Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Glenno83

Spricka i ruff

Rekommendera Poster

Hej!

var och tittade på en Örnvik 620 sport igår och har två funderingar. 

I ruffen längst in sitter en ”tallrik” som ser ut som en större ventil, denna verkar dock vara helt fast. Vad är det för tallrik?

 

Sen var det en liten spricka i väggen inne i ruffen, långt in men inte på den raka väggen längst in utan lite på sidan. Det kom in små mängder vatten där och ena dynan var blöt under. 

 

Från utsidan syns ingenting utan skrovet ser fint ut. Varifrån kan det vattnet komma? Kan det läcka från någon anslutning eller skruv uppifrån och rinna i någon mellanvägg?

 

Jag ringade in sprickan på bilden och gjorde en fin pil på ”tallriken”

 

Tacksam för hjälp!

 

Glenn. 

780A25BE-0AC3-4A7E-B44D-C3C536781D33.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Sprickan” är väl en skarv i inredningsmattan..? Och ”tallriken” ser ut som en lampa - men det är svårt att se på bilden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svar. 

 

Nej jag tror inte att det är en skarv bara utan det är en spricka på några cm. Trycker man lite på sprickan så kommer det några vattendroppar. Men det har runnit lite mer än så eftersom det är vatten under högra kudden. 

 

Men kan det komma in vatten uppifrån, genom någon skruv eller liknande som sedan lägger sig i någon mellanvägg? Borde isf vara en bra grund för mögel. 

 

Lampa skulle tallriken kunna vara, det fanns en liten lampa bak i ruffen men säljaren visste inte vad detta var. Kan tycka att en lampa borde man känna till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollar på säljbilder på nätet hittade jag denna bild. Där ser det ut som att det runnit från vad som kanske är lampan. 

Men varför blir det blött bakom denna vägg som tallriken sitter på?

 

Den väggen var för övrigt rätt mjuk på båten jag tittade på, och hade också någon spricka. Kan hända att man slängt in skidor eller liknande för hårt kanske. 

B4F9FEAF-D2E1-4678-AA2A-66FB75212CEE.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Glenno83:

 

780A25BE-0AC3-4A7E-B44D-C3C536781D33.jpeg

 

Det finns ju ett utrymme framför skottet - är det nån typ av ankarbox. Vattnet kan ju komma därifrån och laminatet, som skottet sitter fast med kanske inte är helt tätt.

I min värld är det ju otroligt konstigt att en båtägare inte känner till sin egen båt. Tex inte vet vad vissa saker är. Man skulle ju nästan kunna misstänka att båten är stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja ankarbox finns fram så det kan ju vara det som väggen fram är för, därav att den är mjuk. Men ankarboxen går inte ned så långt ändå. 

 

Han som säljer är välkänd så tror inget är stulet. Men det var hans grabb som hade båten mest, och de har inte haft den länge. 

 

Men jag är mest fundersam var vattnet kommer ifrån och var de tar vägen i väggen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Glenno83:

Hej!

Ja ankarbox finns fram så det kan ju vara det som väggen fram är för, därav att den är mjuk. Men ankarboxen går inte ned så långt ändå. 

 

Han som säljer är välkänd så tror inget är stulet. Men det var hans grabb som hade båten mest, och de har inte haft den länge. 

 

Men jag är mest fundersam var vattnet kommer ifrån och var de tar vägen i väggen. 

Be säljaren kolla upp var vattnet kommer från alt erbjud dig... även om det krävs viss åverkan för att hitta. Det "måste" ju ändå göras.

"Inkastade skidor" låter ju annars som väldigt vanlig och logisk orsak till dito skada..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tallriken är väl en inspektionslucka. Gissar att båten har dubbelskrov och att det är en spricka i innerlinern, inte mycket att oroa sig över. Däremot kan man fundera över hur mycket vatten som ligger mellan skroven för att det ska rinna in så högt upp. Om båten ligger i saltvatten kan du ju smaka på läckan för att avgöra om det kommer upp eller nerifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ankarboxen inte går så djupt, så finns det väl ett vattenfyllt döutrymme under ankarboxen. Är skottet av plastad plyfa har väl plyfan ruttnat om det har stått vatten där.


Tallriken kan mycket väl va en inspektionslucka, då borde det gå att skruva på den. I regel motsols.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Glenno83:

Hej!

Ja ankarbox finns fram så det kan ju vara det som väggen fram är för, därav att den är mjuk. Men ankarboxen går inte ned så långt ändå. 

 

Han som säljer är välkänd så tror inget är stulet. Men det var hans grabb som hade båten mest, och de har inte haft den länge. 

 

Men jag är mest fundersam var vattnet kommer ifrån och var de tar vägen i väggen. 

 

Min gissning blir att vattnet kommer från ankarboxen. Kanske har ett osurrat ankare studsat runt i boxen och slagit upp ett litet hål i plasten på insidan av stringersen/slaget. Inregnande och överspolande vatten rinner inuti laminatet som ofta inte blivit helt homogent i skarpa veck på industriellt producerade båtar. Det blir som ett litet rör där vatten rinner till närmsta lilla spricka. 

 

Inte bra, men heller ingen större katastrof bara det hinner rinna ur skapligt innan det fryser på vintern. 

 

Lätt fixat bara det är torrt. 

Skottet (väggen 😏) till ankarboxen borde inte vara mjuk. Något har nog hänt med den isf. Men det är ju heller knappast en bärande del i konstruktionen på en så liten båt. 

 

Gamla HT-båtar brukar kunna ha lite sprickor i fördäcket efter tjockisar som hoppat ombord. Kolla extra noga längst akterut, i mitten, och vid skarpa veck. Runt rutramarna är en klassiker. 

Behöver fixas på sikt eftersom däcket annars bara blir mjukare och mjukare. 

Lättlagat sålänge man kommer åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspektionslucka var precis vad det var. Vi tittade på en annan båt av samma modell och fick upp luckan, även den hade vattensamling där till följd att skottet börjat luckrats upp. Trälaminatet hade börjat släppt. Borde gå att tömma och sen täta om man hittar var vattnet kommer in. Sen skulle man behöva förstärka skottet, men det är nog inte så svårt. 

 

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Glenno83:

Inspektionslucka var precis vad det var. Vi tittade på en annan båt av samma modell och fick upp luckan, även den hade vattensamling där till följd att skottet börjat luckrats upp. Trälaminatet hade börjat släppt. Borde gå att tömma och sen täta om man hittar var vattnet kommer in. Sen skulle man behöva förstärka skottet, men det är nog inte så svårt. 

 

Tack för alla svar!

 

Hade en vattentank i min nuvarande båt. Byggd av plastad plyfa, där lite plyfa inte var täckt av plast. Där var plyfan totalrutten på vissa delar.

Skulle jag haft den båten som du kollat på, så skulle jag rivit ur skiten och byggt nytt. Ett litet trevligt projekt under hösten/våren. Och - framför allt sett till att det blir tätt. I en ankarbox kommer det alltid in vatten och det är viktigt att det finns hål där vattnet kan rinna ut, så att det inte blir stående. Är det för små hål är det ju stor risk att de sätts igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får in lite vatten som jag inte blir klok på varifrån. Tog en 8 mm borr och röjde väg för vattnet till lägsta punkten där länspumpens sugslang börjar. Så borde det varit gjort från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...