Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
rool

Enkel eller dubbla motorer?

Rekommendera Poster

Tack för alla svar, trots att det var blandade svar ;)

 

vi står och väljer mellan 2 Searay, en 270 -99 med en 7.4l V8, och en 280/315 -02 med dubbla 4.3 l Mpi.

skiljer lite i storlek på dom båda men väldigt väl skötta, mycket nytt på båda som bälgar, limpor, knän etc.

 

Men jag kan inte sluta väga detta mot varandra, en kontra 2 motorer!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det någon som har koll på hur servicekostnaderna skiljer sig mellan VP KAD/D4/D6 och Cummins 2,8/4,2L?

 

Kollade på MarineParts och fick fram följande kost för servicesatser:

KAD: SEK 652,50

D4: SEK 2 466,25

D6: SEK 2 456,25 / SEK 2 601,25

 

Tyvärr verkar det inte finnas någon motsvarande kost för Cummins..

 

Sen är det oljevolymen för resp motor som påverkar mycket. Hittar detta:

KAD: 11L(0,1L kompressor)

D4: 12,5L

D6: 20L

Cummins 2,8L: 9L

Cummins 4,2L: 14L

 

Om man då betänker att min singelmaskin (Merc 350 MPI) i vår Bayliner 285 enbart behöver 5,2L olja, inkl filter, så fattar man att det är en viss skillnad vid byte till båt med dubbla dieslar. Ingen ekvation som går ihop för den inbitne bryggseglaren..   😉😅

Är nog snarare så att man måste köra ganska mycket för att räkna in skillnaden mellan bensin och diesel.

Redigerad av P_Martinsson
Komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev rool:

Tack för alla svar, trots att det var blandade svar ;)

 

vi står och väljer mellan 2 Searay, en 270 -99 med en 7.4l V8, och en 280/315 -02 med dubbla 4.3 l Mpi.

skiljer lite i storlek på dom båda men väldigt väl skötta, mycket nytt på båda som bälgar, limpor, knän etc.

 

Men jag kan inte sluta väga detta mot varandra, en kontra 2 motorer!!!

Jag hade tagit den med en motor. Skulle du antingen vilja byta motor eller tvingas byta motor i framtiden så är det oändligt mycket smidigare med enkelmontage.

 

Sedan så inbillar jag mig att det snart kommer bli nära nog omöjligt att sälja en tyngre båt med dubbla bensinare. Redan idag så är marknaden mycket tveksam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Är det någon som har koll på hur servicekostnaderna skiljer sig mellan VP KAD/D4/D6 och Cummins 2,8/4,2L?

 

Kollade på MarineParts och fick fram följande kost för servicesatser:

KAD: SEK 652,50

D4: SEK 2 466,25

D6: SEK 2 456,25 / SEK 2 601,25

 

Tyvärr verkar det inte finnas någon motsvarande kost för Cummins..

 

Sen är det oljevolymen för resp motor som påverkar mycket. Hittar detta:

KAD: 11L(0,1L kompressor)

D4: 12,5L

D6: 20L

Cummins 2,8L: 9L

Cummins 4,2L: 14L

 

Om man då betänker att min singelmaskin (Merc 350 MPI) i vår Bayliner 285 enbart behöver 5,2L olja, inkl filter, så fattar man att det är en viss skillnad vid byte till båt med dubbla dieslar. Ingen ekvation som går ihop för den inbitne bryggseglaren..   😉😅

Är nog snarare så att man måste köra ganska mycket för att räkna in skillnaden mellan bensin och diesel.

 

När jag kollat med mitt varv så skiljer det inte speciellt mycket i servicekostnad på en bensinare vs rak diesel-sexa, typ KAD. Priset på oljan är ju inte speciellt mycket. Om man bara pratar rena servicekostnader så ser jag det inte som ett ekonomiskt argument för bensinaren. Det man brukar jämföra är dels vissa dyra delar i dieseln (kompressor/turbo) men kanske framförallt det högre inköpspriset som en diesel har. Då är det populärt att prata om hur mycket man skall köra för att "räkna hem" en diesel.

