Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
soeder90

Trögstartad motor - Nidelv 23 VP AQ231A

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som rubriken anger har jag en Nidelv 23 med en Volvo Penta AQ231A med 290DP- drev.

 

Har i år haft en del problem med att starta den, vet dock inte om det är jag som gör fel eller om jag har nåt motorfel som jävlas med mig.

Den är som mest svårstartad dagen efter jag varit ute med den. Normalt brukar det räcka med 1/4 gas och några sekunder med automatchoken.

Alla säger till mig att jag har för lite gas och att jag ska pumpa 3-4 ggr, men det har aldrig funkat.

 

I helgen, dagen efter jag hade tagit en tur,  började jag med normal startprocedur utan resultat. Det lät som att den var på gång precis när jag vred på nyckeln men sedan snurrade bara startmotorn.  Väntade en stund och vred sedan igång igen, körde lite på startmotorn och den började hoppa igång, mötte upp med gas, vilket dödade den. Försökte en tredje gång, ingen lycka. Fjärde försöket: använde lite lite startgas, den hoppade igång direkt!

Det som gör mig konfunderad är varför den dog när jag mötte upp med gas, då alla säger till mig att det är för lite gas som är problemet.

 

Har testat alla möjliga startkombinationer..

Har kollat tändning, den går ju även klockrent när den väl är igång. Förra ägaren har bytt till brytarlöst system.

Har kollat alla filter samt om bränslepumpen trycker fram bränsle - ja det gör det, men ska jag mäta bränsletrycket?

Kan det vara luft som är problemet? Men den går ju som sagt klockrent när den väl är igång.

 

Tips & idéer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev soeder90:

Hej!

 

Som rubriken anger har jag en Nidelv 23 med en Volvo Penta AQ231A med 290DP- drev.

 

Har i år haft en del problem med att starta den, vet dock inte om det är jag som gör fel eller om jag har nåt motorfel som jävlas med mig.

Den är som mest svårstartad dagen efter jag varit ute med den. Normalt brukar det räcka med 1/4 gas och några sekunder med automatchoken.

Alla säger till mig att jag har för lite gas och att jag ska pumpa 3-4 ggr, men det har aldrig funkat.

 

I helgen, dagen efter jag hade tagit en tur,  började jag med normal startprocedur utan resultat. Det lät som att den var på gång precis när jag vred på nyckeln men sedan snurrade bara startmotorn.  Väntade en stund och vred sedan igång igen, körde lite på startmotorn och den började hoppa igång, mötte upp med gas, vilket dödade den. Försökte en tredje gång, ingen lycka. Fjärde försöket: använde lite lite startgas, den hoppade igång direkt!

Det som gör mig konfunderad är varför den dog när jag mötte upp med gas, då alla säger till mig att det är för lite gas som är problemet.

 

Har testat alla möjliga startkombinationer..

Har kollat tändning, den går ju även klockrent när den väl är igång. Förra ägaren har bytt till brytarlöst system.

Har kollat alla filter samt om bränslepumpen trycker fram bränsle - ja det gör det, men ska jag mäta bränsletrycket?

Kan det vara luft som är problemet? Men den går ju som sagt klockrent när den väl är igång.

 

Tips & idéer?

 

Funkar choken som den ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter på din beskrivning som om du har gnista på stiften!?

Har du kollat hur stiften ser ut? blöta? torra? luktar det bensin ur tändstiftshålen?

Vad har du för förgasare? Solex? motorer med solexförgasare skall man ju för det mesta fullgasstarta.

Skulle kunna tänka mig skräp i något munstycke, om det är torrt på stiften skulle jag kolla bränslenivån i flottörkammaren/kamrarna, och samtidigt nålventilen, ventilerna och själva flottören. men detta är funderingar och åtgärder jag det senaste halvåret tillämpat på gamla bilar med likadan eller liknande motorer.

