Jump to content
Monday 02 December 2024

Toxicated

Medlemmar
  • Content Count

    105
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Toxicated

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för input - tror det blir att montera av plåtarna och köra utan det har fungerat ypperligt utan
  2. tHej Jag kopplade in trimplanspumpen som jag aldrig haft inkopplad, dessvärre gav en trimplanskolv upp direkt så jag fick aldrig testa dem. Jag har konstaterat att två nya kolvar går på 2500kr + att jag kommer att få meka med att göra en adapterplåt för att mina cylindrar verkar inte finnas att köpa och de andra har såklart inte samma hålbild. Att göra plåten är inga problem då jag jobbar med lasermaskiner, frågan som jag ställer mig är: Är det värt att lägga 2500kr + en massa jobb på det? Är det så andvändbart? Båten andvänds till 90-95% att åka ut och fiska och tanken var att eftersom dom ändå satt där kunde jag använda dem, båten skall ju plana tidigare, men jag menar nu planar den i kanske 12-15 knop , hur stor skillnad blir det med fullt utfällda plåtar?
  3. Fjädern på ena cylindern stack rakt igenom hylsan, känner någon igen den så man kan hitta samma och kanske byta utan att behöva göra nya hål Vad är det för fabrikat?
  4. Toxicated

    Trimplan

    Tack för er inputs, som vanligt snabba och kunniga svar 👍 Fattade principen för hur det skulle fungera, så jag körde ner till båten igen, så var det bara att sätta elmätaren på en av kablarna och mäta enl nedan När man trycker Bow down (höger + vänster knapp) skall den kabeln som ger ström vara strömlös när man trycker bow up (den kabeln kopplas till Röd i detta fall) När man trycker Bow up (höger + vänster knapp) skall den kabeln som ger ström vara strömlös när man trycker bow down (den kabeln kopplas till Gul i detta fall) Sen vidare till solenoiderna (ventilerna) när man hittar kabeln som ger ström när man trycker vänster knapp både bow up och bow down men ger ingen ström på höger knapp den kopplas till (grön i detta fall) och tvärt om ger kabeln för vit. Detta kanske hjälper någon annan i framtiden därför punktade jag mitt tillvägagångssätt . Nu fick jag igång trimplanen , den ena fjädern för returen stack igenom hållaren , antagligen gamal plast så nu skall jag byta hydralbenen med, skam den som ger sig 😁
  5. Toxicated

