Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
thomas41

Kad 44 varvar ej mer 3000

Rekommendera Poster

Någon med liknande strul. Har en Bavaria 330 från 2001. Dubbla Kad 44or. Varvar ej mer än 3000. Ligger och pendlar mellan 2900 till 3000. Händer inget på gasrelaget sista biten. Har bytt trycksensorer men ingen skillnad. Turbos kollade men verkar ok. 

Öppen för idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev thomas41:

Någon med liknande strul. Har en Bavaria 330 från 2001. Dubbla Kad 44or. Varvar ej mer än 3000. Ligger och pendlar mellan 2900 till 3000. Händer inget på gasrelaget sista biten. Har bytt trycksensorer men ingen skillnad. Turbos kollade men verkar ok. 

Öppen för idéer.

Båda maskinerna lika på varvtalet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev thomas41:

Japp lika på bägge.

 

Har du samma tank till båda eller har de separata tankar, låter som ett bränsleproblem. Har du kollat så elektroniken ger fulla spjäll vid max gas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp Samma tank. Har bytt 2 filter per maskin. Hur gör man kollen med spjällen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du kollat turbon, du säger de verkar ok men vad baserar du det på?

 

Min turbo på min 44:a verkade också ok, inget glapp varken axiellt eller radiellt och såg ok ut förutom några hack i bladet. Ville inte heller varva men efter jag bytte turbon är det en helt ny motor.

 

Jag tror du ska kolla turbotrycket för att få svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte en botten full med skit då? 🙂 Vår KAD44 har varit så här mot slutet av säsongen om vi slarvat med bottentvätt. Iofs så är det mer ett tveksamt läge där turbon inte riktigt får upp laddtrycket. Sedan pangar det till och så länge man ligger över 3000 därefter så blåser det på som det skall.

 

Men har varit med om att man kan ligga kvar i en svacka vid 2800-3000. Då brukar det hjälpa att gå ner i varv och sedan ge fullgas så turbon laddar direkt.

 

Men du har säkert redan testat. Ville bara dela med mig. Alla försök är ju värda att testa

 

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev thomas41:

Japp Samma tank. Har bytt 2 filter per maskin. Hur gör man kollen med spjällen

Jag tror inte du har nåt fel på dina turbos, att två maskiner beter sig lika samtidigt och maskinerna har identiska problem med att varva ur borde tyda på för lite bränsle.. Maskinerna får också sitt bränsle från samma tank, jag skulle söka felen i tanken och bränslets vandring till förfiltret. Kan du öppna tanken och kika ner för att se hur det ser ut därnere? Koppla lös bränsleslangarna från respektive matning till motorerna ta en lös tank och anslut den för att se om du har problem i tanken är också ett alternativ. Förslaget från slowrider är inte dumt de heller mäter du turbotrycket så ser du direkt hur mycket dina turbos laddar. Laddar de för lite så får de för lite bränsle, turbon ska ladda om jag inte minns fel nu 1,75 kg vid full maskin. Köp en dubbelbanjo bult M6 släpp banjon på pumpen skjut på en slang där och anslut en tryckklocka, läs av vad motorn laddar på fullvarv, gör lika på nästa maskin. På dessa motorer finns ju en massa elektrisk styrning med, och där kan jag ej ge några råd. Där måste man ha en dator för att kunna läsa av.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev thomas41:

Va bra svar. Då ska det testas lite grann. Återkommer i ämnet

Om du inte vet var du ska gå in med banjon på rökgasregleringsslangen kan jag åka till båten och ta ett foto. Dvs om du avser mäta turbo trycket. Men börja med bränslets väg från tanken till filtren. Har du nå synligt skit i glaskopparna på förfiltren? Enklast är att ta en extern dunk med fräsch slang och ansluta till förfiltret sedan lufta och provköra för att se om det blir skillnad på motorn. Elen kan ju krångla men långsökt att två maskiner ballar ur samtidigt, lika att två turbos dör samtidigt. Någonstans tror jag du får in luft eller dåliga slangar eller nåt skit i tanken. Det är ju svårt att rodda via en datorskärm jämfört med att vara på plats, men mitt tips är att utesluta för lite bränsle, sen får man jobba sig fram bit för bit för att utesluta fel tills man finner det. Gjorde lika resa med min motor i somras och till slut fann vi problemet och det var i detta fallet bränsle brist till motorn. Nu har jag en 43 a och det är betydligt enklare jobba med en sådan då ingen elektronik finnes, min har mekaniskt styrd bänslepump som man justerar med en ringnyckel, du lär in med en dator då pumpen styrs elektroniskt. Men börja inte med pumpar börja med bränsletillförsel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om det finns ett mindre filter såsom på tamd 41an.  Ett som påminner om en fingerborg. Det kanske inte finns på kad 44. Har ju bytt förfilter och vänliga filtret och ingen skillnad.  Men ska kolla slangar mm i veckan.  Tack för ideerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en kad44 och hade liknande problem med att den hade en "svacka" vid 2700 varv, 

mekanikern satte dit en vanlig reservdunk svart 10L ren o fin och 2 nya slangar rakt ner i den och sen koppla han den ena på finfiltret och den andra dir på pumpen alltså han hoppade över förfiltret,

Ut o åkte och den gick till 99% bättre, bara ett lite tapp knappt märkbart vid 2700,tidigare var det 6-7 ggr upp och ner,

så mitt problem var för snålt med bränsle

 och när han då bytte ut samtliga bränsleslangar så såg vi att en av nipplarna på tanken var nästan igensatt av skit, så nya nipplar och tömning av tank samt rengöring där vi kom åt och den gick som med plasttanken,

Sista % är säkert fortfarande bränsle rel, eller hösttung o skit i botten så jag gör inte mer än så här just nu.

Testa med xtern tank det kan man ju göra själv,

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎09‎-‎09 vid 19:03 skrev thomas41:

Vet du om det finns ett mindre filter såsom på tamd 41an.  Ett som påminner om en fingerborg. Det kanske inte finns på kad 44. Har ju bytt förfilter och vänliga filtret och ingen skillnad.  Men ska kolla slangar mm i veckan.  Tack för ideerna

Hur går det för dig, kommer du framåt eller står det och stampar lika än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ska kolla bränsletillförseln imorgon samt anslutningar mm. Den ska ju snart upp tyvärr så hoppas lösa det innan dess.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Nya turbos monterade och rengjorda aftercoolers så nu är det fullt ös igen😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...