Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
Linjett-Hasse

Plastsvetsning - vattentank

Rekommendera Poster

Har en skada på översidan av min vattentank. Har förstått att det behövs specialverktyg och material för att svetsa skadan. Skadan är på ett "välvt" ställe vilket gör att jag inte kan täta med gummi och genomgående bult. Har någon tips på vem som kan göra denna svetsning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag la plastmatta i duschen hyrde jag en svetsapparat på en golvfirma för att få vatatentäta skarvar. Först gjorde man skarven v-formad sedan smälte man ner en plastremsa i skarven. Verktyget smälte både skarvens sidor och remsan så att skarven blev homogen och tät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, Bjorns_snipa säger:

När jag la plastmatta i duschen hyrde jag en svetsapparat på en golvfirma för att få vatatentäta skarvar. Först gjorde man skarven v-formad sedan smälte man ner en plastremsa i skarven. Verktyget smälte både skarvens sidor och remsan så att skarven blev homogen och tät.

 

Det är inget märkvärdigt verktyg heller. Borde gå att fixa en adapter till en vanlig varmluftspistol...

 

Typen av plast kan däremot ställa till problem. 

 

Fast jag hade fixat just dethär med vanligt epoxylim! Rengör, blanda, kleta i. (Låt härda före användning!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Tror jag provar med epoxylim. Fäster det inte får jag prova någon smältmetod men finns någon som gör såna jobb vore det bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxy på mjuk plast, det brukar väl inte funka så bra. Är det inte bättre att försöka med nåt mjukt medel från bygghandeln som kanske till och med är klassat för livsmedelsbruk? Jag tänker på nåt av silikon-konsistens. Om man tvättar ytorna med lite isopropanol eller likande så sitter det nog rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Linjett-Hasse säger:

Tack för era svar. Tror jag provar med epoxylim. Fäster det inte får jag prova någon smältmetod men finns någon som gör såna jobb vore det bra.

 

Tanken är förmodligen av pp eller pe.

Epoxi fäster lika bra som en snöboll på vindrutan en sommardag.

Det finns lim, modifierad akryl, som fungerar och används bla på stora vattenledningsprylar av pp, reparationer av bränsletankar av pp, prototypbyggen på bilfabriker mm.

Limmet kostar en slant och kräver speciell limpistol och mixerrör men det fungerar. Andra lim som pu, andra akryllim, cyanoakrylatt mm funkar ej och i synnerhet inte epoxi.

Smalta ihop md "samma" plast går. Kanske försiktigt med lödkolv om du inte kan låna riktig utrustning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, AndW säger:

Epoxy på mjuk plast, det brukar väl inte funka så bra. Är det inte bättre att försöka med nåt mjukt medel från bygghandeln som kanske till och med är klassat för livsmedelsbruk? Jag tänker på nåt av silikon-konsistens. Om man tvättar ytorna med lite isopropanol eller likande så sitter det nog rätt bra.

Funkar inte ich det finns inte något som livsmedelsverket godkänner. Epoxi finns inga risker med om det härdat fullt ut.. men som sagt det fäster inte på några lågenergimaterial. Det gör inte silikon, msp eller pu heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Pioneer jolle av polyeten, samma plast som det brukar vara i vattentankar. Jollen hade lite hål och skador som mycket enkelt kunde svetsas med en ren och inte allt för varm lödkolv. Som tillsatsmaterial använde jag en skärbräda i samma röda färg. Polyeten är vanligt material för skärbrädor och det är alltid märkta med vilket material de är gjorda av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som bhemac  säger så har även jag använt denna metod länge,allt från bensintank till stötfångare har fixats.Saknas det material kan man ofta kapa bort en bit där det inte syns tex ett fäste el liknande.Bilstötisar är ofta i nån fet abs plast som sällan går att limma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, trucker1 säger:

Som bhemac  säger så har även jag använt denna metod länge,allt från bensintank till stötfångare har fixats.Saknas det material kan man ofta kapa bort en bit där det inte syns tex ett fäste el liknande.Bilstötisar är ofta i nån fet abs plast som sällan går att limma.

Bilstötfångare ofta pp/epdm

Godkända reparationsmetoder är med div pu-lim, armering mm.

Funkar sisådär.... typ till kosmetisk spackling.

Finkar att svatsa med pp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, trucker1 säger:

Som bhemac  säger så har även jag använt denna metod länge,allt från bensintank till stötfångare har fixats.Saknas det material kan man ofta kapa bort en bit där det inte syns tex ett fäste el liknande.Bilstötisar är ofta i nån fet abs plast som sällan går att limma.

Ps. Abs går utmärkt att limma med i stort sett alla lim förutom epoxi. och vissa speciella icke härdplastklassade cyanoakrylat Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du bor ? själv bor jag strax utanför Köping,kan du ta lös tanken så kan jag svetsa ihop den åt dig Har ca 20 års vana att svetsa plaster dock inga plastmattor utan mc bil båt mm  utbildad plasttekniker så jag vet vad jag pysslar tror gör man i kyrkan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...