Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
tjyvengustav

Indetifiera Mariner motor

Rekommendera Poster

Jag har precis skaffat en båt mer mariner 50 hk utombordare från 2000. Jag försöker hitta en service och användarmanual till motorn men förstår inte riktigt var jag ska leta? Har jag förstått det rätt att det är en mercury motor? Motorn är enl. taggen på motorn tillverkad i belgien och har modellbetäckning 50PTO serienummer: 0P075546 

 

En återvändgränd på google....

 

Tack på förhand!

IMG_0448.JPG copy.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servicemanualen har ett reservdelsnummer. Så här kan du ta reda på detta.

Surfa till: http://www.boats.net/

Klicka på Parts finder -> Mariner

Din motor bör vara 50 (3 Cyl.), så klicka på denna länk

Din motor ligger inom intervallet 0P0170000 THRU 0P325499, så klicka på denna länk.

Här har du alla reservdelslistor till motorn.

Klicka på Service Support Material

Servicemanualen har reservdelsnummer: 852572R1 och är tryckt 1998

Den har du som påpekats här gratis på nätet: http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/40-50-55-60.html#/0

 

Om du vill ha en på papper eller CD så kan du Googla med reservdelsnumret och hitta den till rimliga priser, men det kan då vara idé att leta efter en senare version av samma manual. Mercury brukar nämligen uppdatera sina manualer så att de täcker hela årsmodellserien av samma motorkonstruktion. 

 

Backar man i boats.net och väljer 0P320500 & Up så heter manualen 852572R2 som verkar ha blivit nummerändrad till 90-8M0110565. Dessa skall gälla för 1997 och senare men märkligt nog ligger ditt serienummer inom intervallet som anges, men vilken som helst av dessa manualer borde funka.

 

Tolkning av serienummer för Mercury och Mariner är lite knepigt:

Så här skriver Marinshopen.

Mariner "made in USA (m fl)" (Mercury)

Mercury Marine/Brunswick - Made in USA (Belgiem/Canada/Australien...)

De USA-byggda motorerna följer Mercurystandard i modell/serienummerhanteringen. Det innebär:

  1. Det finns "ingen" årsmodell (endast modellserier)
  2. Modellserierna varierar från land till land där motorn är sammansatt.

Modellbeteckningen ger ingen ledtråd om annat än just "modellen". F40ELPT - 4-takt, 40 hp, Elstart, Lång rigg, Powertrim/Tilt...

Serienumret består alltid av åtta (8) tecken. Inledningsvis endast siffror med en inledande "0":a (noll). USA-motorer får dock tidigt den andra siffran ersatt av en bokstav. Bokstäverna följer alfabetet så att "A" ersätts av "B" osv. Eftersom även Brunswick har insett begränsningarna i alfabetet (det tar slut efter W/Z) så har man börjat om sedan ett par år sedan med "1" som första siffra. t ex "1A090000".

För att hitta en motors produktionsår måste man förlita sig på tabeller upprättade i samband med produktionen.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

 

lurigt med mariner,en del motorer är gjorda av Yamaha en del Mercury,samma aom evinrude o johnsson ,samma motor olika namn ,dom svenska utombordarna kunde vara minst fyra olika namn på,men samma motorer ,Nymans verkstäder som tillverkade dom,amen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpsamma svar! När det kommer till servicemanualen blir jag lite fundersam över att den är tryckt -98 och motorn enl dekalen är av årsmodell -00. Någon som har en idé om detta? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är antagligen inte uppdaterad mellan dessa år så det har sannolikt inte någon praktisk betydelse. Vad hade du tänkt att använda manualen till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...