Jag hade nog i detta skedet skruvar ur förgasaren, förgasarna och blåst munstycken och kanaler med tryckluft. Kanske även monterat en renoveringssats.

 

Ja Choken? får motorn tillräckligt med bränsle, bränslepump? bränslefilter? slangar?

 

Ja och du hade ett nytt luftfilter? annars kan igensatt filter ge problem, men kanske inte nödvändigtvis direkt i startögonblicket, då för litet luft ger en "chokeeffekt"...

 

Men du, se över anslutningarna till det brytarlösa tändsystemet också, det låter ju inte som ett elfel, men lika bra att kolla.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du förklara lite närmare vad du menar med "några sekunder med automatchoken"

 

Vad är det för förgasare Rochester eller Holley? Oavsett vilket så kan du inte styra choken då det just är en automatchoke, den styrs av temperaturen runt förgasaren via en bimetallfjäder.

Bimetallfjädern i sin tur hettas upp av att det läggs 12 volt på den när du sätter på tändningen vilket gör att chokespjället sakta men säkert öppnas.

Läget (temperatur) som choken ska stänga och hur mycket den ska stänga  går att ställa på förgasaren.

 

Ta av flamskyddet på förgasaren när motorn är kall och kolla i vilket läge chokespjället står. och om det inte är öppet kolla det börjar öppna med tändning på.

 

Jag skulle vilja påstå att du troligtvis gör "fel" när du ska starta.

 

Ett ex. jag har justerat choken så den är öppen vid ca 15° och helt stängd vid 0° dvs anpassad till sommartemp. Onödigt med stängd choke på sommaren genererar bara svart rök och sotig akterspegel innan den öppnat.

Så jag börjar med att köra runt starten några sekunder för att fylla förgasaren med soppa, sedan pumpa med gasen (fullt utslag) 3-4 ggr, sedan starta, motorn hoppar igång men dör så detta upprepas några gånger. I sista momentet ger jag ytterst lite gas och då startar motorn och lägger sig på runt 1800rpm  efter några sekunder går det att sänka gasen till 1000 rpm och sedan tomgångsläge på ca 700 rpm.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det låter på din beskrivning som om du har gnista på stiften!?

Har du kollat hur stiften ser ut? blöta? torra? luktar det bensin ur tändstiftshålen?

Vad har du för förgasare? Solex? motorer med solexförgasare skall man ju för det mesta fullgasstarta.

Skulle kunna tänka mig skräp i något munstycke, om det är torrt på stiften skulle jag kolla bränslenivån i flottörkammaren/kamrarna, och samtidigt nålventilen, ventilerna och själva flottören. men detta är funderingar och åtgärder jag det senaste halvåret tillämpat på gamla bilar med likadan eller liknande motorer.

Jag hade nog i detta skedet skruvar ur förgasaren, förgasarna och blåst munstycken och kanaler med tryckluft. Kanske även monterat en renoveringssats.

 

Ja Choken? får motorn tillräckligt med bränsle, bränslepump? bränslefilter? slangar?

 

Ja och du hade ett nytt luftfilter? annars kan igensatt filter ge problem, men kanske inte nödvändigtvis direkt i startögonblicket, då för litet luft ger en "chokeeffekt"...

 

Men du, se över anslutningarna till det brytarlösa tändsystemet också, det låter ju inte som ett elfel, men lika bra att kolla.

 

Ja gnista har jag kollat, stiften ser torra ut de gånger jag kollat. Har jämfört med någon sida på nätet som hade 25 bilder på tändstift i olika skicka och enligt detta var dom som ska.

 

Osäker på vilken förgasare jag har, föregående ägare har renoverat den 2016 då han felsökte ett problem som visade sig vara en spricka i tändstift 1. 

 

Ska nog kontrollera choken här näst märker jag då alla tre nämner det! 

 

Nu känner man sig dum men luftfiltret, vart hittar jag det!? 

