Supreme2 0 Postad 21 April , 2018 (redigerade) Hej! Jag och min familj har bestämt oss för att det är dags att köpa sig en fritidsbåt för lite strand och vattensport. Har under våren letat efter vad jag vill ha för båt och det har hela tiden växt för varje båthandlare jag besökt. Slutade nu i helgen med att jag står å tittar på en Micore 480 SC offshore honda edition med en 80 hk honda...på tok för stort å dyrt.... Dags för lite hjälp. Jag är ute efter en styrpulpet runt 4,5m med en 60 hk. Båten kommer gå i en liten sjö som inte blåser upp några vågor på. Den ska orka dra upp en 100 kg klump på skidor. Vad finns det för båtmodeller i denna storlek? Ös på med modeller och märken. Tack på förhand för hjälpen! Redigerad 21 April , 2018 av Supreme2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 850 Postad 21 April , 2018 Om "klumpen" är en god åkare behövs inte så jättemycket kraft för att komma upp på två skidor. Ska "klumpen" komma upp på en skida krävs det mer. Behovet av kraft står också i relation till storleken på båt. Men det är bra om båten är lite större (ca 5 m) för att det inte ska sladda när åkaren svänger. Jag har en Yamarin 490 som jag haft en 50-hästare på. Jag är själv en definitiv "klump" på 100 kg och inte speciellt bra på vattenskidor. Efter min båt kommer jag inte upp på två skidor - längre. Yngste grabben är duktig. Han kommer upp på en skida bakom min båt! Och han väger nästan lika mycket som jag. Att ha en båt som är mindre än min skulle kännas ostadigt när grabben trycker till i svängarna. Inte många förslag på båtar men lite funderingar som du kan ta till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 122 Postad 22 April , 2018 Vad är din budget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supreme2 0 Postad 22 April , 2018 Tack för tankarna ChristerN. Värt att tänka på att båten inte blir för lätt. Ziggemannen: Budgeten ligger på ca 150000 inklusive trailer. Så 140000 för båt och motor, med allt som behövs till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser