Petan7 0 Postad 20 Augusti Hej på er, behöver lite åsikter kring min Ryds 23 dc, jag har haft den sedan 2024-04, båten låter fint i motorn på alla vis men den är sjukt slö att få upp i plan, och jag får inte upp den i mer än 25-26 knop med endast mig och frugan och hunden, har läst lite forum att de bör lätt gå i +30 knop med 4 vuxna, Har en propeller som jag bytte till en likadan som satt på när jag köpte den och är 19" aluprop, (3 blad), kan det vara fel propeller?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 297 Postad 20 Augusti Hej Vad har du för motor och drev? Ta ett foto av typskylten (dekal/dekaler) som sitter på svarta plastlocket över flamdämparen. Skall även stå inskrivet i din instruktionsbok. Behöver dessa uppgifter för att kontrollera vilken propeller som är mest lämplig. Har båten alltid varit lika slö så länge ni ägt den? Varvtal på fullgas? Har varvtalet på fullgas förändrats med tiden? När servades motorn senast och vad gjordes? Några skador på båtens botten? Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 133 Postad 20 Augusti 49 minuter sedan skrev Petan7: Hej på er, behöver lite åsikter kring min Ryds 23 dc, jag har haft den sedan 2024-04, båten låter fint i motorn på alla vis men den är sjukt slö att få upp i plan, och jag får inte upp den i mer än 25-26 knop med endast mig och frugan och hunden, har läst lite forum att de bör lätt gå i +30 knop med 4 vuxna, Har en propeller som jag bytte till en likadan som satt på när jag köpte den och är 19" aluprop, (3 blad), kan det vara fel propeller?? Låter långsamt borde göra mellan 30-35 knop. Något som påverkar farten väldigt mycket är en skrovlig eller beväxt botten. Hur ser den ut? Vilket varvtal har du på full gas? Diameter och pitch på proppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petan7 0 Postad 20 Augusti 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Vad har du för motor och drev? Ta ett foto av typskylten (dekal/dekaler) som sitter på svarta plastlocket över flamdämparen. Skall även stå inskrivet i din instruktionsbok. Behöver dessa uppgifter för att kontrollera vilken propeller som är mest lämplig. Har båten alltid varit lika slö så länge ni ägt den? Varvtal på fullgas? Har varvtalet på fullgas förändrats med tiden? När servades motorn senast och vad gjordes? Några skador på båtens botten? Mvh Pär Hej Pär, tusen tack för feedbacken, det är en Mercury 4,3 liters MPI 220 HK bensin 6 cyl., ja den har varit lika slö hela tiden, varvtalen ligger på 3500-3700 max, bottenmålades i våras, inga skador, motorn servades efter förra säsongen , mellanservice, nya tändstift, anoder, vätskor, drivrem., Propellern som satt på har jag bytt ut efter att gått på en sten så ena bladet fick stryk, men har nummer 4883830 A45 19P, så jag satte på en likadan, men jag är osäker på om den gamla är original, det har jag svårt att tro. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petan7 0 Postad 20 Augusti 2 timmar sedan skrev Freez: Låter långsamt borde göra mellan 30-35 knop. Något som påverkar farten väldigt mycket är en skrovlig eller beväxt botten. Hur ser den ut? Vilket varvtal har du på full gas? Diameter och pitch på proppen? Dom siffror jag har från propellern är dessa.4883830 A45 19P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 297 Postad 20 Augusti Houston, we got a problem🤔 Du saknar minst 1000 r/min, motorn skall ligga mellan 4400—4800 r/min WOT (full gas) och helst mellan 4600—4800 r/min med 1—2 pers. ombord. Gjorde en snabbkoll i Mercury Marines propellerverktyg tidigare i em och fick fram ungefär 17—18" stigning. Valde 4.3 MPI men matade in Alpha One med 1.62 utväxling. Ta ett foto av typskylten nästa gång du är i båten, så matar jag in korrekta parametrar och får ett mer korrekt urval av propeller alternativ. Du kan samtidigt kolla så att gasspjället öppnar fullt med motorn avstängd, så ingen varit där och kluddat om det bytts gasvajer t.ex. Demontera plastlocket och flamdämparen, lägg i framväxel och sedan full gas. Titta ner i spjällhuset så spjället är fullt öppet. Det kan även ligga en eller flera felkoder sparade i ECM ( motorns styrenhet), har du Vesselview kan du se vissa felkoder men det kan ju vara idè att kontakta en auktoriserad Mercruiser verkstad för kontroll. Skulle en eller flera sensorer på motorn som ger felakiga värden till ECM och då orkar inte motorn varva ut p.g.a. effektförlust. Går motorn rent för övrigt, inga misständnigar? Bränslefilter bytt? Startar lätt? Tvekar motorn vid acceleration? Vad kör du