 

 

 

21 minuter sedan skrev Gelis:

Nu får du förklara lite närmare vad du menar med "några sekunder med automatchoken"

 

Vad är det för förgasare Rochester eller Holley? Oavsett vilket så kan du inte styra choken då det just är en automatchoke, den styrs av temperaturen runt förgasaren via en bimetallfjäder.

Bimetallfjädern i sin tur hettas upp av att det läggs 12 volt på den när du sätter på tändningen vilket gör att chokespjället sakta men säkert öppnas.

Läget (temperatur) som choken ska stänga och hur mycket den ska stänga  går att ställa på förgasaren.

 

Ta av flamskyddet på förgasaren när motorn är kall och kolla i vilket läge chokespjället står. och om det inte är öppet kolla det börjar öppna med tändning på.

 

Jag skulle vilja påstå att du troligtvis gör "fel" när du ska starta.

 

Ett ex. jag har justerat choken så den är öppen vid ca 15° och helt stängd vid 0° dvs anpassad till sommartemp. Onödigt med stängd choke på sommaren genererar bara svart rök och sotig akterspegel innan den öppnat.

Så jag börjar med att köra runt starten några sekunder för att fylla förgasaren med soppa, sedan pumpa med gasen (fullt utslag) 3-4 ggr, sedan starta, motorn hoppar igång men dör så detta upprepas några gånger. I sista momentet ger jag ytterst lite gas och då startar motorn och lägger sig på runt 1800rpm  efter några sekunder går det att sänka gasen till 1000 rpm och sedan tomgångsläge på ca 700 rpm.

Inser nu att jag inte förstått hur choken funkat..

 

Hur identifierar jag vilken förgasare jag har?

 

Har försökt kolla vart chokespjället sitter på sprängskisser men hittar det inte, är det "främre spjället" som är lite mindre som är chokespjället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det sitter en Rochester 4 portsförgasare på den där.

Så här ser Holley ut

image.thumb.png.759acd4f4669f31fb1191df6926d572e.png

Och så här ser Rochester ut

image.png.f8b0c23c2c30644ebdf4564cd164651b.png

 

Chokespjället syns i öppet läge i nedersta portarna på bilden. dvs choken finns bara på primärportarna . På Holley förgasaren är spjället stängt.

Hållaren för bimetallfjädern syns till vänster  som en rund "klump". Den går att vrida på för att justera spjällets arbetsområde

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftfilter och flamskydd är samma sak (på ett ungefär). Dessa sitter på förgasarens hals, insuget.

Det brukar finnas en text någonstans på förgasaren med tillverkaren namn, om jag berättar att det vanligtvis brukar stå en text på flottörkammarens utsida kanske det inte säger dig så mycket.

Jag tror mig veta vilken tändstiftssida du kollat på... svårt att se på den... men torra stift brukar betyda att det inte kommer fram någon bensin, eller att förbränningen är effektiv... (då motorn går).

 

Ta en bild på förgasaren/förgasarna och lägg in bilden här, så kanske vi här kan hjälpa dig mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Gelis:

Chokespjället syns i öppet läge i nedersta portarna på bilden. dvs choken finns bara på primärportarna . På Holley förgasaren är spjället stängt.

Hållaren för bimetallfjädern syns till vänster  som en rund "klump". Den går att vrida på för att justera spjällets arbetsområde

Då tänkte jag rätt! 

 

16 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Luftfilter och flamskydd är samma sak (på ett ungefär). Dessa sitter på förgasarens hals, insuget.

Det brukar finnas en text någonstans på förgasaren med tillverkaren namn, om jag berättar att det vanligtvis brukar stå en text på flottörkammarens utsida kanske det inte säger dig så mycket.

Jag tror mig veta vilken tändstiftssida du kollat på... svårt att se på den... men torra stift brukar betyda att det inte kommer fram någon bensin, eller att förbränningen är effektiv... (då motorn går).

