Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Toxicated

Montera trimplan

Rekommendera Poster

tHej

 

Jag kopplade in trimplanspumpen som jag aldrig haft inkopplad, dessvärre gav en trimplanskolv upp direkt så jag fick aldrig testa dem.

 

Jag har konstaterat att två nya kolvar går på 2500kr + att jag kommer att få meka med att göra en adapterplåt för att mina cylindrar verkar inte finnas att köpa och de andra har såklart inte samma hålbild. Att göra plåten är inga problem då jag jobbar med lasermaskiner, frågan som jag ställer mig är:

 

Är det värt att lägga 2500kr + en massa jobb på det? Är det så andvändbart?

 

Båten andvänds till 90-95% att åka ut och fiska och tanken var att eftersom dom ändå satt där kunde jag använda dem, båten skall ju plana tidigare, men jag menar nu planar den i kanske 12-15 knop , hur stor skillnad blir det med fullt utfällda plåtar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten planar lätt utan att du använder trimplan så är det mest för att rätta till listning man använder dem. Tex pga sned last eller sidvind. Jag använder själv mina trimplan nästan uteslutande för att räta upp båten vid sidvind.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input - tror det blir att montera av plåtarna och köra utan det har fungerat ypperligt utan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Toxicated:

Tack för input - tror det blir att montera av plåtarna och köra utan det har fungerat ypperligt utan

Ja prova med det denna säsongen.

Men det var nog inte för att dekorera båten man en gång satte dit trimplanen.

Troligtvis kommer du att sakna dem någon gång under några förhållanden.

Kanske båten sätter fören mot stjärnorna när du accelererar, eller går snett då svärmor sitter på ena sidan?

 

Om du kommer på att du behöver timplanen så rekommenderar jag dig att behålla plåtarna och köpa Lencos mekaniska cylindrar, spara även strömställarna dom återanvänds. Med Lencos cylindrar sliper du oljan och hydrauliken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...