Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

Måhända kan kanske flera tycka att en elektrisk tandborste kan vara överflödig ombord, ett "I-landsproblem".

Men vi som är vana att använda sådan eltandborste i hemmet resten av året, kan kanske tycka att man inte känner sig ren i munnen efter att ha borstat med vanlig "oelektrisk" tandborste under båtsemestern.

 

Vi är dock några som förstört laddaren till Brauns Oral B eltandborste med invertern/växelriktaren, då dessa laddare inte tål den modifierade sinusvågen de billigare invertrarna ger. Eller så har man glömt tandborste och laddare på bryggan under elstolpen när man lämnat hamnen...

Problemet med inverter och Brauns induktiva laddare är känt då man kan läsa om det på olika håll på nätet.

 

Ja min laddningserfarenhet i hemmet av Oral B, ger att två personer som borstar tänderna två gånger om dagen förbrukar tandborstens laddning på litet drygt en vecka, 7-9 dagar, beroende på hur länge eller hur noga man borstar sina tänder. Med tandläkarens eller tandhygienistens rekommendation hade nog laddningen bara räckt i 5-6 dagar för två personer.

 

Nu fick jag ett tips om en eltandborste som kan laddas i ett USB uttag, och sådana uttag har vi ju numera ombord oftast flera stycken.

Det är Jordans modeller i olika prisklasser.

Jag tänkte köpa mig en Jordan Clean Frech, den billigare modellen, 499kr på Elgiganten och testa hur en sådan funkar ombord.

 

Tipset fann jag här: Dagens Båtliv.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. Har sinus-inverter som i huvudsak används för att ladda diverse prylar, mest tandborstaren, och har funderat på varför det inte säljs lite smartare grejer till campare och båtfolk.

Har som reserv i båten en OralB som går på 4 AAA-batterier men den känns väldigt billig. 

Här verkar det vara en bra pryl som håller måttet. Gillar både laddningstiden och kapaciteten. 

Blir förmodligen ett köp så vi slipper köra invertern som dessutom sitter under ena sängen och låter lite mycket.

Tack för tipset! Återkom gärna med lite erfarenheter efter köp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att lösa detta och en del andra i-lands problem är ju att skaffa en inverter som ger ren sinus. Man får en som ger 200W för 200 spänn. Bra även att ladda datorer, drönare mm med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Hmmmm. Har sinus-inverter som i huvudsak används för att ladda diverse prylar, mest tandborstaren, och har funderat på varför det inte säljs lite smartare grejer till campare och båtfolk.

Har som reserv i båten en OralB som går på 4 AAA-batterier men den känns väldigt billig. 

Här verkar det vara en bra pryl som håller måttet. Gillar både laddningstiden och kapaciteten. 

Blir förmodligen ett köp så vi slipper köra invertern som dessutom sitter under ena sängen och låter lite mycket.

Tack för tipset! Återkom gärna med lite erfarenheter efter köp. 

 

Elgiganten har denna tandborste på sin hemsida.

Ja jag kan ju återkomma med ett leende...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Kollade Media Markts hemsida, förefaller som om den firman inte säljer Jordans tandborste längre. Men den som söker (=googlar) brukar finna ett och annat.

Samma här. Men Elgiganten säljer den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Samma här. Men Elgiganten säljer den. 

Ja jag skrev fel, blandade ihop de där stora elektronikjättarna, redigerade och har väl därmed kanske skapat en del förvirring...

 

Även Net-on-net har den på sin hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag skrev fel, blandade ihop de där stora elektronikjättarna, redigerade och har väl därmed kanske skapat en del förvirring...

 

Även Net-on-net har den på sin hemsida.

Suck "hade"

 

Net-on-net:

"Denna vara säljs ej längre

Du har kommit till en produkt som inte längre finns i vårt sortiment."

 

Det kanske gäller att passa på, kanske denna håller på att utgå ur sortimentet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Måhända kan kanske flera tycka att en elektrisk tandborste kan vara överflödig ombord, ett "I-landsproblem".

Men vi som är vana att använda sådan eltandborste i hemmet resten av året, kan kanske tycka att man inte känner sig ren i munnen efter att ha borstat med vanlig "oelektrisk" tandborste under båtsemestern.

 

Vi är dock några som förstört laddaren till Brauns Oral B eltandborste med invertern/växelriktaren, då dessa laddare inte tål den modifierade sinusvågen de billigare invertrarna ger. Eller så har man glömt tandborste och laddare på bryggan under elstolpen när man lämnat hamnen...

Problemet med inverter och Brauns induktiva laddare är känt då man kan läsa om det på olika håll på nätet.

