Gå till innehåll
måndag 12 maj 2025
acateon

Höja förstagsinfästningen med toggle

Rekommendera Poster

Furlextrumman sitter extremt nära ankarboxen och jag går i planerna om att få installerat ett ankarspel. Det finns i dagsläget inget utrymme för löpande kätting utan att höja upp trumman 3-5 cm. Behöver jag göra några justeringar i övrigt på förstaget efter en förlängning med toggle mer än sträcka upp mer med akterstaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, acateon säger:

Furlextrumman sitter extremt nära ankarboxen och jag går i planerna om att få installerat ett ankarspel. Det finns i dagsläget inget utrymme för löpande kätting utan att höja upp trumman 3-5 cm. Behöver jag göra några justeringar i övrigt på förstaget efter en förlängning med toggle mer än sträcka upp mer med akterstaget?

Förstaget blir ju längre och därmed lutning på masten. Kan ju påverka trim, lovgirighet kanske.

JAg e ju ingen specialist på att segla men provade på vindsurfning nån gång runt 1980.. Surfade man med vinden i ryggen vek man masten bakåt, akterut, för att lova, gå upp mot vind och framåt för att vända med vinden.. 

Så längre förstag bör väl ha den effekten. Hur mycket det påverkar beror väl på rigg, övrigt trim mm.

Om det är fördel eller nackdel beror väl såklart på hur det funkat innan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde så för att få masten något bakåtlutad, därmed kommer också bommen något lägre i bakkant och nära sprayhooden. Att tänka på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, lov

 

Har väldigt lite krum idag på masten (masthead rig) så att kunna böja bak den en aning mer tror jag bara blir positivt, eller hoppas iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, trewq säger:

Gjorde så för att få masten något bakåtlutad, därmed kommer också bommen något lägre i bakkant och nära sprayhooden. Att tänka på.

 

Gött tack, har hyfsat med utrymme som det är mellan bom och sprayhood så det bör klara sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får kanske även vinden i förseglet i fel vinkling gentemot hur de är sydda samt ett större spant mellan däck och segel. Så det är nog lite båtberoende och hur kräsen man är. 

Redigerad av makke_the_muss

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd; leta upp och kolla i din egna modells furlexmanual.


Du behöver knappast ändra mastlutningen om du är nöjd med trimmet, korta förstaget istället!
[Går att lätt göra eftersom Furlex från början brukar medleverera ett eget förstag av rätt vajer-dimension. Den vajern är jättelång för att passa alla båtar och vid montaget klipps den till rätt längd. Deras speciella ändlås kan sedan enkelt fästas av köparen själv utan riggverkstäders pressverktyg, se bilden nedan.]

Finns även furlex-varianter med inbyggda vantskruvsfunktioner, men hela 3-5 centimeters höjning av rullens position över däcket kräver nog kortning av förstaget likväl?


I manualen för 200s/300s beskrivs ändlås och vajeravkortning på sidan 49.
(Notera att minimimåttet för vajerkapning och säker återmontering av ändlåset är 5 millimeter men inget hindrar ju att du kapar dina önskade 3-5 centimeter.)
 

förstag.ändlås..png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas!

 

Blir till att titta på en förkortning om seglingsegenskaperna påverkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är fd segelmakare Royal Sails jag vet inte någong båt som inte blir bättre på att luta masten

Man kan säga så har börja med att luta masten blir båten lovjire luta masten mera blir båten faljiri

altså får man prova sej fram Exsmpel starbåt lutar man måsten bakot ca: 0.5 meter

min lady Helsman fick jag förlänga förstaget med 0,6 meter båte tar mycket bättre höjd på bidevind

men sämre på undanvind då skall masten fram ca 1 meter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkeln V i skissen nedan är ofta liten i moderna mastheadriggar.
Det gör att masttoppen förflyttas mycket akterut när förstaget förlängs litet.
Risk finns att övriga stags justermån hos vantskruvar överskrids?


Hittade nyss ett geometriprogram och testade mastlängd 12 meter på skoj.
Enkelt att rita in punkter, cirkelradier m.m.
Skulle i ditt läge gjort detta mer noggrant, dumt om du ser att det inte funkar först vid mastkran.