 

Men många glömmer av andra faktorer som förväntat andrahandsvärde och lite mer flummiga psykologiska faktorer (säkrare med diesel, mindre "ekonomisk ångest" vid tankning etc)

 

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En -02 på 4 ton, dubbla 4.3 l, 400.000kr respektive en -98, 3.2 ton och en 7.4l för 245,000kr.

är det ett enkelt val eller är det lika svårt som jag känner? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du skrev inledningsvis att båda var väldigt välskötta. Den från -02 ger mig spontant bäst vibbar. Den verkar helt enkelt bättre underhållen. Men så är den ju nyare också. Och så var det ju det här med dubbla maskiner. :unsure:

 

Angående 98:an så måste motorn blivit bytt, har du kollat det? 237 timmar sedan 1998 köper jag inte. Det finns undantag men jag tror inte detta är det. Då hade båten varit fräschare (kolla dynorna på förarplatsen eller trälisten i pentryt). Eller så rör det sig om en flitig bryggseglare istället, vad vet jag. Kanske är lockande när motorn är på 7.4 liter ;-)

 

Svårt val...

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Sorry, missade att skriva att motorn är från 2008, därav få timmar :)

det är lite slitet och fläckar på klädsel uppe på båten men helt, så kanske prisskillnaden motiverar att klä om för ett antal tusenlappar i vinter? 😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

280/315 är en mycket mer modern båt.

600h på maskinerna börjar bli mycket om de är sjövattenkylda.

 

Jag hade skambudat på 280/315 och tryckt på just dubbla motorer och timmarna. Det är snart Juli, ingen köper båt nu.

Maxum kommer snart kännas tråkig och gammal, det är i grunden en båt från tidigt -90tal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är 1000 timmar att betrakta som mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte köpt en sjövattenkyld båt med dubbla bensinmotorer som gått 1000timmar.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev -PLM-:

Jag hade inte köpt en sjövattenkyld båt med dubbla bensinmotorer som gått 1000timmar.

Hur motiverar du det? Pga sjövattenktlningen eller en kombo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som dödar motorn är i första hand att det rostar hål i block eller topp på sjövattenkylda motorer, eller att man dragit ut på bytet av limpa & knä.

Sedan ser man sällan bensinmotorer som gått mer än 600 timmar på blocket, det kan vara en kombination av första punkten. Rostflagor som sätter igen kylkanaler?

Åldern är kanske av större betydelse än timmarna? Jag hade iallafall varit försiktig med ett sådant köp.

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där båten i Sollentuna, kolla var den gått. Om den gått i Mälaren (sötvatten) så tror jag motorn är i bättre skick om man ser till rostangrepp. Inbillar mig att mälarbåtar håller lite bättre rent generellt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag förstår rätt så är Maxum på 240 timmar den mest fördelaktiga av dom 3 om man ser till motormässigt? 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev -PLM-:

280/315 är en mycket mer modern båt.

600h på maskinerna börjar bli mycket om de är sjövattenkylda.

 

Jag hade skambudat på 280/315 och tryckt på just dubbla motorer och timmarna. Det är snart Juli, ingen köper båt nu.

Maxum kommer snart kännas tråkig och gammal, det är i grunden en båt från tidigt -90tal.

Vad anser du om alfa One-drev? Är inne på 280/315 trots dessa nästan 600 timmar, men osäker på just alfa one.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1 jag hade aldrig i mitt liv, en gång till, köpt en båt med bensinmotor.

2 jag hade aldrig en gång till varit så jäkla dum att jag köpt en båt med sjövattenskylning, ens om den bara gått i Mälaren.

3 jag hade inte ens kommit på tanken att köpa en US-båt av de typer som importerats hit till vårt land, jag går inte ens ombord i sådana, och jag lägger inte ens till bredbvid båtar med bensin ombord i gästhamnar, även om det är den sista platsen som kan uppbringas!

 

Men det är jag det, som har ganska traditionella åsikter om hur motorbåtar skall vara utformade och hur dom skall vara motoriserade. Jag har generellt inget emot amerikanska V8 med fyrportsförgasare, så länge de sitter i landsvägsfordon, men i båtar... Nej!

