Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Toffe94

Buster xl Låg toppfart ?

Rekommendera Poster

Hejsan, köpte mig en buster xl första generationen med en honda bf90 2000 i höst, men jag tycker den borde gå fortare än den gör, båten har ren botten men gör 34,5knop enligt gps när man trimmar ut allt vad det går,  vad jag har hört så skall den borda gå att få upp i 38-39knop med rätt propeller med den motorn.

Nu sitter det på en mercury vegeance ss 13x18 propeller och motorn varvar 6000 vilket borde va max varv. Motorn är monterad så kavitationsplattan sitter strax över botten.

Är det bara en ''dålig'' propeller för högre toppfart eller ? båten kommer normalt snabbt upp i plan, även med 6 vuxna i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en lika båt med Yamaha 100 på. Med 19-tums originalprop (som är för liten egentligen) gör den typ 37-38 knop så enbart sett till stigning så verkar dina knappt 35 som rimligt. Min går på varvstoppet vid runt 6k så samma som du.

Testa en större, i mitt fall tror jag en 21 vore lagom men så har jag tio hästar till. Fast jag tycker inte att båten går så snyggt i 35, runt 30 som bäst, så jag har struntat i att byta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en fullt rimlig toppfart med denna kombo.

Redigerad av Freez

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja okej, får se om man skulle prova gå upp lite i stigning till nästa säsong, skulle va trevligt att få ett par knop till så man kunde hålla högre marsch fart. Då min båt vill galoppera väldigt mycket runt 25-30 knop går man över 30 så går den riktigt fint, och det har ingen större betydelse hur man trimmar motorn, men det är säkert mest för den är ganska baktung, sitter en person i fören så är det inga problem. 

 

Någon som vet någon bra propeller modell om man vill få ut lite mera fart ?

Ballistic, laser 2 eller likande  kanske?

Redigerad av Toffe94

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎05 vid 22:23 skrev firefish:

Min går på varvstoppet vid runt 6k så samma som du

Om varvtalsbegränsningen kopplas in ska du definitivt prova en propeller med högre stigning eller kanske större bladyta om din slirar för mycket. Håller med Freez, Propellertrim är rätt företag att kontakta i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎05 vid 21:02 skrev Toffe94:

båten kommer normalt snabbt upp i plan, även med 6 vuxna i.

Det indikerar att du har en bra bladyta men för låg stigning. En högre stigning gör att du byter till högre toppfart till priset av sämre acceleration. Som sagt: Propellertrim.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, Tack  skall höra med dom,

Räknande på en propeller calculator att propellern har 9% slip i full gas vilket verkar vara helt okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Toffe94:

propellern har 9% slip i full gas

Det låter väldigt bra. Stämmer ju då med min teori om bladytan. Har du en länk till den kalkylatorn kanske?
För jämförelse uppger Sea Ray 17% (om jag minns rätt) slip på sina Alpha One.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det låter väldigt bra. Stämmer ju då med min teori om bladytan. Har du en länk till den kalkylatorn kanske?
För jämförelse uppger Sea Ray 17% (om jag minns rätt) slip på sina Alpha One.

http://www.mercuryracing.com/prop-slip-calculator/

 

Där kan man räkna ut slip osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick det till 8 på min båt men har aldrig testat WOT.
Går ju enkelt att göra kalkylatorn i Excel så man kan ange knop istället för MPH.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...