acandell
Medlemmar-
Content Count
19 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
1 NeutralAbout acandell
-
Rank
Kadett
Recent Profile Visitors
747 profile views
-
Äh, har mer. Det visade sig att akterspegeln inte bara är mittenbiten utan är i flera delar, men får man inte ladda upp bilder så känns det som uppförsbacke att fortsätta här.
-
...och där får jag tydligen inte ladda upp mera bilder så nästa tre är här: https://imgur.com/a/w9aC1vh Limmat nya plywooden och pressat den på plats med tvingar, en träbit fastbultad genom dräneringshålet och en del kilar. Börjat plasta, och plasta och plasta. Ovandelen var det omöjligt att inte få luftbubblor i för jag tror väven ville räta ut sig under härdningsprocessen, men det ska nog inte var något större belastning där. Så som motorn satt innan så rörde den inte ens ovandelen. Jag tänkte egentligen inte använda den gamla urskurna delen, men efter en sådär 10 lager glasfiberväv var det ändå bara ca 2mm tjockt så jag har limmat på plats den.
-
Uppdatering: Limmat samman två x 12mm björkplyfa. Grundat med oförtjockad epoxi, sedan något tjockare blandning för limfogen. Måttat för ersättningsbiten. Provade pappkartong först men hittade några gamla parkettunderläggbitar som var mycket enklare att skära och tejpa. Sågat ut och passat in nya plywooden. Tyvärr fick jag pga den krångliga formen ta bort en hel del av kanterna på glasfibern för att det över huvud taget skulle gå att få den på plats. Tvättat och smetat på rikligt med tjock epoxi.
-
Konsensus verkar vara att björkplywood är helt utmärkt för akterspeglar så jag inköpte sådant, 12mm tjock och planen är att köra dubbelt lager av dessa, limmade med epoxi. Men nu funderar jag på om kanske tre lager är bättre? Som kanske ses på bilderna har aktern på båten en "försänkning" i mitten där trälaminatet sitter, och det finns gott om vertikalt utrymme så man får lätt plats med ett tredje plywoodlager utan att det bular ut. Orginal var ca 26mm. 2 x 12mm blir som bekant 24mm så lite mindre. 3 x 12mm = 36mm. Är tjockare alltid bättre?
-
Mängden borrhål vittnar om en rik historik. Slipa ner och plasta eller bara lägga i filler?
-
acandell started following Hur hårt ska trailerbromsar ta?, Renoverar akterspegel på Örnvik 490 cab. and Akterspegel Örnvik 490
-
Fridens! Efter att båten nu stått på land i två somrar pga murken akterspegel så tänkte jag försöka renovera den själv. Detta är inget jag är 100% bekväm med, och hoppas forat här kan komma med lite tips på vägen. Båten är en Örnvik 490 Cab, vilken alltså har en "toppdel" (innerliner?), och det är väldigt besvärligt att komma åt från insidan. Därför sker operationen från utsidan, och jag utgår från det här dokumentet, vilket har en rätt bra beskrivning av en liknande process för en båt i samma storlek. Tyvärr är trädelen i mitt fall bredare nedtill än upptill, så jag kan inte göra som de gjort i instruktionen där de kapar ut ett mindre hål i skrovet och sedan skjuter ner nya plywooden från ovan. Jag får alltså inget överlapp mellan skarven i glasfibern och plywoodens ytterkanter. Motorn är på 50hkr vilket är maximal motorstyrka för båtmodellen, och den kommer att gå på Norges västkust där det kan bli en del sjö plus inte alltid simavstånd till närmaste strand så det är viktigt att det blir tillräckligt solid reparation. Igår satte jag till sist, med viss bävan, vinkelslipen i båten och blottade eländet, och idag har jag med skruvmejsel, stämjärn och multiverktyg lyckats få bort all gammal våt plywood och har bara lite slipning kvar för att få ren glasfiber. Nästa moment torde vara att få till en passande ny plywoodskiva, men jag har också noterat lite skavanker som bör åtgärdas - bl.a ett hål i glasfibern mellan aktern och in i skrovet som måste varit där från fabrik (se bild där jag ringat in det). Mina första frågor är a) Har nån en rekommendation på plywood? Marinplywood verkar knepigt att få tag på.Tidigare var ca 26mm tjock, så jag gissar jag behöver limma ihop två st. b) Funkar det bra att använda biltemas glasfiber/polyester? Jag har med framgång kört den på en reparation på en tidigare båt, men då var det inte en akterspegel det gällde.
