Jump to content
Monday 16 September 2019
MinorOffshore

Ärgning på Duoprop G7 propeller ?

Recommended Posts

41 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Jag förstår att om jag har rost i knutkorset så blir det problem, men varför nämnde inte den auktoriserade VP mekanikern att det fanns rost ? Vi diskuterade i flera timmar om vad som kunde vara orsaken bakom haveriet.

De sade att det inte funnits vatten eller några andra tecken på att bälgen skulle ha läckt. "Ibland bara går lagrena sönder."

Dessutom bytte de ej axeln som VP säger att hade rost på sig. Skulle axeln varit rostig borde ju axeln ha byts ?

Bifogat min bild från vilken VP säger att axeln är rostig. Jag vet ej om det bruna på bilden är rost ? Och i såfall varför axeln inte byttes ? Kommer detta att hända snart igen ?

rostskadad_axel_lager.jpg

Om man byter axel så innebär det väl ett motorlyft?

Nu är jag inte expert på just ditt drev, men dom VP jag har haft innan så sitter det låsringar på insidan, därav lyftet. Det sitter väl ett lager där, om den skär så går det tungt, men knappast så att drevet rasar (du bör hört).

Och om knutkors är rostiga, då kan väl knappast drevet rasa, måste klonka och föra en jävla massa liv innan DOM SKÄR. Brunt=rost. Orsak=vatten.

Nä, du får nog slicka dina sår och acceptera att drevet var nog i bästa skick alt bälg trasig och vatten i drevet. Men nu påstår ju din mek att oljan ej hade vatten och bälg var hel, luktar unket lång väg enligt mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, det hördes ett jävla klonk från drevet/bakom motorn speciellt när man vände båten. Därför stannade vi båten mitt på fjärden och ringde hjälp och till VP mekaniker. Sedan fick vi bogser till verkstaden. Nästa morgon lyftes båten upp och 1 h senare var drevet av och felet (lagret) samt de extra skadorna (bl.a. aluminium tratten) konstaterade. Själva drevet rasade alltså inte, endast lagret + skadorna som uppstod av det.

Motorn var urlyft för bytet av aluminium tratten... 10 h ? arbete.

Då skulle det varit enkelt att byta axeln om det var rost på den som orsakade lagerfelet som VP påstår ? 

Sommarens reparationer är långt glömda, förutom att jag undrade om en drevdusch eller något annat skulle hindra att det händer på nytt. 

I denna tråd frågade jag om erfarenheter om ärgning på VP:s Nibral propelrar, detta före jag fick veta att mina propelrar är helt slutärgade och jag måste köpa nya propelrar. Nu vill jag ju inte byta propelrar varje år så därför undrar jag hur man upptäcker strömläkage som kan vara en av orsakerna till att propelrarna förstörs så snabbt.

Volvo Penta D6-370 ute ur Minorn 2.jpg

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites

Propellrarna är galvaniskt isolerade från propelleraxeln genom att det sitter en gummibussning i navet på dem.

 

Där det däremot kan uppstå en kontakt mellan propeller och axel är vid konan som sitter längst ut på propelleraxeln och låser den bakre propellern. 

 

-> Så det enklaste är att bara kolla om konan är i kontakt med propellern. Är den det så har du ett bekymmer och behöver antingen montera den bättre (för den kan dras lite snett) eller byta till nya konor som är i komposit och därför ej ledande. 

 

-> Har du en multimeter kan du ju bara mäta motståndet mellan propelleraxeln och propellern. Står beskrivet i tråden redan.

 

-> Du har även fått tips om var du kan hitta utbytespropellrar samt goda råd från proffs. Finns säkert på fler ställen. Att köpa nytt är dyrt. 

 

 + Glöm inte kolla varje år att du inte har vatten i bälgen när du tar upp båten. Bara att lossa slangklämman och dra av bälgen i ena änden så ser du om det är blött eller torrt på insidan. 

 

Lycka till!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@MinorOffshore

 

Har du tagit fram din multimeter och verkligen mätt om det är elektriskt kontakt mellan propellern och drevet som flera här har tipsat dig om?

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Baxlaget:

@MinorOffshore

 

Har du tagit fram din multimeter och verkligen mätt om det är elektriskt kontakt mellan propellern och drevet som flera här har tipsat dig om?

 

2018-11-19 vid 20:52 skrev Baxlaget:

 

Tyvärr inte. Mekanikern hade tagit bort propellern före jag hade multimetern med mig. Men avståndet mellan propellern och konen verkade vara ok.

propeller bak mot konen.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-12-02 vid 20:14 skrev Baxlaget:

@MinorOffshore

 

Har du tagit fram din multimeter och verkligen mätt om det är elektriskt kontakt mellan propellern och drevet som flera här har tipsat dig om?

 

2018-11-19 vid 20:52 skrev Baxlaget:

 

Tyvärr inte. Mekanikern hade tagit bort propellern före jag hade multimetern med mig. Men avståndet mellan propellern och konen verkade vara ok.

 

Äntligen hade jag tid att fara efter propellrarna och inspektera skadorna. Är det normalt att man på ena propellern ser ljus genom hål i propellerbladen ? Den andra propellern har så djupa spår vid roten av bladen att propellerreparatören sade att bladen kunde ha lossnat... 

Har ni tidgare sett liknande skador på Volvos DPH propellrar ?

Propeller med hål.jpg

Propeller med hål 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Såhär fina va mina proppar efter 4v bredvid någon båtgranne med elproblem :(

 

IMG_0391.JPG

IMG_0392.JPG

IMG_0393.JPG

IMG_0394.JPG

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte trevligt! Hur kan man skydda sig från dessa "trevliga" båtgrannar? 

Låg båten på väst (saltvatten) eller östkusten (bräckt vatten)? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligga på boj är nog enda alternativet vilket inte är något för mig.

Bytte båt istället på senhösten så nu har jag inga DPH (nibral) proppar längre :)

Båten låg på västkusten!

 

/Kickdown

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev MinorOffshore:

 

Nej, den jag menar handlar om kavitation och korrosionsproblematik på DPH propellrar. Den innehåller förebyggande råd och orsaksanalyser, samt ger en beskrivning på vad som du ska göra för att kunna ha chans på ett garantiärende.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om problemen är relaterade till korrosion orsakade av båtgrannar eller landström med dålig jordning så kan man antingen försöka koppla bort landströmmen alternativt stoppa i en isolationstransformator. Står lite om detta exempelvis på Victrons hemsida. 

 

Kan vara bra att även kolla så drevets jordflätor är intakta samt även att det är rätt offeranoder installerade. Skiljer sig beroende på om båten ligger i salt eller sött.

Edited by Mikaels_
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ibland har man dåligt minne. Sökte i garaget efter mina gamla G8 propellrar för att eventuellt använda dem i reserv, men de ser nästan värre ut i bladroten än mina G7. Dessutom har dom fullt med små gropar i bladen... Förra båten hade ingen landström, det fanns inte heller landström i någondera hembryggan...

Bladena skulle säkert lossa om man i misstag försökte använda propellrarna. Flera mm. djupa och ännu bredare hål hela vägen vid alla blads fästen. En VP egenskap sade den lokala VP försäljaren till min reklamation i tiderna...

 

G8 1.jpg

G8 2.jpg

G8 3.jpg

G8 4.jpg

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bland det värsta jag sett. Har iofs inte sett så himla mycket under mina 60 år på sjön. 

Lider med dig. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Propellrarna skall givetvis inte korrodera så mycket som bilderna, det kan var så att de är av den  äldre typen före 2008. 2008 byttes produktionsmetod och eventuellt även gjut process.

 

Har själv ett par G propellrar på min G6-310/DPH  som visserligen lite smågropar men inte i närheten av de på bilderna.

De är från 2006 och har gått ca 1000 timmar på ostkusten.

G propellrar bör alltid balanseras både nya och begagnade de är dåligt balanserade från fabrik.

Har man korrosionsproblem bör man även byta till den nya propeller i komposit. 

 

Vad det gäller kugghjulsras osv så bör alla byta ut plastshims både i dubbelagerboxen bakom knutkorsen och vid propelleraxeln till rostfria shims. Vid högmotoreffekt /varma drev bör man även byta olja ofta. Det har visat sig att plastshimesn kryper och gör så att kuggflanksspelet kan minska med kuggdrevshaveri som följd. 

 

Volvo Penta Service Bulletin: Group 44-1/Number 84/Version 1

Date: 06-2010

Regarding the following drives: DPH-A, DPH-B, DPR-A, DPR-B

Introducing: "New Shims between Inlet Bearing Box and Upper Gear Housing"

.

Volvo Penta has introduced stainless steel shims instead of plastic shims between the input gear assembly and the upper gear case. The introduction took place from change-over number (Serial Number) : 3102278966 for gearing.

 

When the input bearing housing is removed the first time and plastic shims (item #1 on drawing) are fitted, Volvo Penta recommends that the plastic shims be replaced by stainless steel shims.

NOTICE! Stainless steel shims may be re-used.

 

New part # (steel shims):

21522416, 0.1 mm (0.004")

21522417, 0.15 mm (0.006")

21522419, 0.225 mm (0.009")

21522420, 0.25 mm (0.01")

 

Previous part # (plastic shims):

3863316, 0.1 mm (0.004") (red)

3863317, 0.15 mm (0.006") (transparent)

3863318, 0.25" mm (0.01") (white)

3863319, 0.375 mm (0.015") (red transparent)

 

 

The replacement which at this moment in time, only are recommended (NOT Mandatory), should allegedly reduce the "risk" of mechanical failure in the Upper Gear Housing according to Volvo Penta in Sweden

Drive Units post S/N: 3102278966 have the stainless steel shims installed from the factory = Drive Units manufactured From approx. Q3 -2010 and later.

Please Note that this is not a recall, but only a recommended adaptation.

It is only an "extremely local" problem in extremely cold weather climates, because they allegedly do not have this problem in warmer waters??

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, semestern är förbi och för mig även de längre båtturerna. Läste igenom denna tråd och tycker att saker har utvecklats ganska intressant med V-P:s nya produkter. Om jag har förstått /läst rätt så har de nya DPI-dreven allt det vi diskuterade tidigare i tråden :

 

1. Riktiga stålpropellrar (även för DPH-drev :)) 

2. inbygd vattenkylning på drevet (=drevdush) 

3. Drevoljetermometer

 

Har någon på forumet tankar om detta? 

 

Lönar det sig att efterutrusta gamla drev med drevdush och oljetemperaturmätare (jag har redan stålpropellrarna) nu när även V-P gjort en helomvändning? 

Andra tankar? 

 

Trevlig fortsättning på säsongen! 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Hej, semestern är förbi och för mig även de längre båtturerna. Läste igenom denna tråd och tycker att saker har utvecklats ganska intressant med V-P:s nya produkter. Om jag har förstått /läst rätt så har de nya DPI-dreven allt det vi diskuterade tidigare i tråden :

 

1. Riktiga stålpropellrar (även för DPH-drev :)) 

2. inbygd vattenkylning på drevet (=drevdush) 

3. Drevoljetermometer

 

Har någon på forumet tankar om detta? 

 

Lönar det sig att efterutrusta gamla drev med drevdush och oljetemperaturmätare (jag har redan stålpropellrarna) nu när även V-P gjort en helomvändning? 

Andra tankar? 

 

Trevlig fortsättning på säsongen! 

 

 

 

Än en gång kan man tolka det som att Penta indirekt erkänner sina fel men som alltid tar de inget ansvar...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-08-30 vid 21:04 skrev MinorOffshore:

Hej, semestern är förbi och för mig även de längre båtturerna. Läste igenom denna tråd och tycker att saker har utvecklats ganska intressant med V-P:s nya produkter. Om jag har förstått /läst rätt så har de nya DPI-dreven allt det vi diskuterade tidigare i tråden :

 

1. Riktiga stålpropellrar (även för DPH-drev :)) 

2. inbygd vattenkylning på drevet (=drevdush) 

3. Drevoljetermometer

 

Har någon på forumet tankar om detta? 

 

Lönar det sig att efterutrusta gamla drev med drevdush och oljetemperaturmätare (jag har redan stålpropellrarna) nu när även V-P gjort en helomvändning? 

Andra tankar? 

 

Trevlig fortsättning på säsongen! 

 

 

DPI är ju inte en utveckling av DPH utan ett helt nytt hydrauliskt drev med lameller isf kona. Att VP nu väljer att utrusta det drevet med annan typ av kylning samt temperaturövervakning innebär ju alltså inte per automatik att de därmed erkänner DPH som en undermålig konstruktion (DPI har ju också slirventil så det blir ganska stor värmeutveckling bara där, förutom att hydrauliken ger upphov till värme).

Hur gamla är dina propellrar? Framför allt tidiga G hade stora problem med både korrosion samt kavitationsfrätningar men det ska i stort sett vara ordnat på senare versioner (men håller ändå med som att det är dåligt av VP att inte göra bättre ifrån sig).

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev firefish:

DPI är ju inte en utveckling av DPH utan ett helt nytt hydrauliskt drev med lameller isf kona. Att VP nu väljer att utrusta det drevet med annan typ av kylning samt temperaturövervakning innebär ju alltså inte per automatik att de därmed erkänner DPH som en undermålig konstruktion (DPI har ju också slirventil så det blir ganska stor värmeutveckling bara där, förutom att hydrauliken ger upphov till värme).

