Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
bjornsyse

Motor tilt vid transport, hjälp!

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Hej! Jag har åkt till Uppsala och ska hämta min första båt med utombordare på trailer (ofjädrad upptagningsvagn). Ska köra den som efterfordon till Örebro men har glömt startnyckeln till motorn hemma Örebro! 

 

Två frågor som dykt upp: bör jag tilta upp motorn vid transporten? Och - går det att göra utan tillgång till startnyckeln? (140hk 4-taktsmotor) eller tvingas jag åka tillbaka och hämta den?

 

Hälsningar Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur nära marken skeddan är. Motorn mår bäst av att vara i nertiltat läge under landtransport. Men som sagt under förutsättning att den inte slår i marken vid tex gupp i vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte med dig tädningsnyckeln. Dock behöver troligen huvudströmbrytaren vara på. Du har oftast en tiltknapp på motorn samt på gasreglaget. 

 

Om du tiltar motorn, så tilta den högst upp, fäll upp tillstödsspaken, sänk sedan motor till du hör/ser att transpärren tar emot. 

En del rekommenderar att du inte skall använda den inbyggda spärren, utan använder dig av en plankstump som kil. Det har jag tänkt fixa, men aldrig gjort. Dock så har vi kört varje sommar totalt 200 mil med våra båtar för transport och aldrig haft någon trassel med att använda den inbyggda spärren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra utombordare kunde man tilta utan tändningsnyckel i. Men det kan säkert variera mellan fabrikat.

 

Har du tillräcklig frigång är nertiltat bäst som Gelis skriver. Jag behövde tilta upp lite och brukade då lägga en liten träbit mellan riggen och fästet för att avlasta tilten. Vet dock inte hur viktigt det är. De flesta har ju dem fullt upptiltade i vågorna hela sommaren.

 

Om du behöver tilta upp mycket så tänk på dina medtrafikanter och märk ut riggen med något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, det gick utmärkt att köra hem den. Trailerlåset fick smaka på vinkelslipen och motorn gick mycket riktigt att tilta upp utan startnyckel! Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev bjornsyse:

Sådär, det gick utmärkt att köra hem den. Trailerlåset fick smaka på vinkelslipen och motorn gick mycket riktigt att tilta upp utan startnyckel! Tack för hjälpen!

 

Haha, hoppas du tog rätt båt ... 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...