Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Georg_Ohm

Lösning på mottagningsproblem?

Rekommendera Poster

Jag har nämnt det förr; I Bohuslän har vi stundtals dålig mottagning för diverse olika radiosignaler.

Idag gick det inte att lyssna på P1 sommarprogram i "vanlig radio". Och det gick direkt dåligt att lyssna på podsändningen då den avbröts hela tiden.

Provade poden i två olika telafoner med olika operatörer, samt över internetanslutningen som kommer från en tredje operatör, samma resultat det avbröts x flera.

En "världsradio" alltså en bättre transistorradio som vanligtvis går att lyssna på fick även den en alltdör svag signal med mer brus än något annat, även med extern antenn inkoplad. Däremot går det bra att lyssna på NRK... (gissa var jag är...?)

Detta inlägg skrivs med viss svårighet då internettäckningen är sporadisk.

 

Även mobiltelefonin är sporadiskt fungerande.

 

Kollade in Conrads sida på antennförstärkare, främst för vanliga bilradioantenner, och kom på att jag i förra båten hade en billig sådan som funkade.

Kom sedan på att jag har en bilradioantenn med inbyggd förstärkare liggandes hemma, den kanske skulle funka?

 

Nu har jag fm-radion ansluten via en sådan där minst sagt omdiskuterad splitter till VHF-antennen, det har fungerat bra hittills, men nu inte alls... 

 

Iofs kan det vara skönt att vara offline, men nu när det är regeringskris kan det kännas tryggt att iallafall kunna följa nyhetssändningarna, att kolla på TV i kväll är väl inte att tänka på....

 

Så till frågan, hur har ni andra fixat detta?

Antenner?

FM-radio?

Telefoni?

Internetuppkopling?

 

Idén med brevduvor ombord är ju inte så galen ändå, flaskpost är docj tvivelaktig...

...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska FM-sändningarna har aldrig varit speciellt bra på Västkusten, det märktes tydligt när man gick över till Danmark, de kunde man hör bra en bit utanför kusten.

Sen är de flesta av dagens apparater inte speciellt känsliga, min gamla Sailor R109 brukar alltid fungera bättre. Många gamla bilradioapparater fungerar också.

På min båt sitter en Radio/TV-antenn i masttoppen och via den får man betydligt bättre signal.

På en motorbåt skulle jag nog sätta en rejäl sprötantenn för bättre mottagning. Förstärkare är alltid tveksamt, de förstärker inte bara signalen utan även bruset + att genererar lite eget brus. Men det kan funka. Moderna apparater är som sagt inte så känsliga, troligen med avsikt, vi har oftast tillräckligt med sändare. På landbacken.

 

Det som är riktigt synd, för att inte säga idiotiskt, är att man la ner lång och mellanvågssändarna. Då kunde man höra P1i bilen nere i sydtyskland. Visserligen med lite knaster mm men det funkade. På mellanvågen kunde man höra bra hela vägen över till England och ännu längre på kvällar/nätter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyssnar ibland på radio när jag är ute med båten. En liten "världsradio". Inga problem med mottagningen där jag oftast håller till, och jag har heller aldrig råkat ut för att mobilen inte haft signal. Men jag kan förstå att det finns ställen där det kan inträffa.

 

När det gäller vanlig FM-radio så är nog den enklaste lösningen att ta reda på vilken sändare som är närmast, alternativt starkast (med hänsyn till terräng också), och sen bygga en enklare riktantenn att fästa på ett kvastskaft fäst på taket eller i nån båge. Lite aluminiumrör (1 cm diameter är lagom), en 45x45 mm regel med hål borrade på rätt avstånd (det finns utmärkta gratisprogram för att beräkna avstånd och elementlängder för ett visst frekvensomfång). Sen en koaxialkabel av lagom längd och impedans och en lämplig radio med t ex BNC-kontakt. En treelements "yagi" räcker säkert till.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså, bygget av antennen har ju inget med sändarens position att göra, som mitt inlägg kan tolkas som, utan antennbygget får naturligtvis vara optimerat för bred bandbredd och centrerat kring 98 MHz (om du inte, som jag, är en hängiven P1-lyssnare, varför då en centrering på en lägre frekvens är bättre).

Sändarens position bestämmer förstås hur antennen sen ska riktas för optimal mottagning. Fast det går ju att vrida och testa sig fram från grunden också...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allra enklast, köp ett 6 m metspö, dra igenom en sladd och surra fast. Jag har en sådan som fungerar utmärkt på gränsvåg. Vitmålad och skumfylld.

