Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Kenka

Volvo AQD40A Startproblem

Rekommendera Poster

När jag försöker starta motorn så klickar det bara. Sitter två relän framtill på motorn under en svart plastkåpa, från vad jag kunnat tyda från kopplingsschemat så är det till vänster startrelä. Mäter jag på utgående polen så får jag bara cirka 4 volt, trots fulladdat batteri så jag antar att det är nåt fel på det. Tyvärr är det omöjligt att se vad relät ska heta då det är ett metallhölje utan synbar text.

Är det någon som vet vad det ska vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en tidig motor med skruvanslutning av kablarna, så har relät utgått. Man får montera ett vanligt relä och byta till flatstift på kablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skruvanslutningar enligt bild, så bara ett vanligt relä som klarar strömmen då...

15262301114261234828261.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödrelät till höger är ett skiljerelä. Om du köper ett likadant, behöver du bara byta till flatstift på manöverkablarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte felet sökas vid startmotorn ifall selenoiden-startreläet klickar. Mäta spänningen på den tjocka kabeln där, samt kolla att det kommer fram ström för att aktivera selenoiden, men eftersom du hör att det klickar vid startförsök så borde det finnas ström till denna (selenoiden).

Kontakterna i seloniden kan vara brända och ge för dålig kontakt, eller att det är för låg spänning till startmotorn.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ström fram till startmotorn från batteriet, har inte kunnat mäta på solenoiden på egen hand. Men min tanke var att i och med att det bara kommer ut cirka 4 volt ur startreläet så orkar solenoiden inte dra hela vägen för att sluta kontakterna. Kan så klart också vara brända kontaktytor i solenoiden/startmotorn om det skapats ljusbågar på grund av dålig kontakt.

Kom på nu när jag skrev detta att jag kan ju testa hålla en kabelstump mellan in och utgående på startreläet och se om startmotorn reagerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä, nytt relä och samma resultat.

Får skrapa bort lite färg på utgående sidan av solenoiden för att mäta om det kommer ut ström ner till startmotorn. Nästa steg efter det blir väl att ta loss startmotorn och kolla alla kontaktytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser minuskabeln och dess anslutningar ut? 

Lätt att glömma den sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kanske har med saken att göra, drevet sitter tokfast....

1526805138739133131644.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade isär startmotorn, fastrostade kullager så beställer en ny startmotor.

MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1526817320799.jpg_1526817323438.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var inte vacker!!

Jag bytte startmotor på min AQAD40B förra året.

Det blev som en "ny" motor. Har aldrig startat så bra.

Kostade 4000 kr och var värt varenda krona.

Var ganska lätt jobb dessutom (när man rensat pinnbultarna som den satt med).

Lycka till med fortsatta projektet.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny startmotor monterad och luftat bränslesystemet så hoppade den igång.

Kom lite avgaser mellan turbon och avgasknät, ska prova efterdra och se om det blir tätt. Annars kanske jag behöver byta ut klamman som håller ihop dem.

 

Så här nära har det aldrig varit 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat varför startmotorn är vattenskadad? Om knutbälgen är trasig, kommer vattnet in i svänghjulskåpan via lagren. Om det är så, är lagren också rostiga. Om det varit vatten i motorrummet av annan anledning är det ju bättre. Man ska aldrig starta motorn om svänghjulet ligger i vatten. Det räcker om lite av startkransen ligger i vatten. När motorn går kastar startkransen vattnet runt i svänghjulskåpan, och förstör startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är bytt bälgar för två år sedan av förra ägaren. Tyvärr sa han så hade han råkat starta motorn med locket till sjövattenfiltret avskruvat när han höll på i motorrummet. Trots att han stängde av på en gång så hann det ju komma in en del vatten i motorrummet.

 

Får hålla koll när vi får båten i sjön och se om det kommer in vatten någonstans.

Redigerad av Kenka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...