Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
firefish

Isolera del av 12-voltssystem

Rekommendera Poster

Jag lyckades bränna min navdator, Intel Nuk, på grund av ett troligt överlag i sökarljuset. Detta vill jag gärna undvika i framtiden.

 

Maskin är 24 volt och generator lämnar således 24 volt. Resten av båten är 12 volt och jag laddar förbrukningsbanken från 24-voltsbanken via en 24-12 volt omformare.

 

Nu vill jag isolera min 12-voltsmatning till navsystemen (dator/skärm/gps-kompass/ais) från övrigt på 12 volt för att på så sätt slippa utsätta min känsliga elektronik för strömspikar och annat elände.

Om jag förstår det hela rätt så kan jag göra detta genom en 12-12 volt omformare om den är galvaniskt isolerad. (Skulle det vara bättre så går det ju med 24 till 12 också.)

I nuläget räcker det med 10 A men jag ska bygga ut systemet så lite mer skadar inte. Jag vill också ha en "färdig" lösning, dvs inte något jag löder ihop själv.

 

Tips på bra produkt(er) mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har något åt det hållet men inte helt färdigbyggt.

12V husbatteri, DC/DC omvandlare som ger 13,6V ut och ett 10Ah 12V batteri.

Inte galvaniskt isolerat men ganska väl åtskiljt. 

Omvandlare klara 10A, jag räknade på det och trots navigatorer, radar och en massa annat skräp så kom jag inte i närheten av 10A dessutom finns det lilla batteriet.

13,6V är en bra spänning, det toppladdar inte batteriet och laddningen går lite långsammare men batteriet håller i evigheter.

Galvaniskt åtskiljt skulle vara nice och jag har kollat lite men de jag hittade då var svindyra.

I mitt system kan jag välja källa för omvandlaren. Hus, start eller ankarspelsbatteri.

All övrig el går via lastutgången på solregulatorn men inte strömmen till omvandlaren, den har en inbyggt underspänningsskydd som kopplar bort om husbatterierna skulle ha för låg spänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag har något åt det hållet men inte helt färdigbyggt.

 - - -

Hur många projekt har du som pågår..  😉

 

Skulle vara kul att se ditt elschema!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Hur många projekt har du som pågår..  😉

Skulle vara kul att se ditt elschema!

Haha, jag det är alldeles för många projekt. Tyvärr verkar det tillkomma fler än vad som avslutas dessutom har takten på att avsluta projekt minskat med åren.

En sak är jag bra på, att förbereda får nya projekt. Det underlättar lite.

Elschema är numera i pluralis, består av flera delschemor.

 Här är hus-säkringarna.

T96 - El domestic.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Den från Elfa verkade inte gilla fukt (max 95 procent relativ luftfuktighet) så jag beställde en Mastervolt 12/12-20 från Waveinn. 3600 ink frankt var lite billigare än 5500 från Tjustel i länken.

 

Nu är frågan – vågar man driva även VHF från samma bus som nav (för att minska störningar) eller riskerar jag min navdator med den också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev bhemac:

Haha, jag det är alldeles för många projekt. Tyvärr verkar det tillkomma fler än vad som avslutas dessutom har takten på att avsluta projekt minskat med åren.

En sak är jag bra på, att förbereda får nya projekt. Det underlättar lite.

Elschema är numera i pluralis, består av flera delschemor.

 Här är hus-säkringarna.

 

Inga lanternor o inga navinstrument...

Ägnar du dig bara åt "bryggsegling"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Lintott:

Ägnar du dig bara åt "bryggsegling"?

Antar att om man räknar antalet timmar så är det nog mest bryggsegling i synnerhet om tiden på land räknas som bryggsegling ;) 

 

Navigationsdelen är helt sparerad. Det kommer från Swan, de hade så, det fungerade mycket bra. När det började krisa med ström så slog vi bara av "Domestic".

Jag använder mig aldrig av huvudbrytarna, när jag lämnar båten så slår jag av tex belysning med dvärgbrytarna och hela navigationsdelen.

Här är ett principschema

 

 

Elsystem - totalt.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...