Vill man göra den lite mer sofistikerad så gör man en kolinjär antenn av koax som man stoppar i metspöt, man kan få 6 eller 9dB förstärkning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae... Varesig riktantenner eller sex meter långa öppna dipoler eller sådana storslagna lösningar känns aktuellt.

Jag får pröva de mer konversionella och tillika traditionella lösningarna först. En vanlig stavantenn med eller utan antennförstärkare. Nu på sena kvällen funkade det att lyssna på P1 så jag dår fundera ut om någonting störde ut min mottagning. I en annan tråd berättade trådskaparen att regulatorn till solcellspanelerna störde radion, min antennsplitter sitter monterad alldeles intill en av regulatorerna... Får kolla i morgon när (om) solen skiner om samma fenomen då uppenbarar sig.

 

Då återstår det mottgning och sändningen till mobitlelefon-nätet, hur gör ni anda där?

Antennförstärkare eller brevduvor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker väl att nån slänger ett lakan över solpanelerna för att testa om det påverkar mottagningen. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå över apparaten på AM, ev störningar brukar höras mycket tydligt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, raol säger:

Räcker väl att nån slänger ett lakan över solpanelerna för att testa om det påverkar mottagningen. :)

 

 

8 timmar sedan, bhemac säger:

Slå över apparaten på AM, ev störningar brukar höras mycket tydligt där.

Att dra nytta av andras erfarenheter:

 

Nu minns jag inte vem det var, som vi rekommenderade att reklammera sin solxellsregulator då den störde på fm-bandet...

Men jag kom ihåg detta i går kväll, då det gick att lyssna störningsfritt på radion.

Nu på morgonen var det synnerligen brusigt igen, då regulatorn jobbade.

Och att placera antennsplitten bredvid regulatorn var ju kanske snyggt och praktiskt, men inte direkt intelligent. Istället för lakan drog jag ur säkringen till regulatorn, och då blev det bra.

Så det vara bara att flytta på splitboxen omkring 20cm, tur att kablarna räckte till.

 

Mer kustnära där sändarna är starka märkets inte detta av, men här vid landets väsligast belägna och gudsförgätna subprovins räckte inte sändaren i Strömstad till att bryta igenom regulatorns brus.

Amplitudmodulering provade jag aldrig, jag förväntar mig, liksom Adolphson och Falk, kontakt på en "Bärande våg", en frekvensmodulerad sådan.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan typ av VHF-antenn spela roll för FM-mottagning om man ansluter FM-radio via antennspitter? Kanske även finns bättre och sämre antensplitters. Annars är det ju väldigt smidigt att ha antennen i masttoppen för bästa mottagning. Att snicka ihop en egen kombi-antenn för både VHF & FM som ska sitta i en masttopp på en segelbåt är nog inte det lättaste. Tips på bra "köp"-antenner/antennsplitters tas tacksamt emot. Att ha bra mottagning är ju så trevligt!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan, per_62 säger:

Kan typ av VHF-antenn spela roll för FM-mottagning om man ansluter FM-radio via antennspitter? Kanske även finns bättre och sämre antensplitters. Annars är det ju väldigt smidigt att ha antennen i masttoppen för bästa mottagning. Att snicka ihop en egen kombi-antenn för både VHF & FM som ska sitta i en masttopp på en segelbåt är nog inte det lättaste. Tips på bra "köp"-antenner/antennsplitters tas tacksamt emot. Att ha bra mottagning är ju så trevligt!

 

Min splitter är av LTCs fabrikat. Jag har inte skruvat i sär den, men kapslingen besår av en liten box i tunn aluminiumplåt. Så den släpper antagligen igenom en hel del störningar som orsakas av annan närliggande elektronik, det räckte, som jag redan skrivit, att flytta den en liten bit från störningskällan.

 

Jag vill gärna tro att en VHF-antenn i masttoppen på segelbåt, med en slpitter kan ge bra mottagning för rundradio. Men splittrar är ändå kompromisser.

 

Det fanns en tid innan internet då jag och några kompisar exprimenterade med antennbyggen, då lånades det en tjock amerikansk bok på biblioteket som var väldigt bra, troligvis finns numera denna information "någonstans på nätet". 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt är splitters av ondo. Ska de fungera så kostar de ganska mycket, en separat antenn/koax blir billigare och minst lika bra. Alternativt en TV/FM antenn i masttoppen.

 

Annars kan man sätta VHF-antennen i pushpit, det brukar ge tillräcklig räckvidd. VHF-antenen i masttoppen använder man för FM-radio. Sen kan man vid behov växla antenner genom att flytta kontakterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart lösning på problemet med FM i masttopp samt att det finns möjlighet till VHF från pushpit (men med lite sämre räckvidd). Även att VHF fungerar om det värsta skulle hända att masten trillar ner.

