Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
acandell

Akterspegel Örnvik 490

Rekommendera Poster

Skepp-o-hoj!

 

Jag har en Örnvik 490 cab som jag är väldigt glad i. När jag skulle byta eko-lod på den nu så rann det vatten ur de nya hålen, så jag befarade det värsta.

 

Efter att ha tagit upp ett större provhål bredvid så rann det ut mera vatten, och innanför glasfibern verkar det vara något slags skummaterial. Blöt, men fortfarande krispigt och fnasigt, så inte förvandlat till en gegga.

Ett nytt provhål gjordes mera i mitten av akterspegeln, och där var det trä som verkade friskt. Svårt att säga om det var fuktigt, men det var bra färg och fina fibrer på borrspånen.

 

Är det någon som vet hur designen är på akterspegeln på dessa båtar? Det verkar ju vara en sektion med trä vid motorfästet, och så skumplast vid sidorna, men är dessa sidor isolerade från varandra eller är det öppet så jag riskerar att träet också drabbas?

 

Hade helst inte renoverat hela akterspegeln, för det känns som det blir en dyr affär på en rätt gammal båt. Men det är ändå en suverän båt för våra behov, som klarar hyfsad sjö, funkar för fiske, lättare övernattning, lite lekar och sånt, men kan ändå i ett vips dras upp trailer och köras kors och tvärs över landet (Norge).

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...