Masttoppen har en egen cirkel (R=12m) med mittpunkt i A.
Förstaget har en egen cirkel med mittpunkt i C.
Avståndet B-C (förstagslängden) är från början 12,84 men
förlängd bara 5 cm (till 12,89m) så flyttas punkten D där cirklarna tangerar varandra bortåt 15 centimeter akterut!
[Tyvärr behärskar jag geometriprogramet dålig, går nog att zooma in för exaktare mått där cirklarna korsas (intercept point D) men jag har ju ändå bara hittepå-mått än så länge.]


Ser för övrigt i manualen (sid 10) att Furlex säljer egna förlängningslänkar för just bogankar-höjning.
Hur är det förresten i masttoppen, kan förstagets infästning månne justeras/höjas och därmed kompensera?
Ps. Får inte din skidbladner-länk att funka.
 

förstag.längd.png

Redigerad av Thomas-1
felräkning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan, Thomas-1 säger:

Vinkeln V i skissen nedan är ofta liten i moderna mastheadriggar.
Det gör att masttoppen förflyttas mycket akterut när förstaget förlängs litet.

 

Jo så är det. Jag har ett exempel från en Rassy 37'a som vi träffade i Las Palmas.

Vi låg vid samma brygga med ett par båtar emellan oss.

Jag tyckte att masten på Rassy'n lutade väldigt mycket akterut (det var ju lätta att jämföra med de andra masterna) och när jag frågade skepparen om det verkligen skulle vara så kom vi in på hur båten uppförde sig under segel.

Han berättade då att de var tvungna att segla med revad stor hela tiden annars gick inte båten att hålla på kurs utan skar upp i vind. Besvärligast på halvvind.

Han hade haft Alisios som är riggare i Las Palmas för att trimma riggen men de hade inte lyckats få båten att balansera. Det enda de lyckades med var att förstöra vindgivaren till en icke oansenlig arbetskostnad.

Jag bad honom att kontakta varvet och fråga hur mycket masten skulle luta och tydligen var det ca 50 cm. Vid mätning visade det sig att masttoppen var med än 70 cm akter om roten.

Dessutom kunde jag konstatera att masten stod på hälarna. D.v.s. det fanns gott om luft i förkant och ingen alls i aktra änden av mastfoten.

Enligt skepparen så var inte riggen uppdaterad sedan leverans från varvet och att de skulle ha missat en sådan sak verkade inte troligt.

Jag gick runt bland de andra båtarna på bryggan och insåg efter någon dag att det inte satt någon toggel på någon av de båtarna som hade Furlex. Efter en ny koll visade det sig att det inte satt någon toggel på häckstaget på Rassy'n.

Jag frågade då skepparen om det är möjligt att han själv kunde ha satt toggeln på förstaget i stället för på häckstaget.

Nästa morgon efter en sömnlös natt som han uttryckte det var han säker på att så var fallet.

Vi flyttade toggeln till aktern och efter det blev det en helt annan och mycket trevligare båt att segla.

Summa sumarum: Man skall nog justera längden på förstaget om man sätter dit en toggel.

Redigerad av hasse_A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, hasse_A säger:

 

Jo så är det. Jag har ett exempel från en Rassy 37'a som vi träffade i Las Palmas.

Vi låg vid samma brygga med ett par båtar emellan oss.

Jag tyckte att masten på Rassy'n lutade väldigt mycket akterut (det var ju lätta att jämföra med de andra masterna) och när jag frågade skepparen om det verkligen skulle vara så kom vi in på hur båten uppförde sig under segel.

Han berättade då att de var tvungna att segla med revad stor hela tiden annars gick inte båten att hålla på kurs utan skar upp i vind. Besvärligast på halvvind.

Han hade haft Alisios som är riggare i Las Palmas för att trimma riggen men de hade inte lyckats få båten att balansera. Det enda de lyckades med var att förstöra vindgivaren till en icke oansenlig arbetskostnad.

Jag bad honom att kontakta varvet och fråga hur mycket masten skulle luta och tydligen var det ca 50 cm. Vid mätning visade det sig att masttoppen var med än 70 cm akter om roten.

