa detta från USA kostade några hundra. Han slapp bygga om allt och, 120V är något mindre otrevligt. Dessutom får man en skyddstarfo (som kan vara en dålig spartrafo). Funder på det! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Promod 18 Postad 24 Mars , 2019 Då behåller jag nuvarande 120 och drar separat 230. Tack för era svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser