Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

niklasniklas

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om niklasniklas

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

624 profilvisningar
  1. Hej alla! Bytte spridare på maskinen, vilket var felet. tydligen en av spridarna som var kass. (Öppnings-tryck alldeles för lågt) detta pga fjädern som gått sönder... så, alla domedags-människor som är rädda för ecopar.... fortsätt ni vara rädda för förändring och förbättringar! jag kommer fortsätta köra vidare på detta underbara bränsle!
  2. Hej! ecopar är ingen nyhet! Det har funkar minst 10 år! Både lantbrukare och maskiner i känsliga miljöer kör på Ecopar. Ecopar innehåller heller ingen RME eller annat torr skit som förstör motorn. Jag skall testa byta bränsle! Dock tror jag det är något mer som felar! Men tack för input! Som du skriver ovan. ”Något” mer har gått sönder/slitits. Men vad? Det var min fråga. jag är väl medveten om att man inte kan renovera en motor genom nätet.... men om någon haft liknande problem, svårstartad när motorn är kall. (Dock varmt ute) kom gärna med idéer.
  3. Sant... men fortfarande... ecopar är klassad på samma sätt som diesel. har funkat tidigare i båten... och i många andra båtar under många år... Någon annan som har några tankar?
  4. Ecopar har samma klassningar som diesel. har gått bra hela våren.... visst. Du har en poäng i att jag kanske borde köra diesel... men jag har fortfarande ett problem som uppstått sista 2 veckorna... det måste avhjälpas även om jag byter över till diesel.... inga förslag på vad som felar?
  5. Hej! Jag har problem att min motor inte varvar upp när jag precis startat den. vad är fel? 😊 Bakgrund. md2a kör sedan i vintras på ecopar. startförfarande: halvgas. trycker ner kallstarts-knappen. drar igång dyna-starten. den tänder på 2:a eller 3:e slaget. går upp till angivet varvtal enligt gasreglage. sedan dalar den ner och dör... .... om jag inte trycker åter igen på kallstartsknapp... då kommer den igång. krävs 2-3 tryckningar för att få snurr på motorn. (Och.... varvar man den som f*n vid start är det inte samma problem) ryker lite mer än vanligt just nu, trots ecopar.... så fort den fått gå någon min, går den hur bra som helst! När jag gick över till ecopar i vintras gjordes tanken ren, nästa alla soppa-ledningar byttes.... (alla gummislangar) vad är mitt problem? Pump? Spridare? jag själv är inne på att det lossat skit från pumpen/ledningarna som satt igen spridarna.... men då borde den väl gå kass på högvarv? motorn totalrenoverades för 15 år sedan. Sötvattens-kylning monterades.... jag har i vinter haft ner limpan och rengjort kylkanaler mm... 2 år sedan provtrycktes spridarna och justerades Jag snurrar runt motorn för hand och upplever bra komp på båda cylindrarna. (Vet att man inte kan mäta så... men känslan säger att det e ok....??) Missar jag någon info, fråga gärna! SNÄLLA HJÄLP!!🤷🏻‍♂️🤷🏻‍♂️
  6. Inlägget ovan helt rätt! Men ett litet tillägg. Du skall kunna backa med din kärra utan att hjulen låser sig. Därför är bromsarna konstruerade, så de bara tar LITE när du backar. Är du säker på att du rullar hjulen "framåt" när du tar i och testar? Iså fall spänn mer/byt backar.... i värsta fall även broms-trumma... (dock ovanligt) på gamla kärror... typ 60-tal och bakåt, fanns en lite spak som du fällde ner, som slog ut bromsarna, när du backar.... Ett jäkla springande ut å in ur bilen, när det var krångligt och backa till.. Med vänlig hälsning,
  7. Finns i Myggenäs/almösund. Där kan kranbilen stå långsides, och lasta av... kostade mig 250 till markägaren i våras...
  8. Hej!! nja... jag syftar på sträckan Gbg-lilla Edet... Den sträckan som är "stor" för oss små-båtar... och bara vid halvvind/plattläns... avsikten är att öka farten/spara gammal motor... om det blir minsta trångt/tveksamt, rullas bara seglet in!
  9. Just det... orginalmotor betyder Md2... 15 (17) hk början 70 tal.... 6,5tons båt.... så nä... jag byter inte generator till 60-90 ampere då jag vill ha lite kvar kraft till propellern...*skrattar*
  10. Hej! Förutsättningar: Segelbåt 70 tals. gammal befintlig isbox (tror detta är välisolerad, då vi levt på 2 kassar is i ca 5-6 dagar) Just nu bara 145ah vått förbruknings-batteri. Kanske utökas i vinter, om plats för batteri hittas Orginalmotor, med endast 30ah generator Regulator till solcell inköpt... men inte själva solcellen.... osäker på var på båten den skall monteras/storlek.... Nu till frågan... vilket kylaggregat skall man välja? läser att AUS inte alltid funkar med solpanel på ett tillfredställande vis.... samma gäller SEC? tänker på generatorn... 30ah är visserligen 30ah.... men kommer generatorn orka trycka upp spänningen, så kompressorn startar? Man kör ju inte så många timmar motor... tänker att batterierna behöver en hel del... Någon som har praktisk erfarenhet? (Teorin är oftast inte samma...;) ) "Vanliga" http://www.marinaman.se/pentry-vvs/kyla/kylaggregat/waeco-coldmachine-cu5507 SEC: http://www.marinaman.se/julrea/komfort-ombord/classic-compact-2001-sec AUS http://www.marinaman.se/pentry-vvs/kyla/kylaggregat/kylaggregat-3201-asu Obs... gällande vilken kedja jag köper kyls hos, har ingen betydelse i nuläget.... jag bara länkar för att ni skall se skillnad på de olika tillbehören, om några funderingar finns.... Otroligt stort tack på förhand!
  11. Hur är reglerna kring segling? Att kryssa sig upp igenom kanalen är inget jag syftar på... utan snarare om man har medvind, och rullar ut focken för att avlasta järngeniuan... Reglerna? Vad säger de?
  12. Förlåt...... Men jag tror inte någon laddare klarar sig "i vattnet" som du skrev....... inte ens Ctek trots att den är klassad....
  13. Tack, det var bra information. Jag har två Ctek-laddare och det står i deras reklam "Helautomatisk laddare. Laddar och underhåller batterierna, ger inga galvaniska strömmar, ...". Det är ju smart eftersom man då tänker att andra laddare säkert ger galvaniska strömmar. Jag har även en biltema-laddare som TS som jag inte vågat använda i vattnet just på grund av reklamen från Ctek. :-) Förlåt...... Men jag tror inte någon laddare klarar sig "i vattnet" som du skrev....... inte ens Ctek trots att den är klassad....
  14. Oj va roligt om det e rätt gissat!! Har själv en Bacchant byggs -71 Bacchant VI (Bacchant 4) Kolla om det är båten Sussie! http://www.habana.se/bacchant/suzie.htm Hör av dig!!!
  15. Förklara gärna varför. Är nyfiken då jag själv köpt en tub. Tec7 är en MS Polymer. Dessa är suger enl uppgift upp mer vatten över tid än en Polyuretanbaserad. Det har även 3Ms tekniska avdelning nämnt. Jag har skrivit om detta i länken jag postat ovan. Men missförstå mig rätt. Jag köpte själv en tub Tec7 häromdagen och använder den flitigt på båten överallt. MS Polymer som t ex Tec7 m fl är överlägsen polyuretanbaserat avseende UVtålighet, frosttålighet i tub, limmar snabbt, mycket starkare än polyurentanbaserat mm. Den går även utmärkt i badrum etc. Men för *permanent* bruk under vattenlinjen är den inte bäst (eller kanske inte lämplig...). Jag använder dock Tec7 eller andra MSP i princip överallt *över* vattenlinjen. Men själv sätter jag inte genomföringar med polyuretan heller p g a ett perfekt jobb kräver vidhäftningsförbättrare (som är klart tidsbegränsade i hållbarhet = dyrt) och andra primers. Sätter man t ex en vinkel innanför som ventilen hänger i så är det vridbelastning på tätmassan. Har man en bultad genomföring är det ok. Annars använder jag elastisk epoxy (Nils Malmgren "NM elastic 705") som är starkare, lika enkelt att använda, relativt billigt, hållbart längre än tätmassa i tub, och inte kräver mer än rengöring med aceton. Även det har jag nämnt i länken ovan. Så har du köpt en tub så tycker jag du ska se den som det bästa universal tät/lim som finns. Men inte permanent under vatten. Jag har krävt att få ut vattenabsorptionsfaktorn för Tec7 2 ggr från Novatech med svar att vi ska kolla och återkommer.... Varför Novatech aldrig återkommit... tja... troligten för att det kanske är en nackdel för MSP baserad massor/lim. Finns ingen anledning att misstro 3M när de säger att deras egna MSP inte är lämpliga för permanent undervattensbruk. Deras populära 5200 är däremot ok under vatten (polyuretan). Precis som populära Sika 291i. Sika har ett bättre program med primers och vidhäftningsförbättrare än 3M och har produkterna lättillgängliga på SeaSea, Erlandssons brygga,Hjertmans etc. Har för mig att detta var uppe i en tråd förra året också... Mvh Peo På knä med händerna knäppta tackar jag det ödmjukaste för en trevlig läsning! Och så lärorikt!!! Tack!!!
×
×
  • Skapa nytt...