Dessutom kunde jag konstatera att masten stod på hälarna. D.v.s. det fanns gott om luft i förkant och ingen alls i aktra änden av mastfoten.

Enligt skepparen så var inte riggen uppdaterad sedan leverans från varvet och att de skulle ha missat en sådan sak verkade inte troligt.

Jag gick runt bland de andra båtarna på bryggan och insåg efter någon dag att det inte satt någon toggel på någon av de båtarna som hade Furlex. Efter en ny koll visade det sig att det inte satt någon toggel på häckstaget på Rassy'n.

Jag frågade då skepparen om det är möjligt att han själv kunde ha satt toggeln på förstaget i stället för på häckstaget.

Nästa morgon efter en sömnlös natt som han uttryckte det var han säker på att så var fallet.

Vi flyttade toggeln till aktern och efter det blev det en helt annan och mycket trevligare båt att segla.

Summa sumarum: Man skall nog justera längden på förstaget om man sätter dit en toggel.

 

Rimlig poäng, dock förutsätter det att man har rätt krum på masten från början och överskrider detta vid förlängning med toggle? Påverkas seglingsegenskaperna negativt så får jag ta ställning till det då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, acateon säger:

 

Rimlig poäng, dock förutsätter det att man har rätt krum på masten från början och överskrider detta vid förlängning med toggle? Påverkas seglingsegenskaperna negativt så får jag ta ställning till det då...

Var lite försiktig med begreppen. Annars finns det risk att frågor o svar misstolkas.

 

Krum i mastsammanhang innebär att du kröker masten så att den står som en pilbåge. Med en sådan trimning så sträcker du ut förliket på storen vilket är positivt i hårdare vindar eftersom du får ett planare segel. Krum åstadkoms ofta med hjälp av akterstaget.

 

Lutning innebär att du förlänger förstaget så att hela masten lutar bakåt. Genom att luta masten bakåt så flyttas hela segelplanet akterut och det blir en annan balans i båten (så som hasse_A förklarar i inlägget ovan). En del båtar behöver mer akterlig lutning på masten för att få en eftersträvad balans men det gäller inte för alla båtar.

 

Sen kan detta kombineras med en massa åtgärder: Spänna toppvant o undervant, flytta mastfot (om masten står genom däck) mm men då är vi inne på "den högre skolan" vad avser riggtrim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Lintott säger:

Var lite försiktig med begreppen. Annars finns det risk att frågor o svar misstolkas.

 

Krum i mastsammanhang innebär att du kröker masten så att den står som en pilbåge. Med en sådan trimning så sträcker du ut förliket på storen vilket är positivt i hårdare vindar eftersom du får ett planare segel. Krum åstadkoms ofta med hjälp av akterstaget.

 

Lutning innebär att du förlänger förstaget så att hela masten lutar bakåt. Genom att luta masten bakåt så flyttas hela segelplanet akterut och det blir en annan balans i båten (så som hasse_A förklarar i inlägget ovan). En del båtar behöver mer akterlig lutning på masten för att få en eftersträvad balans men det gäller inte för alla båtar.

 

Sen kan detta kombineras med en massa åtgärder: Spänna toppvant o undervant, flytta mastfot (om masten står genom däck) mm men då är vi inne på "den högre skolan" vad avser riggtrim.

 

All right...

 

Blir väl automatiskt krum med förstagsförlängning om du har babystag? Spekulerar fritt här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, acateon säger:

 

All right...

 

Blir väl automatiskt krum med förstagsförlängning om du har babystag? Spekulerar fritt här...


Om du lutar masten bakåt genom att förlänga förstager (sätta in toggles) så slakar du väl babystaget.

Babystaget och undervanten är ju till för att staga masten på en mastheadriggad båt så att den blir rak.

http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.

Sid 35 behandlar väl Masheadriggade master generellt, men läs igenom hela boken - åtminstone i tillämpliga delar. Boken i pappersformat kan man ibland få i båtillbehörsaffärer och kanske på båtmässan.

 

Gäller i princip alla master oavsett fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...