 

Jag tar nu tre pulversläckare ombord och två skumsläckare och två brandfiltar. Dessutom en spolpump med dimbildande munstycke. Samt då en grön sexcylindrig dieselmotor, med rötter från något ritbord på Hisingen, i närheten av Gropegårdsgatan i Lundby.

 

Nej, håll dig för dessa båtar, leta efter en med dieselmotor istället, amerikanska eller av annan tillberkning. Bensinångor brinner och exploderar alldeles för bra för att säkert kunna användas i tillslutna motorbåtar!

 

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var lite konservativt uttryckt.

Andelen bensinbåtar som brinner är försvinnande liten och det är oftast båtar med eftersatt underhåll där tank eller slangar läcker och man kör vidare utan att åtgärda läckan.

 

I verkligheten är en stor del av båtarna bensindrivna och fungerar utmärkt. Man får en betydligt modernare båt för samma pengar, utan att det för den sakens skull är en betydande säkerhetsrisk eller problemkälla.

 

Var och en gör sitt val, men att kategoriskt avfärda en stor andel av landets båtar tycker jag är naivt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå vad det blev konstigt.

 

Nåväl, erkännas bör väl att jag kastade in en brandfackla i debatten, eller försökte hälla bensin på elden. Men jag står kvar vid den åsikten att bensin i båtar är mindre säkert. Jag har sett en del incidenter och en ordentlig olycka, med dödsfall. Även själv råkat ut för en incident även om det gick bra den gången. Det var ett läckande bränslefilter som läckte ut tiotals liter bensin under motorn.

Måhända bristande underhåll och okunskap, men en lärdom.

 

Efter bohuskusten är det inte självklart att det finns bensin att köpa på sjömackarna, många har det förstås men inte alla, annat än Aspens miljövänligare bensin i små förpackningar.

Efter promenader i hamnar på oskustem ffa i Stockholm och därom nordligare hamnar finner jag ju att det är vanligare med US-båtar därstädes än här hemma, här är vi ju då irriterande konservativa, om nu jag nu får citera någon här.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att en förkrossande majoritet av alla fritidsbåtar har bensinmotorer låter det konstigt att det inte skulle gå att tanka bensin på alla sjömackar. Visst, de mindre tankas nog på land för det mesta, genom att man helt enkelt tar dunken i bilen och kör till bensinstationen, men säkert hälften av alla är för stora för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev raol:

Med tanke på att en förkrossande majoritet av alla fritidsbåtar har bensinmotorer låter det konstigt att det inte skulle gå att tanka bensin på alla sjömackar. Visst, de mindre tankas nog på land för det mesta, genom att man helt enkelt tar dunken i bilen och kör till bensinstationen, men säkert hälften av alla är för stora för det.

Jag vet ju inte om det gäller för alla och överallt, men i hamnen som jag ligger i får inte bensinpumpen vara igång utan bemanning (dvs personal på plats). Om man nu leker med tanken att man vill driva en obemannad sjömack så kanske bensinpumpen faller bort av den anledningen. Det skulle inte alls förvåna mig om så är fallet faktiskt. 

Redigerad av maxipelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mystiskt. Man får ju tanka bensin på land utan bemanning. Sen visste jag inte att det finns obemannade sjömackar. Har aldrig varit vid nån, men trodde att alla var bemannade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Popcorn-debatt :-) 

 

Personligen så håller jag med Georg i diesel vs bensinfrågan. Det är förvisso sant att det är få bränder i förhållande till antalet båtar i skärgården, men när det väl händer (och handlar om drivmedel) så är det nästan uteslutande bensinbåtar och inte sällan i samband med tankning.

 

Rent statistiskt så är de flesta förstås safe, men jag klarar då inte av tanken på att om något missats någonstans eller gått sönder som man inte ser (som det bekant gör på båtar) så föreligger risk för mitt och andras liv. Om jag någon gång skulle köpa bensindrivet så skulle jag säkerställa att båten var någorlunda ny och absolut pedantskött. Motorrummet skall vara rent som ett vardagsrum och varje säsong hade jag låtit ett seriöst varv gå igenom det kritiska - både vid upptagning och inför sjösättning.

 

Men så jobbar jag i försäkringsbranschen och är förmodligen lite miljöskadad i mitt säkerhetstänk.:rolleyes:

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De med säkerhetstänk har motorrumsavluftning på vid tankning, och inspekterar motorrummet före uppstart.

Sedan krävs ytterst lite bensin för att man ska känna doften av att något har läckt ut, och kan då inleda kontroll var det kommer från.

 

Det känns onödigt att måla upp världen svart och vit, sunt förnuft räcker ofta långt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev -PLM-:

De med säkerhetstänk har motorrumsavluftning på vid tankning, och inspekterar motorrummet före uppstart.

Sedan krävs ytterst lite bensin för att man ska känna doften av att något har läckt ut, och kan då inleda kontroll var det kommer från.

 

Det känns onödigt att måla upp världen svart och vit, sunt förnuft räcker ofta långt.

Ja bensin är def inte så farligt som det utmålas, diesel kan vara farligare än bensin, får man en fin rostpor i ett matar rör till en spridare med dieseldimma som följd är det tom explosivare än bensin. Då oroar jag mig mer för misskötta gasolinstallationer där slangar börjar närma sig 30 år, de om något är explosivt. Dieselmotor går dock lugnare lägre varv annan råstyrka mindre krångel med tex tändsystem, tyngre motor i botten lugnare gång vid gropig sjö, samt framförallt lägre förbrukning. Det finns för och nackdelar med allt. Jag har åkt bensin sedan barndomen och saknar inte det drivmedlet, främst för att man ej behöver tanka en diesel  lika ofta, sedan är underhållet minimalt, Men får du ett haveri så är det tio gånger dyrare med diesel jämfört med bensin det får man också ha i åtanke.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nu rätt många år sedan, men jag blev vittne till en båtexplosion, i en hamn, alldeles efter tankning. Jag tror det var så att det small ordentligt då föraren vred om startnyckeln, det var antagligen det sista han gjorde här på jorden. Familjen som hade flytvästar, i alla fall barnen, klarade sig då de stod på fördäck och slungades överbord eller upp på bryggan. Dom klarade sig med småblessyrer, sades det efteråt.

Den unge killen på sjömacken liksom en massa andra som kom springande tömde den ena pulversläckaren efter den andra i den brinnande båten utan synbar effekt. En man som försökte rädda den då troligtvis redan döde föraren, fick själv en del brännskador och var tvungen att slänga sig överbord. Båtens motor, eller i alla fall en del av den låg en bit bort på land. Jag var nog i sjuårsåldern, det var fortfarande vänstertrafik och minns detta än idag rätt så väl. På den tiden hade "alla" snabbgående motorbåtar bensinare ombord. Det fanns väl ingen kristerapi på den tiden men jag vet att jag sov dåligt och mådde ganska illa av händelsen långt senare, jag vet inte om det är en konstruerad minnesbild men jag tror mig minnas att jag sett hur föraren/familjefadern satt där inne i båten och brann upp, men som sagt det kan vara en efterkonstruerad minnesbild.

Jag har också en minnesbild av att det var en Ancas Queen, men även det kan vara en efterkonstruerad minnesbild.

 

Nåväl den händelsen har väl satt sina spår, kan tänkas.

Trots det har jag haft en båt med bensininombordare, och flera med utombordare.

 

Nej, bensinmotorbåtar brinner inte speciellt ofta, men när de gör det, gör dom det med besked, explosionsartat. Diesel är också brandfarligt men inte alls på samma sätt.

 

Ja när ni skriver det, så är det ju bara diesel i automatmackarna, i alla fall i dom jag känner till, kan ha att göra med säkerhetsbestämmelser eller försäkringsfrågor?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja när ni skriver det, så är det ju bara diesel i automatmackarna, i alla fall i dom jag känner till, kan ha att göra med säkerhetsbestämmelser eller försäkringsfrågor?? 

 

I vårt fall är det inskrivet i tillståndet från räddningstjänsten. Så det är ju inte automatiskt så att man inte får sälja bensin för att det är obemannat, det är säkert olika på olika platser i landet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...