på för bensin? //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petan7 0 Postad 20 Augusti 22 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Houston, we got a problem🤔 Du saknar minst 1000 r/min, motorn skall ligga mellan 4400—4800 r/min WOT (full gas) och helst mellan 4600—4800 r/min med 1—2 pers. ombord. Gjorde en snabbkoll i Mercury Marines propellerverktyg tidigare i em och fick fram ungefär 17—18" stigning. Valde 4.3 MPI men matade in Alpha One med 1.62 utväxling. Ta ett foto av typskylten nästa gång du är i båten, så matar jag in korrekta parametrar och får ett mer korrekt urval av propeller alternativ. Du kan samtidigt kolla så att gasspjället öppnar fullt med motorn avstängd, så ingen varit där och kluddat om det bytts gasvajer t.ex. Demontera plastlocket och flamdämparen, lägg i framväxel och sedan full gas. Titta ner i spjällhuset så spjället är fullt öppet. Det kan även ligga en eller flera felkoder sparade i ECM ( motorns styrenhet), har du Vesselview kan du se vissa felkoder men det kan ju vara idè att kontakta en auktoriserad Mercruiser verkstad för kontroll. Skulle en eller flera sensorer på motorn som ger felakiga värden till ECM och då orkar inte motorn varva ut p.g.a. effektförlust. Går motorn rent för övrigt, inga misständnigar? Bränslefilter bytt? Startar lätt? Tvekar motorn vid acceleration? Vad kör du på för bensin? //Pär Tack för tippset Pär! Ja motorn startar fint, låter bra, kör på bensin från hamnen 95 okt, bränslefilter bytt vid service, men den är något trög vid gaspådrag men går upp i plan med trimplanen, men om jag låt säga ligger på 60% på gasen och trycker på fullt så händer det inte så mkt mer, absolut ingen skillnad på om jag trycker full gas Från 75% till 100%, tycker oxå att varvtalen är låga.jag ska fota typskylten och återkommer:-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 133 Postad 20 Augusti 1 timme sedan skrev Petan7: Dom siffror jag har från propellern är dessa.4883830 A45 19P Dessa siffror säger inget. Vad står inristat på proppen? Men förmodligen har du fel propeller då den varvar för lite. Ett tips är en fyrblads för bättre acceleration. Det skaffade jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 190 Postad 21 Augusti Är det inte dubbla bränslefilter i serie ??? Så var det på min 3 liters från 2006. Kolla gärna även om gasvajern funkar som den skall, inte sitter löst eller fel i någon ände. Bra att börja med enkla kontroller man kan göra själv. Funkar bränsletankventilation som den skall ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollllab 0 Postad 21 Augusti (redigerade) 2025-08-20 vid 17:34 skrev Petan7: Hej på er, behöver lite åsikter kring min Ryds 23 dc, jag har haft den sedan 2024-04, båten låter fint i motorn på alla vis men den är sjukt slö att få upp i plan, och jag får inte upp den i mer än 25-26 knop med endast mig och frugan och hunden, har läst lite forum att de bör lätt gå i +30 knop med 4 vuxna, Har en propeller som jag bytte till en likadan som satt på när jag köpte den och är 19" aluprop, (3 blad), kan det vara fel propeller?? Hade samma problem med Ryds Family 20 med 4.3 MPI 2008 i våras, det var förselarboxen. Symptom var, varvade ej ur (orkeslös och problem med komma upp i plan) högre bränsleförbrukning, och kände bensinlukt då den ej förbrändes när jag körde väldigt sakta (3 stift var blöta). Fördelarboxen brukar ärga, kan lösas med borsta bort det lite försiktigt. Tar 15 min att kolla. Redigerad 21 Augusti av jollllab Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petan7 0 Postad 22 Augusti 20 timmar sedan skrev jan_af_lisoe: Är det inte dubbla bränslefilter i serie ??? Så var det på min 3 liters från 2006. Kolla gärna även om gasvajern funkar som den skall, inte sitter löst eller fel i någon ände. Bra att börja med enkla kontroller man kan göra själv. Funkar bränsletankventilation som den skall ? Tack för tipset ! Jag ska ta med alla kloka råd👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petan7 0 Postad 22 Augusti 8 timmar sedan skrev jollllab: Hade samma problem med Ryds Family 20 med 4.3 MPI 2008 i våras, det var förselarboxen. Symptom var, varvade ej ur (orkeslös och problem med komma upp i plan) högre bränsleförbrukning, och kände bensinlukt då den ej förbrändes när jag körde väldigt sakta (3 stift var blöta). Fördelarboxen brukar ärga, kan lösas med borsta bort det lite försiktigt. Tar 15 min att kolla. Det låter ju faktiskt så på min, tusen tack för tipset👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser