Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
StyrmanKarlsson

Soldriven kyl

Rekommendera Poster

Någon som vet ungefär hur många W platt monterade solceller man behöver för att driva ett modernt båtkylskåp dygnet runt utan att dra ur förbrukarbanken.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tid på året? Var i landet? Året runt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mindre kylbox brukar gå bra med en 50W panel. Till ett vanligt 42lit kylskåp är en 100W panel lagom. Perioden maj - augusti. Kylskåpet drar normalt 200 - 300Wh per dygn.

En 100W horisontellt monterad panel ger i genomsnitt per dygn:

maj 349 Wh

juni 400 Wh

juli 359 Wh

augusti 293 Wh

 

Sen blir det ju alltid lite mer förbrukning men 100W brukar räcka bra. 

2x50W är bättre än 1x100W, mindre skuggningsrisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev raol:

Vilken tid på året? Var i landet? Året runt?

 

Sommarhalvåret typ april t.o.m. september på bohuskusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

17 minuter sedan skrev bhemac:

En mindre kylbox brukar gå bra med en 50W panel. Till ett vanligt 42lit kylskåp är en 100W panel lagom. Perioden maj - augusti. Kylskåpet drar normalt 200 - 300Wh per dygn.

En 100W horisontellt monterad panel ger i genomsnitt per dygn:

maj 349 Wh

juni 400 Wh

juli 359 Wh

augusti 293 Wh

 

Sen blir det ju alltid lite mer förbrukning men 100W brukar räcka bra. 

2x50W är bättre än 1x100W, mindre skuggningsrisk.

Jag hade 42 liters Isotherm med ASU, 50 watts panel samt 240Ah i förbrukarbanken i förra båten. Med minst en timmas motorgång varje dag funkar det. Men vid stillaliggande fick jag komplettera med landström. Jag kan också tänka mig att 100W är mer optimalt.

 

I nuvarande båt har jag 250A solcell, 260 Ah, kör förutom mitt isothermskåp även en kylbox och har ändå ett överskott av el ombord, även vid stillaliggande.

jag har denna säsongen bara tagit landström vid midsommar för att driva en värmefläkt,  då det drog kallat de dagarna. Samt några gånger för att ladda eltandborsten, dess laddare gillar nämligen inte min växelriktare.... (I-landsproblem)

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några saker att tänka på. Håll kylen välfylld och undvik att öppna i onödan. Är kylen nästan tom och man öppnar så "rinner" kylan ut. Bättre att ha några vattenflaskor (kan fungera med öl också). Dessa gör dubbelnytta som "kylmagasin".

Man bör ha ha batterier för tre dygn dvs 150Ah om det är bly. Då klara man mulna dagar. Eftersom man även vid mulet väder får en viss mängd energi så klara man sig fler dagar. Risken är ju bara att det går åt mer ström pga värmare, tv mm om det regnar.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

dess laddare gillar nämligen inte min växelriktare

Tandborste? Har du inte semester?

Skaffa en inverter med ren sinus så funkar det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev bhemac:

...

Tandborste? Har du inte semester?

Skaffa en inverter med ren sinus så funkar det!

Jag har en eldriven rakapparat också... jag har ju gjort "fulladdningar" av just tandborsten, EU-kontakt i stolpen på bryggan, adapter, sedan laddaren och tandborsten. På Gullholmen höll vi på att glömma den i land vid avgång... Rakapparaten tål inverterns trappstegsvåg.

Man skall ha det bekvämt på semestern, det skall vara gött att leva liksom. Och då blir ju ölen som även kan tjäna som kylmagasin väldigt bra! Och så litet som jag använder invertern har jag ingen lust att lägga massa pengar på en sinusdito.. 🙈🙉🙊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. 2x50 W. Det verkar passa bra storleksmässigt också.  Kan man paralellkoppla två paneler till en regulator? Likadana paneler tänker jag då.

Är det värt pengarna att köpa tunna paneler? Jag har fått för mig att de tål mycket mer mekanisk påfrestning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lugnt parallellkoppla olika paneler bara det inte är olika antal celler. 36 brukar vara bäst.

En Schottkydiod för några kronor till varje panel är bra.

Jag tycker inte tunna paneler tillför något. Jag använder vanlig och fäster med gångjärn. Man kan knacka ur sprintarna om man vill demontera.

Solpaneler som inte blir varma är effektivare och med lite luft under så håller de sig svalare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎08‎-‎25 vid 16:20 skrev Georg_Ohm:

I nuvarande båt har jag 250A solcell,

Wow, det var inte dåligt, 3000 W...

men det kanske är vid 1 volt? 🙂

 

Vi klarar oss på 4 A (50 W) solcell och 3x80 Ah blybatteri (120 Ah att förbruka) för kylbox och allt annat, men väldigt lite annat. Det är så skönt att slipa radio och tv och bara titta och lyssna på naturen. Se riktiga älgar, rävar och rådjur komma ner till vattnet och dricka och/eller beta gräs slår alla naturprogram, men vill vi så kan vi ju titta på tv via dator och en USB-mottagare, men det vill vi sällan.

 

Vi byggde ihop en utfällbar 40 W panel av fyra billiga 10 W paneler inför sommaren, men den har vi inte behövt använda. Sol, sol och mera sol... Kylen är välisolerad.

Solen och värmen har gjort att vi inte ens orkat vrida in panelen mot solen vilket vi kan. Den har fått sitta horisontellt mest hela tiden utom när laddningen gått ner mot 12,3 V eller så.

 

100 W (2x50) horisontell panel är nog lämpligt och mera batterier är bättre än färre om man ska vara ute flera veckor i streck en svensk normalsommar. Ungefär ett 80 Ah batteri per dygn (som förbrukas till hälften) går åt när det inte är sol.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst är det bra!

Men jag får väl skylla på att W och A sitter så himla nära varandra på tangentbordet...

Men många ampere blir det!

 

När jag hade 50 wattaren var den permanent ansluten till såväl voltmeter som amperemeter, sällan det ens under juni-juli i Bohuslän under klarblå himmel med fullt solsken, mitt på dagen, med panelen riktad mot stjärnan "Sol" som det blev mer än 3 A (ampere alltså). Fick ordinera solskyddsfaktor efter dessa mätvärden.

 

Idag, i nuvarande båt är alla panelerna monterade fast mot rufftaket, med luftspalt emellan, har slutat att kolla på amperemätaren, ingen sport längre, egentligen ganska tråkigt, inget att se fram emot, jag kan se (=sova till) sommarrepriserna av Morden i Midsomer eller barnmorskan i Eastend, eller 100% bonde söker fru, utan att ha dåligt samvete för batteristatus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...