Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Havsvargen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Havsvargen

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hittade denna: https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/an-kopplingar-an-slang/spd-an-kopplingar/npt-npt-reducering/12-18-npt-reducering.html?gclid=CjwKCAjwlcXXBRBhEiwApfHGTTh3JiNJvljyUyn10sJ6OL_XMX7c8V8cYstcdfnVq7cuRVJAAyrT9hoC3fsQAvD_BwE Den är i eloxerad aluminium. Frågan är om det kommer att bli problem med korrosion? Om inte så har jag en fungerande lösning!
  2. En t-koppling är ju såklart en enkel lösning som borde fungera! Bra tips!
  3. Så eftersom jag redan har en varmvattenberedare så skulle jag kunna montera en tempgivare (med hjälp av adaptern på bilden) på den slangen nära utloppet från motorn. Antar att uttag 23 är utloppet? Eller finns det bättre sätt?
  4. bhemac, Är det där man tar ut vatten till en varmvattenberedare?
  5. Tack för alla svar. Håller med om att problemet "borde" vara i närheten av lanterorna. Funderar om det finns en kopplingsplint gömd någonstans mellan lanternorna och elcentralen som förhindrar att jag drar ut sladden. Måste montera ner så många delar för att kolla... Jag berättar hur det går!
  6. Tack! skall kolla när jag kommer till båten i helgen!
  7. Jag har haft problem med kylningen på min VP2003T. Jag köpte båten förra våren och då var motorn nyrenoverad, med bland annat bytt turbo. Tror räkningen för arbetet var ca 70 000 SEK. Hur som helst har jag haft problem med att motorn går varm. För att hålla koll på temperaturen har jag helt enkelt köpt ett instrument med givare och stoppat ner givaren i expansionskärlet. Funkar helt ok och temperaturen verkar följa motortemperaturen helt ok. Är denna placering någorlunda tillförlitlig? Jag skulle dock vilja ha ett lite mer praktiskt permanent montage, men jag är osäker på var, vad och hur jag bäst monterar en sådan givare. Alla tips välkomna!
  8. Jag har haft problem med kylningen på min VP2003T. Jag köpte båten förra våren och då var motorn nyrenoverad, med bland annat bytt turbo. Tror räkningen för arbetet var ca 70 000 SEK. Hur som helst har jag haft problem med att motorn går varm. För att hålla koll på temperaturen har jag helt enkelt köpt ett instrument med givare och stoppat ner givaren i expansionskärlet. Funkar helt ok och temperaturen verkar följa motortemperaturen helt ok. Är denna placering någorlunda tillförlitlig? Jag skulle dock vilja ha ett lite mer praktiskt permanent montage, men jag är osäker på var, vad och hur jag bäst monterar en sådan givare. Alla tips välkomna!
  9. Lanternorna i pulpit på min Sweden Yachts 370 fungerar inte. Och det är inte så konstigt för jag mäter knappt 2V på kablarna framme vis lanternorna. Vid elpanelen så ligger det 12V på samma (?) kablar. Akterlanternan som ligger på samma säkring lyser som den skall. Min första tanke var att det genom åren (båten från 1993) ärgat så mycket på kablarna i fören så att det inte blir kontakt. Jag har kapat så mycket som går innan kablarna går in i ett rör (ca 50 cm), de ser ok ut, men samma problem. Blir inte riktigt klok på det. Enklast borde ju har varit att byta kablarna, men det verkar som att de är buntade inne i röret. Det går absolut inte att dra ut befintlig kabel. Jag kan inte heller få igenom en ny kabel genom röret. Jag kan ju fuska och stjäla ström från någon annan förbrukare i fören, men då får jag ju sätta en brytare till lanternorna i förpiken. Inte direkt elegant. Hur skulle ni göra för att enklast få fram ny el till lanternorna utan att demontera halva inredningen? Någon som känner igen problemet och kan ge tips på vad det kan vara. Helt ställd här.
  10. Att jag kan dra fram ledningar till en separat plint och sedan fördela från är såklart bra, men då tvingas jag också ha brytarna vid den plinten eller direkt vid förbrukarna. Frågan var om det innebär några problem att låta flera pluskablar dela på en gemensam minusledning tillbaka. Är det till exempel problem att dra en minus och tre plus fram till förpiken för belysning. 12-volts uttag och lanternor? /Magnus
  11. Frågan är om man alltid bör dra både plus och minus ända från elcentralen (säkring) till förbrukaren. Alternative skulle vara att dra en lite grövre minuskabel till tex förpiken och sedan endast pluskablar till lampor, lanternor etc. Strömmen i minuskabeln kommer ju att bli summan av alla strömmar i pluskablarna, men är detta ett problem? Man skulle spara en massa kabeldragning... mvh Magnus
  12. Kloka tankar i båda svaren, Den lösning jag funderar på är i så fall att sätta en ny genomföring på samma sida som köket (motsatt sida som toaletten), Från den drar jag slang till både diskho och handfat på toaletten. Det får bli ytterligare ett hål i båten. /Magnus Inga erfarenheter men: Att dela något med motorns intag är inte en bra lösning, antagligen skulle det inte heller fungera med tanke på sugkraften på motorns pump. Får du en luftficka eller tjuvluft ligger impellern dåligt till. Du vill nog helst undvika att vinterkonservera med glykol om det finns minsta risk att något av det hamnar i diskhon med. I övrigt så är frågan om du får tex toalettpumpen tät om det finns vattenpelare som ligger högre i handfatet och det kan finnas risk för luftblåsor som ger problem. Men öppnar man en kran i taget så bör det ju funka, men ger lite extra att tänka på.
  13. Jag står inför valet att ta upp nya genomföringar i botten, något jag helst vill undvika. Jag funderar på följande: Är det OK att dela vattenintag för spolvatten till toaletten och vatten till handfatet eller finns det risk att avloppsvatten kommer ut i den slangen? Är det OK att ta in kylvatten till motorn och kranvatten till diskhon ut samma genomföring? Sista frågan är hur ni ser på att ha en T-koppling på genomföringen innan kulventilen? På så sätt kan man stänga av vatten till diskhon utan att behöva stänga av motorns kylvatten. Kulventil <-----====-----> Kulventil II II I Genomföring Man får två skarvar till mellan genomföring och ventil, men det skall vägas mot ytterligare en genomföring med skarv. Erfarenheter av detta? /Magnus
  14. Tack igen för svar. Tanken är just att undvika att använda utrotningshotade träslag i så stor utsträckning som möjligt. Provbyggde lite i furu förra helgen och har ny spacklat och lackat. Resultatet blir helt OK och priset blir ungefär en fjärdedel mot att bygga i teak. Mycket i båten är redan solid teak och den kommer jag till största delan att behålla. Har någon något bra tips på hur man gör mallar för till exempel soffbottnar och hyllbottnar? De kommer ju att ansluta mot det kurvade skrovet? /Magnus
  15. Jag skall delvis bygga ny inredning i min segelbåt (L32) Det är till att börja med skåpen över sofforna i salongen som skall ersättas. Tanken är att skåpen inte skall vara i lackad teak utan vitlackerade. Frågan är om det då är ok att använda furu istället för att dölja dyr teak bakom färg? Skivmaterial blir någon form av marinplywood, men jag tänker på plankor och lister. Det kanske är en korkad fråga, men man är ju så van vid att allt trä i båten är teak eller mahogny. mvh Magnus
×
×
  • Skapa nytt...