 

Ta en bild på förgasaren/förgasarna och lägg in bilden här, så kanske vi här kan hjälpa dig mer.

Okej, flamskyddet har jag koll på, då vet jag! Hade bara den här bilden i telefonen för tillfället, ser ni vilken det är? Får åka ner och ta av flamskyddet annars.

IMG_20180604_171709.thumb.jpg.51b8291f53e2dd5ccda8d29b5affcbe4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Rochester, och du ser elanslutningen till automatchoken till vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst på lite om Rochester-förgasare, stämmer det att man måste dra gasreglaget i bott minst en gång innan man startar för att choken ska aktiveras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både ja och nej, på en del är choken justerad/konstruerad så att den stänger när man ger fullgas, jämf med äldre bilar med automatchoke där var man tvungen att trampa gasen i botten en gång för att choken skulle gå till på kall motor.

Nu kommer jag inte ihåg hur det är med den marina varianten av Rochester, jag bytte min mot en Edelbrock vilken i mitt tycke är en trevligare och enklare förgasare. Men det kan ha varit så att spjället gick till när man gav fullgas.

Det som normalt händer när du ger en snabb fällning av spaken är att du aktiverar axpumpen i förgasaren, vilken då sprutar in extra soppa. Om man gör 3-4 fullgas fällningar av spaken så kommer axpumpen att ge 3-4 sprut med extra soppa ner i förgasaren. Den extra soppan behövs för att starta en kall motor.

Om du tar bort flamskyddet/luftfiltret så kommer du att se en liten "pip" i centrum på varje primärport.

Om du ber någon fälla spaken så kommer du att se en liten stråle av soppa komma från dessa munstycken. Under förutsättning att det finns soppa i förgasarens flotörhus.

Det var av den anl. jag skrev hur jag gör, kör några sekunder med starten för att fylla förgasaren efter några dagars stillestånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vädret har båten används frekvent denna sommar. Har i och med detta sett nåt sorts mönster i problematiken. 

 

Har det gått minst ett par dagar mellan turerna använder jag denna startprocedur och det funkar varje gång.

Först köra lite med starten för att fylla förgasaren, sedan två fulla gaspådrag och sen kanske 1/3 gas för att sedan starta den. Den tänder och hoppar igång efter bara nån sekund!

 

Men är jag ute dagen efter en tur och jag använder denna procedur då är den riktigt lynnig och jag kan testa alla möjliga procedurer och inget funkar! Det jag har gjort då är att spruta in pyttelite startgas i luftburken och då går det hur lätt som helst. Är detta dåligt för motorn? 

 

Har även haft ett annat problem men inte riktigt sett nåt mönster: motorn har dött när jag lagt i växel och då har jag även tyckt att tomgången varit låg. 

 

I övrigt går den väldigt bra både vid acceleration, långkörning och deacceleration.

Den startar även direkt utan nå vidare mycket gas när man ska hem på eftermiddag/kväll.

 

 Vad f-n kan detta bero på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ta bort luftfiltret och kolla ner i förgasaren och se vad som händer när den jävlas.

Att den tänder på lite startgas tyder på att den inte får soppa. Och nej det är inte skadligt för en bensinmotor.

Är choken stängd?

Kommer det soppa genom spridarrören när du pumpar med gasen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Gelis:

Du måste ta bort luftfiltret och kolla ner i förgasaren och se vad som händer när den jävlas.

Att den tänder på lite startgas tyder på att den inte får soppa. Och nej det är inte skadligt för en bensinmotor.

Är choken stängd?

Kommer det soppa genom spridarrören när du pumpar med gasen?

Okej, får vänta på att farsgubben kommer hem då det är ett tvåmansjobb och undersöka detta. Eller låta tanten gasa osv nästa gång den krånglar. 

 

Det är ju automatchoke på denna som jag förstått. En sån som blir varm och har en fjäder som expanderar. Och den aktiveras genom att vrida på tändningen - men jag vet inte hur länge man måste vänta för att den ska bli "aktiv" och skicka in bränsle. Vet du? 