Kommer under helgen att testas utan splitter för FM via VHF-antennen i masttoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller mobiltelefon så har ju telefoner olika god mottagning. Iphone 6 har markant bättre mottagning än iphone 4 och 5, men jag tror 7an är lite sämre igen. En gammal dumb-phone med utstickande antenn har väldigt mycket bättre mottagning. De har också uttag för extern antenn. 

 

När det gäller brdband så kan nog 4g-routrar med utstickande antenner ha betydligt mycket bättre täckning än en smartphone. Vire väl inte helt omöjligt att montera en sån i mastin och stråla ner wifi, om man orkar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, per_62 säger:

Smart lösning på problemet med FM i masttopp samt att det finns möjlighet till VHF från pushpit (men med lite sämre räckvidd). Även att VHF fungerar om det värsta skulle hända att masten trillar ner.

Kommer under helgen att testas utan splitter för FM via VHF-antennen i masttoppen.

Jag tror, utan att ha testat, att du för radiosignal för rundradion. Men jag vet däremot inte vad som händer då du trycker in sändarknappen på VHF-radion och matar in dess uteffekt i rundradions antenningång...?? Kanske en splitter sållar bort detta? Eller inte? Spelar roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, AndW säger:

När det gäller mobiltelefon så har ju telefoner olika god mottagning. Iphone 6 har markant bättre mottagning än iphone 4 och 5, men jag tror 7an är lite sämre igen. En gammal dumb-phone med utstickande antenn har väldigt mycket bättre mottagning. De har också uttag för extern antenn. 

 

När det gäller brdband så kan nog 4g-routrar med utstickande antenner ha betydligt mycket bättre täckning än en smartphone. Vire väl inte helt omöjligt att montera en sån i mastin och stråla ner wifi, om man orkar.

Jag hittade en grej hos Conrads en antennförstärkare för omkring 500kr att sätta fast i mobiltelefonhållaren, kan ju funka med en fickrouter också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser antennsplittern ut inuti, den vänstra delen är för VHF, den andra för rundradio.

Brorsbarnbarnsbarn till mig har varit med i konstruktionen, Milli Henri.

 

Jo den vat av alu-gjutgods, men tunnt gods.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan, AndW säger:

När det gäller mobiltelefon så har ju telefoner olika god mottagning. Iphone 6 har markant bättre mottagning än iphone 4 och 5, men jag tror 7an är lite sämre igen. En gammal dumb-phone med utstickande antenn har väldigt mycket bättre mottagning. De har också uttag för extern antenn. 

 

När det gäller brdband så kan nog 4g-routrar med utstickande antenner ha betydligt mycket bättre täckning än en smartphone. Vire väl inte helt omöjligt att montera en sån i mastin och stråla ner wifi, om man orkar.

Ja mobilerna är anpassad för vår vanliga miljö dvs i städer med tätt mellan stationerna. Det är i alla fall den mesta trafiken sker. Folk i obyggden ringer inte så mycket och de är ofta vana vid dålig service.

Köper man en 4G sticka så ska den ha uttag för extra antenn. Till min köpte jag en antenn 30-40cm lång som anslöts till stickan med 20cm kabel. USB-kabeln till routern är några meter. Antennen sitter ca 3m över vattenytan. Det blev en väldig skillnad, mer än vad jag hade trott. Nu har jag Net1 men ännu inte fått upp antennen i masttoppen. Har inte provat så mycket ännu men det verkar funka kalas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen extern antennanslutning på min fickrouter.

Från det ena till det andra, gick det väldigt bra att titta på TV i går iallafall.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa att skicka upp routern i masten, om du har nån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Det finns ingen extern antennanslutning på min fickrouter.

 

Köp en 4G dongle och en riktig router typ Dovado Tiny AC

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, AndW säger:

Du kan ju testa att skicka upp routern i masten, om du har nån.

 

10 timmar sedan, bhemac säger:

Köp en 4G dongle och en riktig router typ Dovado Tiny AC

Ja det är ju två möjliga alternativ.

Koppla ur ankarlanternan och anskuta ett usb uttag istället för att ansluta fickroutern i.

Men miljön i masten tar nog livet av både den och usb uttaget rätt snabbt.

Jag skall nog ändå köpa en annan router, nån gång, och en extern antenn då.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man Tethering med tex en iPhone och dessutom är lycklig innehavare av segelbåt så skickar man upp fånen i en plastpåse i masten, det funkar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...