Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
icriders

Aquador 26 HT i köpartankar

Rekommendera Poster

Hej

Går i köpartankar på en Aquador 26 HT med en Volvo Penta D4 300HK årsmodel 2011

Vad ska man betala för en sådan båt?

Hur är dessa motorer?

Är det något man ska se upp med eller titta extra noga på inför ev köp,vad gäller både motor och båt?

Vad är ungefärlig bränsleförbrukning?

Räcker motorn till att få båten i planing snabbt?

Vad betalar ni ungefär i försäkring på en sådan båt?

 Tacksam för svar av Aquador ägare el fd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig ägt en Aquador men svarar ändå om det är ok?

Aquadorerna har en fin inredning men "körsbärsträet" är bara fanér och får du skador på detta är det svårt att få snyggt. 

Skroven är väl hyfsade och jag tror att en D4-300 ger bra acceleration på så pass lätt och kort båt. 

Inredningskvaliteten är enligt mig lite halvbra. Kolla i stuvfack och du hittar oftast vassa taggar efter utstående glasfiber. Går iofs att fixa själv men ger inte den där premiumkänslan som jag tror de vill att kunden ska känna. 

Vad gäller bränsleförbrukningen så skulle jag vilja säga att Den ska du inte bry dig om!

För de allra flesta båtägare är det en viktig faktor när vi väljer båt första gången men sen inser de allra flesta att kostnaden för förbrukningen är en "piss i Missisippi". Det som det kan spela roll för är hur långt man kommer mellan tankningarna dock, men där är storleken på tanken en viktig parameter. 

Det finns en del skrivet här på MG om vissa problem med D4:orna. Kolla genom att söka. Har själv en D4:a utan några som helst av dessa problem. Tycker det är en bra motor. 

Övriga frågor får någon mer insatt svara på. 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Kane säger:

För en Aquador-ägare är det riktigt härliga "action-bilder" i detta test. Man blir sugen på att kasta sig bakom ratten direkt. :) Riktigt fina ord om båten i testen. I dessa dagar när båtmarknaden sviktar en del så är det ju inte minst viktigt att ta fasta på att Aquador 26 är en av marknadens mest lättsålda båtar.

 

Båtens svaga sida för den som bor i båten några dagar i sträck är ganska dåliga förvaringsutrymmen och för liten vattentank. 

 

Jag trodde precis som testaren att den högblanka inredningen skulle bli risig med åren, men vår båt är från 2006 och det finns inget att klaga på finishen än så länge. Vad gäller durken inne i båten är det som jag förstår laminat i HT-modellen och riktig teak i DC-modellen. Vår laminat var ful redan när vi köpte båten och lösningen på det var heltäckningsmattor i båten. Dessutom skönare att gå på.

 

Vi har ett försäkringsvärde på 650 tkr och betalar 5 800 kr för XXL-försäkring hos Svedea.

 

Båten är som du vet ganska bred, väger trots allt en hel del och därför inte helt lättdriven. Jag har inte kört den med D4-an, men det borde inte vara några problem att få effekten att räcka till. De sexcylindriga dieslarna VP D6 310-370 hk och CMD 4,2 320 hk är i vart fall perfekta för båten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en 26 HT i sju år. Att körbärsinredningen är känslig är en myt som fått eget liv i div. tester. Den är enligt min erfarenhet tålig och håller sig fräsch. En annan återkommande anmärkning är synliga skruvskallar, och det kan ju vara estetiskt störande. Att man sticker sig på glasfiber stämmer inte heller, alla stuvar har gjutna innerliners i plast eller är ordentligt målade på insidan (tex kölskrap i ruff eller ankarstuv i fören). Däremot är som sägs tidigare laminatdurken i HT-varianten tunn och sitter bitvis väldigt utsatt. Originalkapellen är en aning felkonstruerade så det kommer in lite regnvatten som hjälper till att förkorta livslängden på laminatstegen på bb sida. Sömmar dragkedjor sydda direkt i rutan utan tygförstärkning, håller inte jättelänge.

 

Annars en helt fantastiskt välplanerad och rymlig båt för sin storlek, men som nämns tidigare tung och bred. Sedan ca 2005 också vassare skrov vilket gör den än mer tungdriven. Jag hade D6-310. Drog ca 1,4 i marschfart (ca 26 kn) men totalt över säsongerna runt 1,6 med spis, värmare och lågfart/tomgång m.m. Motorn hade ett sjukt starkt vridmoment, behövde aldrig använda trimplan för att komma upp i plan. D4-300 har vad jag vet jämförbara prestanda men med kompressor och hög trimningsgrad. Går nog inte lika härligt som en 6-cyl, men väger å andra sidan 100 kg mindre. Tror motorår 2011 är utan större problem, D-serien hade de första åren lite barnsjukdomar som krävde åtgärd. 

 

Vattentanken är för liten. Hade alltid med extra 15L-dunk som passade perfekt under aktersoffan.

 

Försäkring brukar ligga runt 1% av försäkringsvärdet. Val av självrisknivå samt gissningsvis var man bor påverkar premien upp/ner  likväl som diverse tillval.

 

Lycka till med båtvalet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...