Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
olabergljung

Honda snedtänder

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Honda 45 hk förgasare 4takt, som när man kör inte går på alla cylindrar, utom i bland helt plötsligt så går alla sen lägger en av igen.

Själv tror jag på tändkablarna, jag har precis bytt tändstift. 

 

Någon som har nån annan idé ? Tips mottages tacksamt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!
Vet inte varför du misstänker just tändkablarna men här ett gammalt knep hur dessa kan kollas avseende isolation på ett enkelt sätt...

Kör motorn med öppen kåpa i mörker och spana efter små överslags-gnistor.
Provocera eventuellt fram fel genom att vatten-duscha kablarna litet med en blomspruta.


[Kabelisoleringen runt tändkabelns tunna ledare är i sig rätt tjock. Men trots allt är tändkablars tjocklek bara typ 7 millimeter i diameter. Isolationsskiktet från ledare till omgivande luft blir alltså bara ynka 3 millimeter.
Såpass tunn isolering är möjlig endast för att  isolationsmaterialet har mycket god isolationsförmåga jämfört med luft. Moderna högeffektiva tändsystem kan nå >20 kV vilket innebär att uppåt två centimeter* långa gnistor till motorblocket blir möjliga - i luft.
     Luft är alltså ett uselt isolationsmaterial i jämförelse, vilket gör att sprickor i tändkablars plastisolering lätt kan orsaka gnistor/överslag där kabeln ligger nära motorgods/minusjord.]
*) En gammal grov tumregel för elektriker säger 1000V (1 kV) per millimeter gnista för luft. (Varierar nog mellan 2,2 kV för helt torr luft, runt 0,5 kV för extremt fuktig?)

Kolla denna Youtube-länk    

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hondas förgasarmotorer som uppfyller EPA 2006 är superkänsliga för de hartsrester som bildas då gammal bensin ligger kvar i förgasarna  då motorn inte används under längre tider (vinter mm).

På grund av avgaskraven finns en massa hårstråtunna kanaler i varje förgasare som alltså sätts igen lätt. De är dessutom mycket svåra att få rena, seriös demontering och ultraljudstvätt KANSKE hjälper, annars gäller total demontering och mekanisk rensning av allt via tunna metalltrådar av precis rätt dimension. Ett dj-a pillejobb....
Det hela förvärras av att dessa motorer har en förgasare per cylinder, som slutligen skall balanseras också.
JO, jag hade en sån best, fast 30 hk, men tre djävlandes cylindrar var det. 

Sensmoral: köp ALDRIG en sentida EPA2006- motor från Honda! Sen hjälper det inte att resten av motorn är jättebra. Lägg en peng på nyare insprutningsversioner i stället.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte "tandställning kanske?" så fort jag läst rubriken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...