-
Letar "fästbricka" för plexiglasvindskydd på gammal Örnvik.
acandell replied to acandell's topic in Mek & Teknik
Tackar! Ska kolla Bauhaus först. -
Halloj! Nån som vet om det går att få tag på dessa grejor som håller fast plexiglaset på en Örnvik 490 Cabin? Det är också en plastbricka på andra sidan plexiglaset, och så är det en skruv+mutter som håller fast det hela i överbyggnaden. Gissar det är enklast att hitta nån med en 3D-skrivare, men tänkte kolla här först. /A
-
Skepp-o-hoj! Jag har en Örnvik 490 cab som jag är väldigt glad i. När jag skulle byta eko-lod på den nu så rann det vatten ur de nya hålen, så jag befarade det värsta. Efter att ha tagit upp ett större provhål bredvid så rann det ut mera vatten, och innanför glasfibern verkar det vara något slags skummaterial. Blöt, men fortfarande krispigt och fnasigt, så inte förvandlat till en gegga. Ett nytt provhål gjordes mera i mitten av akterspegeln, och där var det trä som verkade friskt. Svårt att säga om det var fuktigt, men det var bra färg och fina fibrer på borrspånen. Är det någon som vet hur designen är på akterspegeln på dessa båtar? Det verkar ju vara en sektion med trä vid motorfästet, och så skumplast vid sidorna, men är dessa sidor isolerade från varandra eller är det öppet så jag riskerar att träet också drabbas? Hade helst inte renoverat hela akterspegeln, för det känns som det blir en dyr affär på en rätt gammal båt. Men det är ändå en suverän båt för våra behov, som klarar hyfsad sjö, funkar för fiske, lättare övernattning, lite lekar och sånt, men kan ändå i ett vips dras upp trailer och köras kors och tvärs över landet (Norge).
-
Jodå, jag har kört hjulen framåt. Backautomatiken har jag koll på: en av backarna kan glida med någon cm i backriktningen, och när det gör det så förs det inåt. När man släpper kan man få jucka lite på vajrarna för att släppa helt, men då släpper det direkt. Backarna ser bra ut enligt mig, med ca 3mm beläggning kvar. Hade helst slippa köpa nya, då de kostar 1500:-, men jag kanske får bita i det sura äpplet ändå.
-
Fick backning på bromsarna på trailern, så nu har jag tagit isär, rengjort, smort upp och justerat efter bästa förmåga. Men hur hårt ska bromsarna egentligen ska ligga an med påskjutsbromsen maximalt intryckt? Hur hårt jag än spänner in bromsen så kan jag rubba hjulen bara jag tar i ordentligt. Dom är då justerade så att det precis löper fritt när vajrarna är slacka, och så är det så att det börjar ta i när påtrycken har skjutits in ett par cm. Max-broms testat med spännband som drar ihop påtrycken.
-
Tack för svaren! Bilen är en BMW E91 som är extremt benägen att slita insidan av bakdäcken löjligt mycket så fort den är lastad, så jag håller mig gärna i underkant av gränsvärdet. Hjulinställningen är kontrollerad, men bilen är sådan helt enkelt. Jag ska testa med olika packningsalternativ innan jag tippar i båten. Inget ankare fram, men insåg att batterierna inte är på plats än och de är ju i aktern. Tyvärr ligger axeln rätt långt bak på trailern, så man vinner inte supermycket på att lägga mer vikt bak. Verkar finnas en vagga att köpa från TK-trailer så det kan ju vara ett alternativ.
-
God vår! Jag har ett litet dilemma med mitt båtekipage. Efter förra årets Norge-resa med båten bakom var bakdäcken fullständigt nedkörda på insidan, så jag tog idag mig för att mäta kultrycket på kärran medans båten står på. Badrumsvågen visar 110kg vilket kan förklara slitaget. Funkar väl för att ta i och ur båten, men vill man åka på några längre resor så känns det o-bra. Kruxet är att jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda det utan att köpa ny trailer. Det är en TK-trailer, där tornet går att justera fram och bak, men bakre kölrulle och stödrullar är fasta. Kölrullen ligger idag ca 35-40cm in från aktern och stödrullarna kanske 15cm. Hur mycket vågar man ha aktern hänga utanför stöden innan man riskerar knäcka något vid första gupp? Skulle man kunna svetsa om stödrullefästena med en liten arm så att de ligger längre bak, eller blir det ett vridmoment som drar sönder fästet eller ramen då? Bifogade en bild som hyfsat visar konstruktionen för bakre stöden. Båten är en Örnvik 490 cab på 420kg, och motorn är en Suzuki 50hp. Lekte med tanken att vända på hjulaxeln så att svingarna viker framåt istället, men det är väl helt regelvidrigt. /Anders
-
Fick svar från Ryds att hålet är där med avsikt, och att det används för att kunna ta hand om kondens i skrovet. Det skall dock vara en tät plugg på det, och kölen är inte isolerad från resten.
-
Utfört sondering med kabelfjäder. Det verkar vara öppet hela kölen. Åt sidorna är det rätt tight, men om det är vattentätt är högst osäkert. Hålet är inte centrerat över kölen vilket tyder på att det är en fixarnisse som varit framme och inget fabriksmonterat. *Om* det är tätt åt sidorna, och flytskummet inte påverkats så skulle man kanske kunna snygga till det och montera en liten länspump. Om det *inte* är tätt, så kanske det vara lämpligt att ta upp lite inpektionshål här och där och kolla läget. Ska nog ändå dra ny på topcoat på insidan efter sommaren. Jag är amatör så ovanstående är spekulationer baserat på den lilla kunskap jag har.