kossor 964 Postad 15 Januari , 2018 (redigerade) 3 timmar sedan, Mackey säger: Det Yamaha skriver är att motorer och modeler uppdateras löpande under året vilket bör innebära att 2016 är "sämre" än 2017. CE-märkningen visar tillverkningsår och månad. En april 2016 är alltså en april 2016 och inget annat. En maj 2016 kan vara en helt ny modell, en lite justerad april 2016 eller exakt en lika dan motor som den som tillverkades i april. Motorn är helt klart en 2016 av en viss månad, men frågan är om det är någon skillnad på denna motor och en motor med senare modellmånad. Det kan nog bara Yamaha svara på. Har du ett skriftligt besked från Yamaha att månad x 2016 är exakt samma motormodell med exakt samma uppdateringar som månad y 2017 så är den motor ju i praktiken en y 2017. Det kan du säkert också få nästa köpare att förstå. Om du bara vill pruta så ta med en utskrift av sidan Kossor länkade till och visa den för säljaren och säg att det ju är tydligt från Yamahas sida att den motorn du ska köpa inte alls är samma motor som en som benämns 2017. Mackey Men Mackey läste du hela skrivelsen från Yamaha ? Citat. Yamaha utombordare förändras sällan från en årsmodell till nästa. Årsmodell ger därför ingen beskrivning av den faktiska produkten eller dess specifikation. Slutcitat. Utveckling sker fortlöpande på samma årsmodeller på bilar med förbättringar förändringar av ev fel etc etc. Vad gäller garantier skriver Yamaha enligt nedan. Yamaha arbetar kontinuerligt med att göra produkterna tillförlitligare, säkrare och mer ekonomiska att äga. Vi hoppas att din Yamaha Marin-produkt ska fungera felfritt i många år, naturligtvis under förutsättning att service och underhåll sköts på rekomenderat sätt av Yamaha auktoriserad verkstad. För alla Yamahas 4-takts utombordsmotorer från modellår 2008 som är avsedda för fritidsanvändning är garantiperioden 3 år efter inköpsdatum. Om produkten är avsedd för kommersiell användning är garantiperioden tolv månader från inköpsdatumKunden har alltid rätt att efter produktens leveransdag åberopa fel på produkten enligt konsumentköplagens regler. Yamahas garantiperiod beräknas från datum för det ursprungliga inköpet eller det datum som produkten levererades och användes för första gången. Med ”fritidsanvändning” avses användningen av produkten i rent personligt underhållningssyfte eller transport, utan avsikt att tjäna pengar på det. Med ”kommersiell användning” avses användningen av produkten för ekonomiska och/eller kommersiella aktiviteter så som fiske, transport mot betalning, uthyrning etc. Det som Yamaha skriver kan ju inte misstolkas förändras eller spekuleras, däremot finns ju tyckandet kvar från de som läser texten, men det som efterfrågas och hur det fungerar står ordagrant nerskrivet från generalagenten Yamaha. Redigerad 15 Januari , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 867 Postad 15 Januari , 2018 Ja, jag läste absolut alla flikar på aderssen du länkade till och helt utan att försöka misstolka eller spekulera så är jag övertygad om att texterna betyder att motorerna uppdateras fortlöpande - oberoende av årsskifte - och att en helt ny modell kan komma när som helst under året, ex.vis i juni 2017. "Genom att ta bort modellår kan Yamaha introducera nya modeller och uppdateringar löpande under året istället för i samband med 'modellårsförändringar'." Jag kan inte förstå detta på något annat vis än att en ny modell kan introduceras vilken månad som helst under året. Jag kan ha fel och jag tänker inte kriga för att få rätt, men jag föreslår att TS kollar med generalagenten vilka uppdateringar och ev. modellförändringar som genomförts från den månad 2016 som motorn TS tänkt köpa är märkt med. Eller pruta bara med Yamahas egen text som verktyg. Kanske vet säljaren att inga modellförändringar gjorts och då är det ju enkelt att be om skriftligt på detta. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DavidN 2 Postad 15 Januari , 2018 Sannolikheten för att Adde kommer köpa denna båt skulle jag tippa ligger någonstans runt promillen. Varför låter jag vara osagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 964 Postad 16 Januari , 2018 (redigerade) 8 timmar sedan, Mackey säger: Ja, jag läste absolut alla flikar på aderssen du länkade till och helt utan att försöka misstolka eller spekulera så är jag övertygad om att texterna betyder att motorerna uppdateras fortlöpande - oberoende av årsskifte - och att en helt ny modell kan komma när som helst under året, ex.vis i juni 2017. "Genom att ta bort modellår kan Yamaha introducera nya modeller och uppdateringar löpande under året istället för i samband med 'modellårsförändringar'." Jag kan inte förstå detta på något annat vis än att en ny modell kan introduceras vilken månad som helst under året. Jag kan ha fel och jag tänker inte kriga för att få rätt, men jag föreslår att TS kollar med generalagenten vilka uppdateringar och ev. modellförändringar som genomförts från den månad 2016 som motorn TS tänkt köpa är märkt med. Eller pruta bara med Yamahas egen text som verktyg. Kanske vet säljaren att inga modellförändringar gjorts och då är det ju enkelt att be om skriftligt på detta. Mackey Nä då Mackey det var inte min avsikt att kriga heller ställde bara frågan, lätt att förbise saker ibland, och vi tolkar alla info på olika sätt, både svar och fråga. Ser du uppfattat detta på lika vis som jag själv. Redigerad 16 Januari , 2018 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser