Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Svenke

Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Om vi återgår till frågan om ljud så är Wallas alla värmare väldigt tysta jämfört med de flesta andra. Tycker man att wallasvärmaren låter ganska mycket ska man nog fundera både en och två gånger innan man byter ut den. Kanske är det något fel som gör att den låter.

 

Det går att bli av med ljud så med lite ljuddämpare på insug och utblås samt isolering i utrymmet värmaren sitter i så kan man fånågorlunda tyst.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Den vispar runt luften som en elektrisk värmefläkt. Men monterad i ett hus med fungerande ventilation.

Precis - det är en fläktkonvektor. 

Men den har som sagt inget med ventilation att göra, och därför kände jag att du rörde till det med byggregler och gamla hus och vad det var, för det stämmer inte alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev "Det finns inte en fastighet idag där man använder returluften!". Det borde ha stått att man inte bygger med returluft.

Men helt riktigt, en luftvärmepump har inget med ventilation att göra, men det har aldrig heller påstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, bhemac säger:

Jag skrev "Det finns inte en fastighet idag där man använder returluften!". Det borde ha stått att man inte bygger med returluft.

Men helt riktigt, en luftvärmepump har inget med ventilation att göra, men det har aldrig heller påstått.

Låt mig säga så här - jag lämnar det här ämnet nu, för det har inget med luftvärmepumpar att göra. Men - du pratar om returluft, byggregler och att luftvärmepumpar eftermonteras i samma stycke (som jag citerade) på ett sätt som visar att inte riktigt har koll på vad du snackar om här. Men - som sagt, det är ett heeeelt annat ämne, och därför släpper jag detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag kanske andra som sladdat in luftvärmepumpar mm. Kan vara intressant som jämförelse.

Men det viktigaste, använd enbart uteluft till en luftvärmare i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant och intressant... Anledningen att jag tog luften från sittbrunnen vara att på min båt så tyckte jag att det inte fanns något lämpligt ställe utan att det skulle regna in och vågor skulle skölja in via uttaget.

Alla gör som dom vill, monterar hur dom vill. Sålänge alla är nöjda och glada. Blir det fel så gör om och gör rätt.

 

Kan fortfarande bara säga att Webasto, Ebensprakaren (hur det nu stavas), Planar, Calaer, Heattronic osv låter nog likvärdigt. Det är ju inte så själva VÄRMAREN är ljudisolerad, alla har ju samma teknik med förbränningskammare och fläktar.

 

Tittar man på just på Planar som är själva ämnet i tråden, är det samma innehåll som just sitter i Webasto som "tydligen" är unik och har många utvecklade år med vinklar och raketfart via räserkammare och innehåller en liten tomte som eldar med handgjorda facklor för bästa resultatet med tyst gång och ultimal värme. Därför kostar den dubbelt och lite till, men du får ju detta?!?!?!.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många saker som påverkar inomhusklimatet ombord. Volym, antal personer, bef ventilation årstid mm.Ventilationen är ytterst bristfällig i många båtar. 

Skaffa en hygrometer och kolla på den. Får man en hög rel.luftfutighet, ta in friskluft och värm den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju hålla med Svenke på förra sidan i tråden, alla båtar jag har sett tar luften de skall värma inifrån båten. Förbränningsluften kommer utifrån.

I båda båtarna jag har haft kommer tilluften inifrån båten, och det verkar inte vara nåt problem med det. En stor skillnad mellan båten och ett hus är att båten inte är tät alls. Undantaget botten, förhoppningsvis. Det blåser in i kanten av kapellet, och stora delar av dagen är kapellet nerfällt i alla fall. Det ackumuleras inte fukt i båten som i ett hus.

Jag tänker nog ta tilluften inifrån båten som det varit förr, om det nu inte blir att jag tröttnar på ljudet och flyttar luftintaget av den anledningen. Det finns knappast någon hälsorisk med det.

 

Citerar Behemac:

 

Sen finns det en nackdel med luftvärmare. Om man bor flera dygn ombord så blir det helt enkelt för torrt. Lagar man mat så bildas en del fukt men annars blir det för torrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallas föreslår - gjorde i alla fall tidigare - att man installerar värmaren så att man kan ta luft både utifrån och från ruffen.

 

Om värmaren är monterad i ett stuvfack man ha en slang in till ruffen. Då kan man välja att ta all luft i retur för maximal värme, all luft utifrån för maximal uttorkning eller en mix.

 

Fortfarande väldigt lite om ljud... :(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar och hus är helt skilda saker. I en båt vill man ut fukten, i ett hus vill man behålla den. I huset kan uteluften vara -10°C och blir då extremt torr när den värms. Har man en ren luftvärme tillsätter man vatten för att få upp luftfuktigheten under vintern.

Huset har typ 10 gånger större volym än båten men kanske med lika många personer. Människor avger stora mängder vattenånga. 

Den tid vi använder båten och behöver värme så är uteluften kall och har hög luftfuktighet. Ventilationen i båten är nästan alltid dålig. På dagen med fint väder så har vi allting öppet. På kvällen stänger man till. Då består ventilationen ganska typiskt av två utsugsventiler (som behöver vind för att fungera) och ett intag oftast i nedgångsluckan. I övrigt är det tätt. Mindre, kapellbåtar är naturligtvis något annat. I segelbåtar är det vanligt att värmaren monteras i ett stuvfack som får in luft utifrån dvs frisk uteluft.

 

Värmaren används oftast för att både få värme och för att kunna torka ur. Värmebehovet är ofta ganska litet om man är  några personer ombord och stänger till.

 

För att förstå hur man effektivt kan torka ut bör man förstå hur ett Mollierdiagram fungerar. De som kan det brukar inte ha några problem att förstå varför man vill ha in frisk luft som värms.

 

Det enkla och pedagogiska experimentet är att köra bilen med recirkulation (=ingen frisk luft). Hur fungerar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Nim26 säger:

Jaja men hur var det nu med ljudet?

Om du menar Planar så finns det i mina inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspirerad av en annan tråd om kondens i bensintaken kan vi ta det här som jag hade i datorn.

Vi tar in uteluft, 10°C och 80% rel.luftfuktiget. Sen värmer vi den luften till 21°C och får då 40% rel.luftfuktiget.

Den torra luften tar upp fukten om bord och ventileras ut. Väldigt effektivt.

För att stridsvagnar mm inte ska rosta och mögla så har FMV utvecklat en metod där man avfuktar luft och blåser ner i fordonen. Eftersom det inte finns något behov av att värma fordonen så använder man sig av sorptionsavfuktare.

 

Molliere 11°-01.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎10‎-‎14 på 15:40, bhemac säger:

Båtar och hus är helt skilda saker. I en båt vill man ut fukten, i ett hus vill man behålla den. I huset kan uteluften vara -10°C och blir då extremt torr när den värms. Har man en ren luftvärme tillsätter man vatten för att få upp luftfuktigheten under vintern.

Huset har typ 10 gånger större volym än båten men kanske med lika många personer. Människor avger stora mängder vattenånga. 

Den tid vi använder båten och behöver värme så är uteluften kall och har hög luftfuktighet. Ventilationen i båten är nästan alltid dålig. På dagen med fint väder så har vi allting öppet. På kvällen stänger man till. Då består ventilationen ganska typiskt av två utsugsventiler (som behöver vind för att fungera) och ett intag oftast i nedgångsluckan. I övrigt är det tätt. Mindre, kapellbåtar är naturligtvis något annat. I segelbåtar är det vanligt att värmaren monteras i ett stuvfack som får in luft utifrån dvs frisk uteluft.

 

Värmaren används oftast för att både få värme och för att kunna torka ur. Värmebehovet är ofta ganska litet om man är  några personer ombord och stänger till.

 

För att förstå hur man effektivt kan torka ut bör man förstå hur ett Mollierdiagram fungerar. De som kan det brukar inte ha några problem att förstå varför man vill ha in frisk luft som värms.

 

Det enkla och pedagogiska experimentet är att köra bilen med recirkulation (=ingen frisk luft). Hur fungerar det?

Jag köper mycket av vad du säger och kan inte motargumentera men däremot förstår jag inte allt.

Behålla fukten i ett hus!! vill man ju inte.

Ventilationen i båten , håller med 100%

Köra bilen med inneluft?? nä går ju inte en längre tid!

Det är jobbigt när det immar igen när det börjar bli varmt, det vet jag iaf.

vår värmare tar luft dels från utsidan och dels inne i hytten, och jag tänker när luften är så varm borde en massa fukt bränts bort ändå immar det igen, dock lite bättre när man öppnar fönstret lite

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vintern vill man behålla en del av vattnet i luften inomhus, annars blir det väldigt torr luft. 40 % relativ luftfuktighet är mycket torrt och det kan upplevas som obehagligt och tros i vissa fall kunna ge hosta.

 

Vatten kan inte "brännas bort". Det som händer när du värmer luften är att den kan ta upp mera fukt, den relativa fuktigheten sjunker. Det blir torrare.

Samtidigt tar den torrare luften upp fukt som finns i dynor, kläder, mm. och om du då bara cirkulerar luften i ruffen ökar fuktigheten i luften igen.

 

Systemet att ta luft både utifrån och inifrån är bra. När du vill värma upp så snabbt som möjligt är det bra att cirkulera luften som då hela tiden blir varmare, När det blivit lite skönare i ruffen kan man börja ta en del luft utifrån för att torka ur ruffen. Det är det som händer när du öppnar "fönstret lite". Mera luft går ut ur ruffen och samtidigt kommer mera luft in utifrån via värmaren. Så länge ruffen är tillstängd helt kan ju inte värmaren pressa in mera luft utifrån.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mackey säger:

Systemet att ta luft både utifrån och inifrån är bra.

Som i bilen. Där kör man returluft när det är svinkallt.

I båten, precis som i bilen, ska man i första hand ta luften utifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...