    Trimplan

    Hej Jag har trimplan på båten men där fanns ingen hydralpump, jag köpte en Insta-Trim universalpump och satte in. Nu var där luft i systemet som jag inte har kört bort men jag märkte direkt att när jag trycker på Högra Knappen - Bow up - då snurrar pumpen och då gick styrbord trimplan ner och det verkar ju rätt. På vänstra knappen var det tvärt om, när jag tryckte Bow Down - så började pumpen att surra, här var det så mycket luft (längre slang) att trimplanet inte rörde sig men jag förmodar att det kommer att gå ner så snart luften är ute. Men här rör det sig förmodligen bara om två sladdar som skall byta plats så det blir Bow Up även på denna sida. När jag tog knappen åt andra hållet så hörs inget hydralmotorljud, utan bara ett klick, sen är det tyst, styrbord trimplan gick heller inte in. Så min fråga är, skall det låta hydral-motorljud både när man kör in och ut trimplanen? Eller bara på vägen ut? Varför gick styrbord trimplan inte in igen?
  6. Tack Jag hitta även denna https://www.marineengine.com/parts/mercury-outboard/
  7. Förra säsongen kom jag in i Mercurys Reservdelskatalog med sprängskisser och artikelnummer på allt, tror det var via mitt serienummer. Ny dator och nu hittar jag ingenting på mitt serienummer ,så himia märkligt. Nån som sitter med kunskap? Mercury 2takt 90hk 3-cyl har för mig att jag sist fick fram att den är från 2005 serial 0Y051235
  8. Jag har en överlevnadsdräkt men det är ju en overall och det har jag inte sett någon använda under den varma årstiden inte så heller jag. Man skulle väl få värmeslag att stå och fiska i den en solig dag. När det blir lite svalare så är den super att ha på sig, vet faktiskt inte vid vilken vattentemperatur den är att föredra, det finns säker någon tabell att utgå ifrån om hur snabbt man kyls ner i vilken vattentemperatur. Men samtidigt kan man ju inte stå i en overall i gassande sol för att vara på den säkra sidan.
  9. Yes det står på "to do" listan men den listan var lång nu inför denna säsongen men jag tror vi snart är där :-)
  10. Bra input med att förebyggande underhåll av båten blir riskeliminering till sjöss, en sak som jag själv kom på nu när jag sitter här är att ha en badstege på båten kan vara nog så viktigt om man är ute själva och trillar i, och den stegen skall gå att nå/fälla ner när man ligger i vattnet, det har jag med och det känns viktigt. VHF har jag funderat på , finns vattentät flytande för 1300kr nu så det kanske är läge att slå till på en sådan. Nej du har rätt det får ju finnas en rimlighet i vad man har i sin båt, får stå lite proportion till hur man använder båten (ute på världsomsegling med många mil (timmar/dagar) till närmsta hjälp eller som jag ligger ute i Öresund och har hjälp relativt nära hela tiden det gäller bara att kunna kommunicera ) Sen tror jag att du nämnde det viktigaste, att berätta för andra att nu åker jag ut och förväntas komma hem kl 19 tex , hör ni inget så sök mig. Planen för dagen är .....osv osv Bra input
  11. Ja det är min båt i avataren , jo den syns , kanske mer än vad jag ser andra, jag fiskar i Öresund och har noterat att andra båtar som fiskar några hundra meter bort är väldigt svårupptäckta även då man tittar efter dem, man får ju anta att om nått händer är det ju inte säkert det är någon som letar så det gäller att synas överdrivet om nått skulle hända. radarreflektor i Öresund är kanske inte dumt alls Lanternorna fungerar och komiskt nog har föregående ägare kopplat gps på strömmen till lanternorna så mina lanternor är alltid tända , ser lite amatörmässigt ut mitt på dagen :-)
  12. Ja det låter ju inte helt dumt - tack.
  13. Tack det var en diger lista :-)
  14. Byta olja kostar inte så mycket och när man bytar får man ett kvitto på att den inte läcker in vatten i oljan och det kan ju vara skäl nog till att byta årligen, pratar växelådsolja nu. Stift håller jag med om att det behöver man nog inte byta i tid och otid, går den sämre kan man ju göra det eller var tredje år eller nått. Det känns bättre att vara ute på havet och veta att man har bytt det som rekommenderas att byta, man vet ju heller aldrig vad servicen förebyggde, stilleståndet du aldrig fick. Förebyggande underhåll är ju lite lömskt för det känns ju som att det inte behövs då allt fungerar.
  15. Hej Efter ett antal turer på sjön nu så vet jag hur lite en båt av min storlek syns (6m) , om min båt av någon anledning skulle sjunka på fem minuter så är sannolikheten att någon ser det en dag då det kanske är få båtar ute minimal, och skulle man då hamna i vattnet så är chansen att bli upptäckt i det närmsta obefintlig. Som det är nu har jag dömanshand , flytväst, brandsläckare och mobilen i vattentätt fodral. Nu kanske inte det är vanligt eller ens händer att båtar bara sjunker på några minuter helt oväntat, men man har ju barn och ansvar för andras liv så " better be safe then sorry" som det heter. Spontant tänkte jag en sånn "rökbomb" som man kan slänga i vattnet som drar uppmärksamheten till en. Hur resonerar ni kring sjösäkerhet och hur har ni rustat er för olyckor?
×
×
  • Create New...