Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Havsvargen

Kylvattentempgivare

Rekommendera Poster

Jag har haft problem med kylningen på min VP2003T. Jag köpte båten förra våren och då var motorn nyrenoverad, med bland annat bytt turbo. Tror räkningen för arbetet var ca 70 000 SEK. 

Hur som helst har jag haft problem med att motorn går varm. För att hålla koll på temperaturen har jag helt enkelt köpt ett instrument med givare och stoppat ner givaren i expansionskärlet. Funkar helt ok och temperaturen verkar följa motortemperaturen helt ok. Är denna placering någorlunda tillförlitlig?

 

Jag skulle dock vilja ha ett lite mer praktiskt permanent montage, men jag är osäker på var, vad och hur jag bäst monterar en sådan givare.

 

Alla tips välkomna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra ställe att mäta korrekt temperatur är pos 23 på bilden. Ev sitter redan bef. tempgivare där men det kan även sitta en zinkplugg. Man tar ut gångvärme här oftast genom att ett T-rör.

Jag hade en temp.givare där till ett instument. Surrade med koppartråd och sedan vulktejp.

Värmeuttag.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så eftersom jag redan har en varmvattenberedare så skulle jag kunna montera en tempgivare (med hjälp av  adaptern på bilden)  på den slangen nära utloppet från motorn. Antar att uttag 23 är utloppet? 

 

Eller finns det bättre sätt?

2000030639.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag TROR det är 16mm. Ev om du kan sätta ett T-rör? Givaren, brukar vara M18x1,5. I förra båten/VP2001 satt det en zinkanod i hålet som då var R15. Enkelt att koppla på för varmvattnet.

I nya båten/VP2003 fick jag bita i det sura äpplet och köpa en värmeuttagsats för 495kr.

Men, i förra fanns ingen termometer så jag la givaren mot mässingsnippeln och surrade med koppartråd. Sen isolerade jag med vulktejp. Temperaturvisningen funkade men visade säkert någon grad fel ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mäter med mammas tvättmaskin från 1955

Temperaturen.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lasse-L:

Jag mäter med mammas tvättmaskin från 1955

Temperaturen.jpg

Va!?

Har du med dig en hel tvättmaskin från -55? :)

På den tiden vägde de säkert 250 kg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en enkel maskin

Värmen fick man reglera manuellt.

För att få maskinen att vända rotationsriktning hade den en separat fasvändare som var 5 minut växlade tvenne faser.

Avtappning skötes av en slang kopplad i botten som lades när i avloppsbrunnen, höjdes vid tvätt.

Centrifugera kunde den ej, det fick en separat maskin göra.

Vikten var inte så hög, eftersom den inte hade centrifug, det är betongklumparna som väger i moderna maskiner.

När den skrotades blev tvättrumman en ålsump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där med tvättfaserna som alltid sköttes manuellt. 

Tappa på vatten. Ställa in värmen. Bevaka att det inte blev för varmt eller kallt. 

Tappa av vatten. 

Lyfta över den jättetunga tvätten i en centrifug som jag var väldigt fascinerad av. Va fort den snurrade! Var säkert flera hundra varv per minut. Sen in med tvätten i torkrummet, hänga och starta värmefläkten. Se till så ömtåliga plagg, tex min första (och förmodligen sista) nylonskjorta, inte hängde närmast värmefläkten. 

Det var tider det!

Usch!

Fast den maskin vi hade i en tvättstuga i huset vägde jättemycket trots att den saknade centrifug. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Jag TROR det är 16mm. Ev om du kan sätta ett T-rör? Givaren, brukar vara M18x1,5. I förra båten/VP2001 satt det en zinkanod i hålet som då var R15. Enkelt att koppla på för varmvattnet.

I nya båten/VP2003 fick jag bita i det sura äpplet och köpa en värmeuttagsats för 495kr.

Men, i förra fanns ingen termometer så jag la givaren mot mässingsnippeln och surrade med koppartråd. Sen isolerade jag med vulktejp. Temperaturvisningen funkade men visade säkert någon grad fel ;)

 

En t-koppling är ju såklart en enkel lösning som borde fungera! Bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Havsvargen:

En t-koppling är ju såklart en enkel lösning som borde fungera! Bra tips!

Om du kan hitta en temp.givare med vettig gänga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...