smirre10 3 Postad 20 Mars , 2019 Har någon koll på om det är ok att dra ca 6m slang för tömning av septitanken + spolning av toaletten till tanken ? Toaletten sitter idag ca 6m från den tilltänkta platsen för septitanken. Jag har idag en septitank på 28L men vill ha en på minst 60 iaf, å då är den enda platsen i motorutrymmet. För att slippa borra nya hål i skrovet för tömningen så blir det en längre dragning än vad det är idag men tycker att det borde inte vara några problem Det blir raka rör å tanken kommer lite lägre än toaletten. Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 114 Postad 20 Mars , 2019 Tror att det finns en rekommendation om att man ska spola motsvarande volym vatten som slang man har till septiktanken. (Tror jag läst det i manualen till Jabsco toaletten) Jag brukar göra det någon gång då och då för att "spola rent" ledningarna. Det blir ju rätt mycket vatten att spola på 6m. Frågan är dock om det är nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2019 Kan man ha fall hela vägen mellan toa och tank så blir ingen skit stående i slang/rör och behovet att spola blir mindre. I detta fall är nog kopparrör definitivt att föredra framför slang. En bra variant är nog också att satsa på en eltoa. Allt blir ordentligt malt och slangdimensionen är bara 25mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 20 Mars , 2019 Jag hade nog tänkt om, och borrat det där hålet i skrovet. Sex meter rör/slangdragning hade jag inte velat ha. F ö brukar man kunna få in rätt stora tankar om man låter tillverka en skräddarsydd. Min blev strax under 60 liter, sitter bakom toan under skarndäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 669 Postad 20 Mars , 2019 4 timmar sedan skrev bhemac: En bra variant är nog också att satsa på en eltoa. Allt blir ordentligt malt och slangdimensionen är bara 25mm. 28 mm kopparrör är 25,6 mm invändigt och går att bocka, om man har verktyg. Pris cirka 120:- kr/m, rätt överkomligt tycker jag. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser