Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
JonasAx

Fartbegränsning Gbg-Trollhättan?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Planerar att åka Göta kanal i sommar och det innebär att sträckan Gbg-Trollhättan skall avklaras först. Denna är inte så sevärd vad jag förstått och skulle då vara önskvärd att ta som transportsträcka...

 

Är det uteslutet att marscha denna i typ 18-20 knop eller vissa delar av sträckan? Någon med erfarenheter av detta?

Redigerad av JonasAx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartbegränsningen är 10 knop men 5 knop på vissa (kortare) sträckor. Sen kan det bli en hel del väntan på broar/slussar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är reglerna kring segling?

 

Att kryssa sig upp igenom kanalen är inget jag syftar på...

utan snarare om man har medvind, och rullar ut focken för att avlasta järngeniuan...

 

Reglerna? Vad säger de?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla på kanaler brukar inte vara tillåtet. Har man motorn igång och den driver propellern så seglar man ju inte, tekniskt sett.

Hörde några som gick på kanalerna nere i Europa och som rullade ut seglen för att torka när de gick för motor. Det blev ett himla liv så det enklaste var att rulla in. Kan nog vara samma här!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Trollhätte kanal är riktigt trevlig. Särskilt delen närmare Trollhättan bjuder på ett dramatiskt berg och skogslandskap. 

Göta kanal är ju bitvis rent oerhört tråkig. 

Tror knappast någon bryr sig om man seglar där det går, om man inte stenhårt hävdar sin rätt till väg och tränger ut andra. Vänermax fartygen har bitvis INGA marginaler även om det på vattenytan kan se brett ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

nja... jag syftar på sträckan Gbg-lilla Edet...

Den sträckan som är "stor" för oss små-båtar... och bara vid halvvind/plattläns...

 

avsikten är att öka farten/spara gammal motor...

om det blir minsta trångt/tveksamt, rullas bara seglet in!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att segla på Göta älv men givetvis slås ju reglerna om att annan trafik väjer för seglare ut då det borde klassas som trång farled hela vägen vid möte med lite större fartyg.

 

Men med vind från plattläns till halvvind är inga problem, har själv gjort det.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...