Hur gamla är dina propellrar? Framför allt tidiga G hade stora problem med både korrosion samt kavitationsfrätningar men det ska i stort sett vara ordnat på senare versioner (men håller ändå med som att det är dåligt av VP att inte göra bättre ifrån sig).

Jag har Nibral-propellrar från olika år; de älsta var på min gamla båt säsongerna 2005 - 2009 ? före de måste ersättas. Min nuvarande båt kom med propellrar från 2012 och de blev fulla med hål & gropar mot slutet av sommaren 2018. Jag hittade även de ursprungliga propellrarna i båten och de torde ha använts 2009 - 2011 eller 2012. De var i bästa skick (på gränsen till att de inte gick att alls använda) av alla mina propellrar så de användes även hela denna vår och början av sommaren tills mina nya H7-stålpropellrar kom i slutet av Juni :). Nu hoppas jag förstås att de håller lite flera sommrar.. Min Buster XL från 1999 har ännu samma stålpropellrar som den kom ursprungligen med :).

 

P.S. Vad kan man göra med de gamla propellrarna ? De är för dåliga att rekonditionera, men något materialvärde borde väl 6 st frätta Nibral propellrar ha ?

 

Volvo Penta H7 Propellrar 2.jpg

Volvo Penta H7 Propellrar.jpg

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev firefish:

Litet eller inget värde tror jag. 

 

Har du inte beställt kona också?

Jo, gick med monteringsanvisningen till det lokala V-P Centret och köpte konen. Det stod det rätta delnummret på lappen, men... Nästa dag när båten var uppe (50 km längre bort) på ett V-P varv så konstaterade montören att jag fått fel del... Och han hade aldrig ens sett de nya H propellrarna ännu mindre att han hade den rätta konen i sitt lager... Så efter lite telefonkonsultering till V-P ? så monterades propellrarna på drevet med muttern och lim, och båten sattes i sjön. Nästa dag bytte jag konen till den rätta hos V-P centret som inte all förstod hur de kunde ha gett mig fel del.(De hade den rätta konen för H propeller till DPH Drev på hyllan och den var 1600 sek billigare än fel kon. Den enda gången jag gått ut från ett VP center/eller varv med pengar :) .

Konen väntar nu hemma i lådan på att båten lyfts upp nästa gång. Jag vet att man kan byta muttern mot konen också om båten är i vattnet, men äger ej en momentnyckel och känner ej nån som vill doppa sin momentnyckel i saltvatten samt riskera att tappa den. På varvet sade man att det sker ingen skada att köra utan kona ? 

 

Screenshot_20190910-225435_Gallery.jpg

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev peter-skane:

Finns det Volvo stålpropellrar till DPH -dreven istället för nibral?

Jo, nu finns det :). Den nya serien heter förstås H och man skall använda samma storlek propellrar som tidigare om de var bra. Jag bytte G7 mot H7 och tappade högst 50 rpm och en halv knop. Ungefär samma information har jag fått av andra som bytt eller har kunder som bytt. Kanske en knop mindre fart? Eller en som bytte en D6 - 370 mot en D6 380 i sin båt. Minimalt mindre förbrukning och en knop mindre topphastighet. Knappast vad man vill ha efter ett dyrt motorbyte till en starkare motor?

Alla som prövat berömmer det nya drevet och speciellt låghastighetsfunktionen som gör det lättare att manövrera i hamn. 

 

Screenshot_20190910-230841_Gallery.jpg

Edited by MinorOffshore

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-09-10 vid 10:46 skrev firefish:

DPI är ju inte en utveckling av DPH utan ett helt nytt hydrauliskt drev med lameller isf kona. Att VP nu väljer att utrusta det drevet med annan typ av kylning samt temperaturövervakning innebär ju alltså inte per automatik att de därmed erkänner DPH som en undermålig konstruktion (DPI har ju också slirventil så det blir ganska stor värmeutveckling bara där, förutom att hydrauliken ger upphov till värme).

Hej Firefish,

 

hittade detta svar från VP som bekräftar dina tankar gällande kylningen och temperaturövervakningen;

 

"IPS drevet har temperaturmätare för oljan, men det är för att det har en slirkoppling där lamellslirning hettar upp oljan vid LOW-speed körning och dynamisk positionering." 

 

men ändå är jag mycket frestad att instalera åtminstone drevdusch på min båt som ganska många andra har gjort. Kostnaden är inte så stor (2500 kr ?) och ingen har (ännu?) berättat några större nackdelar med drevduschen.

 

 

Volvo Penta Drevdusch.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy