Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
bambilambi

Skrov/lack nimbus 3000

Rekommendera Poster

Hej. 

 

2 saker. 

Kan denna flammiga gelcoat bli fin genom slipning? Har hört att den kan vara lackad men det tror jag inte på för att det finns en likadan båt på Varvet som har liknande skick på skrovet. 

 

Och hur fixar jag denna skada som förra ägaren lika gärna hade struntat i att göra?

IMG_20180825_155800.jpg

IMG_20180825_155841.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sista bilden ser ni flammigheten.

Men blöter man fingret o drar över så försvinner det( vit på fingret) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att från bilderna bedöma skadan som du pratar om. Är det en lagning så ÄR det svårt att få exakt rätt färgnyans. Den där lagningen skulle jag gissa är i rätt färg men resten av båten har ändrat färg genom åren och blivit gulare och gråare. Lagningen kommer i så fall synas mindre och mindre med åren men inte försvinna helt. Hur man ska göra för att det ska vara exakt lika som resten av båten, och hålla den nyansen, vet jag inte eftersom färgen förändras.

 

Vad gäller det vita du får på fingret så gissar jag att det är kritande gelcoat och det brukar åtgärdas med polering och vaxning. Fixa det i vår. Slipa behöver du nog inte göra. Gissningsvis har förre ägare inte polerat och vaxat eller efterpolerat vaxet dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker lagningen ser för avvikande ut för att vara rätt kulör som ändrat färg med tiden.

Köp en burk gelcoatspackel i båtens ursprungliga kulör och lägg ovanpå en del av lagningen så ser du om den stämmer bättre. Är kulören okej så är det bara att slipa bort någon mm och lägga på nytt spackel, slipa och polera. Är du inte nöjd får du leta vidare och ev. blanda till något själv.

De som säljer gelcoatspackel vet oftast vilkenkulör båten tillverkades i, men du får nog svar här på MG också om du talar om vilken båt det är samt tillverkningsår.

 

Kritande gelcoat eller slarvig vaxning? - svårt att se på bilderna.

Tvätta bort allt vax och polera båten med "marine polish", inte något allt för kraftigt polermedel. Tvätta gärna två gånger för att vara säker på att få bort allt gammalt vax.

 Du kan ju pröva på ett mindre område redan nu så vet du om det är rätt metod eller om något annat krävs.

Jag gillar LeFants Boat Washer, men tror de flesta rengöringsmedel tar bort vaxet.

 

Tillägg: Nej, Mac A-25 menade jag. Boat Washer är också bra, men A-25 skulle jag välja för att få bort gammalt vax.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Rätta lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är en nimbus 3000 turbo från 83.

Men är sugen på att våtslipa hela båten. Vad tror ni om det? 

Så ni tror inte båten är omlackerad? 

Redigerad av bambilambi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att på bild bedöma vad som krävs för att få skrovet blankt och fint och även svårt att se om det skulle vara omlackat.

 

Nackdelen med att slipa är att du förbrukar en del gelcoat och i värsta fall slipar du igenom och det blir inte snyggt.

 

Finns det något som tyder på att skrovet är omlackat?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Svårt att på bild bedöma vad som krävs för att få skrovet blankt och fint och även svårt att se om det skulle vara omlackat.

 

Nackdelen med att slipa är att du förbrukar en del gelcoat och i värsta fall slipar du igenom och det blir inte snyggt.

 

Finns det något som tyder på att skrovet är omlackat?

 

Mackey

 

En varvskille kollade på skrovet och sa att de nog var omlackat pga av nå små runda inbuktningar på vissa ställen i skrovet. Fiskögon kallade han det. 

Men jag tror inte på att den är omlackat för att de finns en likadan båt där det ser nästan lika ut där. 

 

Våtslipa med abralon kanske inte är så dumt? 

Redigerad av bambilambi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bambilambi:

 

En varvskille kollade på skrovet och sa att de nog var omlackat pga av nå små runda inbuktningar på vissa ställen i skrovet. Fiskögon kallade han det. 

Men jag tror inte på att den är omlackat för att de finns en likadan båt där det ser nästan lika ut där. 

 

Våtslipa med abralon kanske inte är så dumt? 

Stopp!

Varför gå på med ”mer våld än nöden kräver” och våtslipa? Inte säkert det blir bra för det. Speciellt om båten är omlackad. 

Lyd råden du fått här och börja med tvätt och polering. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev bambilambi:

 

En varvskille kollade på skrovet och sa att de nog var omlackat pga av nå små runda inbuktningar på vissa ställen i skrovet. Fiskögon kallade han det. 

Men jag tror inte på att den är omlackat för att de finns en likadan båt där det ser nästan lika ut där. 

 

Våtslipa med abralon kanske inte är så dumt? 


Det är ju oerhört svårt att se på bilderna, vad nyansskillnaderna beror på.

Det skulle ju va så illa att båten är omlackad och att man i sin iver att ha en blank och fin båt slipat bort lacken på vissa ställen och att det är gelcoaten som lyser igenom.

Jag körde över gelcoaten på min gammla båt, med Abralon för ett par år sen. Det blev väldigt bra.

Men hur det blir för din del är det ju omöjligt att sia om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller, gör ett prov på en mindre yta så vet du vad som krävs både i arbetsinsats och metod.

 

Börja med att tvätta bort allt vax,  lager av vax kan också ge nyansskillnader.

Polera med milt polermedel och se hur det blir.

Om du är nöjd så vaxa.

 

Om inte, pröva rubbing och polering.

Om du är nöjd nu så vaxa.

 

Om inte, pröva Abralon enligt konsrens alla regler.

Om du är nöjd så vaxa.

 

Om inte, planera för att lacka om båten.

Jag har sett ett par sträcklackade båtar och det är imponerande hur bra det blir.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bambilambi:

Vad är Sträcklackade? 

 

Det är en lack som sträcker sig när den härdar.

Rullas på med sprutmålat resultat. Finns ett par olika fabrikat. Bl.a. den här.

 

http://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=Cj0KCQjwn4ncBRCaARIsAFD5-gX0BV8v0almjNAaAjekq671C4wrdb5f2ajfPw1gegoRf4hR2JYG2AgaAtJpEALw_wcB

Eftersom generalagenten finns här hemma, finns det en hel del båtar här som målats med färgen med gott resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bestämmer dig för en polering, börja gärna förtvätten med att spraya oxalsyra på hela skrovet och våga låta det verka rätt länge. Biltemas fälgtvätt är en lagom utblandad oxalsyra och kan få verka nån halvtimme. Det som är gulnat med tiden försvinner gärna då. 

Syran neutraliseras av vatten så applicera på torrt skrov och spola av med mycket vatten effteråt. 

Därefter polering. Är du nöjd så vaxar du. Annars låter du bli vaxet, det blir bara till hinder om du ska gå vidare med slipning/målning eller vad det blir. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omlackad ser inte så mycket av bilden men den är skrovlig och mycket damm i lacken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt var omlackad, sedan hade någon försökt att hårdpolera den (Autosol eller våtslip) tror jag, eller om fendrarna eller en presenning hade gnuggat igenom färgen. Jävlar vad den såg ut - som om den var kamouflage-målad.

Det blev till slut en ommålning av allt. 

Så - innan du polerar - var 110% säker på att den INTE är ommålad, annars kommer det bara bli värre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...