Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

acandell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om acandell

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

594 profilvisningar
  1. Halloj! Nån som vet om det går att få tag på dessa grejor som håller fast plexiglaset på en Örnvik 490 Cabin? Det är också en plastbricka på andra sidan plexiglaset, och så är det en skruv+mutter som håller fast det hela i överbyggnaden. Gissar det är enklast att hitta nån med en 3D-skrivare, men tänkte kolla här först. /A
  2. Skepp-o-hoj! Jag har en Örnvik 490 cab som jag är väldigt glad i. När jag skulle byta eko-lod på den nu så rann det vatten ur de nya hålen, så jag befarade det värsta. Efter att ha tagit upp ett större provhål bredvid så rann det ut mera vatten, och innanför glasfibern verkar det vara något slags skummaterial. Blöt, men fortfarande krispigt och fnasigt, så inte förvandlat till en gegga. Ett nytt provhål gjordes mera i mitten av akterspegeln, och där var det trä som verkade friskt. Svårt att säga om det var fuktigt, men det var bra färg och fina fibrer på borrspånen. Är det någon som vet hur designen är på akterspegeln på dessa båtar? Det verkar ju vara en sektion med trä vid motorfästet, och så skumplast vid sidorna, men är dessa sidor isolerade från varandra eller är det öppet så jag riskerar att träet också drabbas? Hade helst inte renoverat hela akterspegeln, för det känns som det blir en dyr affär på en rätt gammal båt. Men det är ändå en suverän båt för våra behov, som klarar hyfsad sjö, funkar för fiske, lättare övernattning, lite lekar och sånt, men kan ändå i ett vips dras upp trailer och köras kors och tvärs över landet (Norge).
  3. Jodå, jag har kört hjulen framåt. Backautomatiken har jag koll på: en av backarna kan glida med någon cm i backriktningen, och när det gör det så förs det inåt. När man släpper kan man få jucka lite på vajrarna för att släppa helt, men då släpper det direkt. Backarna ser bra ut enligt mig, med ca 3mm beläggning kvar. Hade helst slippa köpa nya, då de kostar 1500:-, men jag kanske får bita i det sura äpplet ändå.
  4. Fick backning på bromsarna på trailern, så nu har jag tagit isär, rengjort, smort upp och justerat efter bästa förmåga. Men hur hårt ska bromsarna egentligen ska ligga an med påskjutsbromsen maximalt intryckt? Hur hårt jag än spänner in bromsen så kan jag rubba hjulen bara jag tar i ordentligt. Dom är då justerade så att det precis löper fritt när vajrarna är slacka, och så är det så att det börjar ta i när påtrycken har skjutits in ett par cm. Max-broms testat med spännband som drar ihop påtrycken.
  5. Tack för svaren! Bilen är en BMW E91 som är extremt benägen att slita insidan av bakdäcken löjligt mycket så fort den är lastad, så jag håller mig gärna i underkant av gränsvärdet. Hjulinställningen är kontrollerad, men bilen är sådan helt enkelt. Jag ska testa med olika packningsalternativ innan jag tippar i båten. Inget ankare fram, men insåg att batterierna inte är på plats än och de är ju i aktern. Tyvärr ligger axeln rätt långt bak på trailern, så man vinner inte supermycket på att lägga mer vikt bak. Verkar finnas en vagga att köpa från TK-trailer så det kan ju vara ett alternativ.
  6. God vår! Jag har ett litet dilemma med mitt båtekipage. Efter förra årets Norge-resa med båten bakom var bakdäcken fullständigt nedkörda på insidan, så jag tog idag mig för att mäta kultrycket på kärran medans båten står på. Badrumsvågen visar 110kg vilket kan förklara slitaget. Funkar väl för att ta i och ur båten, men vill man åka på några längre resor så känns det o-bra. Kruxet är att jag inte riktigt vet hur jag ska åtgärda det utan att köpa ny trailer. Det är en TK-trailer, där tornet går att justera fram och bak, men bakre kölrulle och stödrullar är fasta. Kölrullen ligger idag ca 35-40cm in från aktern och stödrullarna kanske 15cm. Hur mycket vågar man ha aktern hänga utanför stöden innan man riskerar knäcka något vid första gupp? Skulle man kunna svetsa om stödrullefästena med en liten arm så att de ligger längre bak, eller blir det ett vridmoment som drar sönder fästet eller ramen då? Bifogade en bild som hyfsat visar konstruktionen för bakre stöden. Båten är en Örnvik 490 cab på 420kg, och motorn är en Suzuki 50hp. Lekte med tanken att vända på hjulaxeln så att svingarna viker framåt istället, men det är väl helt regelvidrigt. /Anders
