Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
FinMick

Riggfråga Havsfidra

Rekommendera Poster

Har läst lite här och där på ämnet mastlutning, men inte kommit till någon konkret slutsats.

 

Ska masten stå rakt upp eller krumma åt nåt håll? Har inte som jag sett på andra båtar ett snabbt justerbart akterstag med block, så jag antar det ska ställas in enligt nån gyllene medelväg.

20170930_093758.thumb.jpg.79fa17df6b6b45c780dc6d730c4e39c2.jpg

 

Sidostag funderar jag också på: Läste nåt om att läsidans vajrar ska slacka först vid ca 30° lutning. Har en vantskruv där låsmuttrarna lossnat några gånger, är osäker på dess spänning. Är egentligen osäker på allt :blink:

 

Havsfidran ska ju inte vinna några race, men en ojämnt spänd rigg blir väl en riskfaktor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man generellt säger att masten på en mastheadrigg skall luta en mastbredd akteröver.

 

http://www.gransegel.se/bok/bok_kap5.htm

 

Det sägs ju även att inspänningen av förstaget skall va 20% av vajerns brotthållfasthet och att toppvanten skall spännas till 15% av brotthållfastheten.

 

Så mycket kunde jag inte spänna riggen på mihavsfidra.

Masten stöttning är ju  en plastbalk mellan huvudskotten.

 

När jag spände riggen krökte sig skotten, och jag kunde trycka ner rufftaket i princip hur mycket som helst.

Stöttade under balken med en regel på varje sida, som jag spände in mot kojens innerline och skruvade fast i skotten.

 

Efter detta mätte jag måttet mellan balken och innerlinen i durknivå och sen spände sen upp riggen - dock inte till angivna värde. När jag var nöjd,så hade balken bara sjunkit 1 cm. Det finns många parametrar att ta hänsyn till.

 

http://thallatha.blogspot.se/2012/04/maststottning-pa-havsfidra.html

På min havsfidra var skrov och däck hopsatta med mässinskruv. Dessutom hade man plastat ihop däck och skrov längs hela skarven. Undersidan av däcket är ju en innerline som gjutits i form och är därför vaxad när man monterar den.  Att man plastar ihop däck och skrov invändigt ärju en god tanke.

Tyvärr hade båtihopsättarna på Fisksätra varvet bara en tanke i huvudet -att tjäna så mycket som möjligt på ackorden. Därför fuskade de med allt som gick att fuska med - och som inte syntes. Jag har haft två båtar från Fisksätravarvet och det var samma typ av fusk på bägge båtarna - och på många olika ställe på bägge båtarna - tydligen kultur hos båtihopsättarna.

När man skulle plasta ihop skrov och däck struntade man i att matta men innerlinen där man skulle plasta. Eftersom man plastade på en vaxad yta, fäste inte plastningen i innerlinen.

När mässingsskruvarna, som höll ihop skrov och däck oxiderade bort, släppte däcket från skrovet i fören och förstaget lyfte däcket. När jag rev bort inredningsmattan för att bygga en ankarbox, kunde jag se rakt ut mellan skrovet och däcket i fören. Min havsfidra var byggd 1972 och hade nr 318.Om man lyfter däcket och trycker ner rufftaket, så är det inte lätt att få en korrekt inspänning av förstaget.

 

Toppvanten rekommenderas ju att spännas till 15 % av sin brotthållfasthet.

 

http://www.seldenmast.com/files/1456145013/595-540-S.pdf
 

Undervanten spänner man sen förhand så att masten står rak.

Att vantskruvens låsning lossar är ju inte bra. Det har hänt även mig. Antingen får man dra åt ordentligt och kanske också sätta på en extra låsmutter - eller byta vantskruv till en som man låser med tex en saxpinne. Det är ju en säkerhetsfråga.

Den gången det hände för mig var under ett långt slag och ganska taskiga förhållande. Hela vantskruven skruvade av sig - som tur var hängde alla delar kvar och jag blev ju tvungen att få skruva tillbaka och spänna upp undervantet så gott det gick - innan jag skulle slå.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först - mastlut seglar man in beroende på vilken båt, vilka segel, vilken seglare osv. Börja med masten som den är idag. Hur balanserar båten på rodret när det lutar sådär en 15-20 grader? Den skall vara något lovgirig, styra upp mot vinden sakta

när du släpper rodret, litet tryck i rodret men inte så det är jobbigt. 

Om den är neutral - räta upp masten något. 

 

Sedan brukar man se till att masten krummar lite lätt. Bara så att man är säker på att toppen inte böjer framåt vid undanvindssegling mm. 

 

De snabbjusterade akterstagen brukar finnas på partialriggade båtar; på mastheadriggade är de inte lika viktiga eftersom mastkrum är något man inte arbetar med vanligtvis på en sådan (för krångligt). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag släpper rodret faller det ner i hackbrädan, så det hjälpte inte mycket! :) Men jag fattar tanken.

 

Lovgirigheten beror ju (väl?) på vilka segel jag för. Stora storen+genoa balanserar bra, med viss lovgirighet. Stora storen + fock blir ganska svår att styra.

 

Till saken hör också att (förr)förra ägaren installerat nån billig form av rullsystem och flyttat ut förstaget på peket. Det borde ju också ändra på de egenskaperna markant. Om inte annat motverkar det ju Thallathas problem med att däcket lyfter, då peket är förankrat i en ögla längre ner! (Öglan vars hål släpper in sjön i förpikens dynor i mer varierande terräng...)

 

Ska se om jag hinner ut i de lite hårdare vindar som utlovas till nästa vecka. Har mest varit kav lugnt och tjocka på sistone. Hajade nästan till då dagens 3m/s gick över i 6m/s :P

 

 

11 timmar sedan, Thallatha säger:

Masten stöttning är ju  en plastbalk mellan huvudskotten.

 

På min fidra är balken under mastfoten i trä, lackad och fin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket handlar om formen på seglen, betydligt mer än storleken på seglen (genua vs fock) och det mesta brukar gå att trimma bort. 

Däremot har man ett smalare "spår" att segla på när man seglar med focken, så den är något mer svårseglad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...