Jump to content
Monday 24 June 2024
granis76

skvallerstråle yamaha f150 med spolmuff

Recommended Posts

Skulle varmköra min Yamaha f150 för att byta olja idag. Har en bra spolmuff med vattentillförsel från båda hållen, men fick aldrig igång någon skvallerstråle efter start.

 

Jag kommer inte ihåg hur det är, kommer den igång direkt vid start eller tar det ett tag?  Vågade bara köra i en minut innan jag stängde av motorn...

 

Provade 2 gånger, den andra gången tryckte jag muffen runt insuget men det hjälpte inte.

 

Någon som har några tips?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade samma notering när jag testade på min F200 så jag avbröt också. När den är i sjön känns det som skvallerstrålen kommer igång ganska kvickt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattnet i en spolmuff räcker till motorer upp till ca 100 hk, sen bör man använda tunna. Det är därför ni inte ser nåt vatten, trycket blir för lågt och vattnet tar ”fel” vägar och lämnar delar av motorn okyld. En snabb start på nån minut för o hålla impellern smord kan gå an på större motorer med muff men absolut inte längre varmkörning, det kan gå illa..

 

Lanthandlare brukar ha bra tunnor o köra utombordare i.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK tack för svar! Misstänkte nästan att det var så, vattnet rann överallt förutom där de skulle...

 

Hur hög tror ni tunnan behöver vara, räcker det om den täcker insuget där man sätter spolmuffen eller behöver den vara högre?

 

Är det någon som har prövat en sån här påse? http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/KONSERVERINGS_SATS?id=03026

 

Om det funkar borde det inte funka med en vanlig sopsäck? Kanske är lite klena men tänker att man kanske kan förstärka med med en blå IKEA-påse runt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill ha vatten upp till pumpen, dvs vattnet ska nå en bit över delningen mellan rigg och växelhus. Det kanske funkar o låta pumpen suga med vattnet på lägre höjd men jag föredrar o hålla den blöt för då pumpar det omedelbart. Det är ju oxå så den jobbar i sjön. Man har ju inte så många chanser om det visar sej att den inte tar förrän impellern är bränd. Med en tunna som är bred nog för och svälja AV-plattan och hög nog att täcka vattenpumpen så kan du köra längre perioder utan problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...