  7. Fick svar från Ryds att hålet är där med avsikt, och att det används för att kunna ta hand om kondens i skrovet. Det skall dock vara en tät plugg på det, och kölen är inte isolerad från resten.
  8. Utfört sondering med kabelfjäder. Det verkar vara öppet hela kölen. Åt sidorna är det rätt tight, men om det är vattentätt är högst osäkert. Hålet är inte centrerat över kölen vilket tyder på att det är en fixarnisse som varit framme och inget fabriksmonterat. *Om* det är tätt åt sidorna, och flytskummet inte påverkats så skulle man kanske kunna snygga till det och montera en liten länspump. Om det *inte* är tätt, så kanske det vara lämpligt att ta upp lite inpektionshål här och där och kolla läget. Ska nog ändå dra ny på topcoat på insidan efter sommaren. Jag är amatör så ovanstående är spekulationer baserat på den lilla kunskap jag har.
  9. Ok, så det kan alltså vara så att det är en isolerad kammare just där? Jag kanske ska ta och försöka sondera med en kabeldragningsfjäder. Mycket gucka var det i alla fall.
  10. PS. Har nu dränerat i hålet och nu ser jag att "kanalen" är egentligen kölen och hålet med all sannolikhet är upptaget av någon tidigare ägare. Så det blir väl att bryta upp innerskrovet och byta flytskum under vintern (plus att jag såg att akterspegeln är rutten). Pust!
  11. Hej! Jag satsade just skatteåterbäringen på en gammal Ryds 425 DL. Har läst på innan om riskerna med vattenfyllda dubbelskrov och gammalt flytskum, så jag var lite orolig för detta. Båten i fråga hade ett hål i durken, strax framför bakersta toften, och med en diameter på ca 8cm. Täckte denna var en gammal gummianordning som inte höll tätt det minsta, och inte ser ut som att den var tänkt att hålla särskilt tätt häller. I hålet stod det vatten upp till kanten, men båten ligger bra i vattnet och verkar inte ovanligt tung. Känner man i hålet verkar det gå en kanal i båten längdsriktning, och det känns alltså inte som att det finns anslutning till resten av båtens skrov (i alla fall så långt man når att känna). Tänkte då på att den kanske är någon självlänsningskanal, men jag hittar inget hål på bak båten som vattnet skulle kunna ta vägen. Har letat efter nån teknisk info, men allt jag hittar är Ryds värdelösa faktablad, så istället hoppas jag på att någon räv här har koll på vad det kan vara, och om det ska vara vattenfyllt. Tacksam för svar, Anders
  12. Tändningen kan mycket väl bli svagare vid lägre varvtal och är tandstift och/eller tändkabel dålig på någon cylinder kan det försvinna gnista där. Men eftersom choke kan rädda den tycker jag det låter som att den går för magert. Även om det är samma förgasare till båda cylindrarna betyder det inte att de får 100% rättvis fördelning, och att en av dem drabbas mera. Har du laborerat med luftskruven något? Lågfartsmunstycket kan också vara lite igensatt. Om det ändå är tändningen som felar går det rätt enkelt att felsöka. Kan du lokalisera vilken cylinder som dör på lågvarv? Denna motorn skall, om den är frisk i övrigt, klara att gå på en cylinder så det går att rycka en tändkabel i taget och se vilken som dödar motorn. Om det fungerar, testa byta plats på stiften och se om felet följer med. Om inte, prova byta plats på tändkablarna. Om felet följer någon av komponenterna är det klart värt att byta. Minns inte om det är brytarlöst tändsystem på denna, men annars kan det vara värt att kolla att brytarna är blanka och inte oxiderade. Sedan kan det vara värt att göra ett kompressionstest. Finns billiga kit på Biltema & dyl, som funkar OK, och tar två minuter att göra.
×
×
  • Skapa nytt...