 

Men känns som att det är nån sorts justering som ska göras på förgasaren/chocken eller? Eftersom att den går bra i övrigt? 

 

Tusen tack för svar!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choken skickar inte i sig in mer bränsle, är bara ett spjäll som stänger lufttillförseln, men summan av kardemumman blir ju fetare blandning.

 

För att kolla att spjället är stängt behövs inte 2 man, ta bort flamskyddet (luftfiltret) när du kommer till båten nästa gång och kolla om spjället är stängt eller öppet. Är det öppet fäll spaken fullt och tillbaka till tomgång en gång och kolla om spjället fortfarande är öppet. Detta gör du med motor och tändning av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-18 vid 14:51 skrev Gelis:

Choken skickar inte i sig in mer bränsle, är bara ett spjäll som stänger lufttillförseln, men summan av kardemumman blir ju fetare blandning.

 

För att kolla att spjället är stängt behövs inte 2 man, ta bort flamskyddet (luftfiltret) när du kommer till båten nästa gång och kolla om spjället är stängt eller öppet. Är det öppet fäll spaken fullt och tillbaka till tomgång en gång och kolla om spjället fortfarande är öppet. Detta gör du med motor och tändning av.

Bestämde mig tillslut för att stå ut med båten denna sommar men nu är den på land, konserverad och klar. 

 

Kollade däremot det du föreslog och spjället var fortsatt öppet, är det detta som är problemet?

 

Det jag reagerat på de senaste två gångerna jag startade båten (vid oljebyte och upptagning) var att båten startade direkt utan någon krånglig procedur. De gånger båten varit lättstartad denna säsong har det alltid varit lite kyligare ute... Påverkar detta choken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektriska chokar brukar fungera så här:

När man slår på tändningen får choken spänning från tändningslåset, vanligtvis via plusanslutningen på tändspolen, kolla den anslutningen!

När chokeelementet får spänning är det vanligtvis en bimetallfjäder som börjar röra på sig och öppnar chokespjället långsamt, det skall med avstängd och kall motor vara stängt (=nästan stängt).

Vanligtvis blir chokespjället fullt öppet när motorn blivit varm, men det reagerar inte på motorvärmen utan på den spänning som påverkar bimetallspiralen.

Sedan kan det vara olika vacuumventiler och andra smågrejer inblandade också, men detta är grundprincipen.

 

Kammaren med chokeelementet kan man justera genom att lossa dess skruvar och vrida locket tills dessa att chokespjället öppnas helt då bimetallfjdern är uppvärmd, eller tvärt om på kall motor, det finns olika rekommendationer.

 

Sedan brukar man kunna påverka chokespjället manuellt från förgasarens utsida, det brukar alltid finnas någon länkarm ibland med en trappstegsskiva (vanlig på Solex) som du kan peta till för att underlätta kallstart.

 

Just det, choken stryper syretillförseln och då blir portionerna fetare.

 

Det är inte ovanligt att chokelementet blivit spänningslöst pga dåliga anslutningar, eller att det får spänning men att bimetallspiralen har gått sönder, eller att någon länkarm fastnat.

Men leta reda på anslutningskabeln och se att den är ok. För att choken skall fungera krävs det också minus (=jord) jag vet att man haft problem då man isolerat hela förgasaren med underläggsplattor som skall förhindra ånglås, dessa har även isolerat förgasaren elektriskt så att en extra liten minus(-jord)kabel har fått överbrygga dessa underläggsplattor. Gasvajern och fästskruvarna ger inte alltid så bra minusanslutning.

 

Dessa erfarenheter har jag från gamla entusiastbilar med V8 eller andra motorer, och de torde gå att tillämpa även på din marina motor, även om jag inte minns att jag skruvat med exakt en sådan förknasare som du har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...