 

Ja min laddningserfarenhet i hemmet av Oral B, ger att två personer som borstar tänderna två gånger om dagen förbrukar tandborstens laddning på litet drygt en vecka, 7-9 dagar, beroende på hur länge eller hur noga man borstar sina tänder. Med tandläkarens eller tandhygienistens rekommendation hade nog laddningen bara räckt i 5-6 dagar för två personer.

 

Nu fick jag ett tips om en eltandborste som kan laddas i ett USB uttag, och sådana uttag har vi ju numera ombord oftast flera stycken.

Det är Jordans modeller i olika prisklasser.

Jag tänkte köpa mig en Jordan Clean Frech, den billigare modellen, 499kr på Elgiganten och testa hur en sådan funkar ombord.

 

Tipset fann jag här: Dagens Båtliv.

KAn du inte ladda upp powerbank men invertern å ladda borstar från powerbanken?
jag skulle nog ha köpt 4st till, eller tillräckligt många, tandborstenheter så det skulle räcka för antalet veckor jag max kommer vara ute.

HAr för mej min heter brown.. har inga problem med laddning från invertern.. fast invertern satte jag dit... var det förra eller förrförra året.. så ta i trä

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Caribic410:

KAn du inte ladda upp powerbank men invertern å ladda borstar från powerbanken?
jag skulle nog ha köpt 4st till, eller tillräckligt många, tandborstenheter så det skulle räcka för antalet veckor jag max kommer vara ute.

HAr för mej min heter brown.. har inga problem med laddning från invertern.. fast invertern satte jag dit... var det förra eller förrförra året.. så ta i trä

 

Jag kan låta solcellspanelerna ladda upp ett batteri som driver en stor fläkt, i dess luftström placerar jag en vindgenerator som ger då "äkta" 230 V 50 Hz, som då kan ladda såväl mobiltelefoner som tandborstar via originalladdare.:rolleyes:

 

Om jag då inte vill gå över vattnet för att hämta vatten, så kan jag kanske använda min gamla powerbank med inbyggd liten solcell.

 

Braun, heter firman som marknadsför Oral B. Braun har kanske någon bra rakapparat också att ladda någonstans...

:ph34r:

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Caribic410:

har inga problem med laddning från invertern.. fast invertern satte jag dit... var det förra eller förrförra året.. så ta i trä

Nej, du har/får inga problem eftersom du köpte en "riktig" inverter.

--

200kr alternativ (har liknande i bilen):

 

Inverter 200W.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag kan låta solcellspanelerna ladda upp ett batteri som driver en stor fläkt, i dess luftström placerar jag en vindgenerator som ger då "äkta" 230 V 50 Hz, som då kan ladda såväl mobiltelefoner som tandborstar via originalladdare.:rolleyes:

 

Om jag då inte vill gå över vattnet för att hämta vatten, så kan jag kanske använda min gamla powerbank med inbyggd liten solcell.

 

Braun, heter firman som marknadsför Oral B. Braun har kanske någon bra rakapparat också att ladda någonstans...

:ph34r:

 

 

Precis sån oral b har jag. Ok. Jag har riktig inverter.

Annars verkar det klokt att köra fläkt på solcell å skapa egen ström..

Alternatiet kan ju vara att koka vatten m solceller å köra ångturbin för att göra "riktig" ström.. åxå smidigt. Den kan du ju även köra på brännolja, diesel, fotogen, tsprit mm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man, som jag, har en "riktig" inverter så tycker jag det är en bra idé att ladda via USB. Gissar att det är större förluster i min inverter på typ 150W än i en USB-dosa och så slipper jag ljudet från invertern, även om den inte låter så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Precis sån oral b har jag. Ok. Jag har riktig inverter.

Annars verkar det klokt att köra fläkt på solcell å skapa egen ström..

Alternatiet kan ju vara att koka vatten m solceller å köra ångturbin för att göra "riktig" ström.. åxå smidigt. Den kan du ju även köra på brännolja, diesel, fotogen, tsprit mm.

Njae, jag har en större Wilesco ångmaskin sparad sedan barndomsåren, dom ser likadana ut idag, och den kanske kan dra runt en generator....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller... så köper man en sådan här...

”Drivs av två AA-batterier”

Meeeen... då blir det ju inte fler kompicerade prylar inbyggda i båten... 🙄

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/munvard/eltandborstar-och-tillbehor/eltandborste-804098/

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Eller... så köper man en sådan här...

”Drivs av två AA-batterier”

Meeeen... då blir det ju inte fler kompicerade prylar inbyggda i båten... 🙄

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/personvard-och-halsa/munvard/eltandborstar-och-tillbehor/eltandborste-804098/

Ahhh!

Det är en sån jag har som extra ombord. Känns som sagt lite smäckig. 

(Trodde min drevs av 4 AAA men det är den där som jag har som drivs av 2 AA)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...