Gå till innehåll
onsdag 25 februari 2026
Tordmulen

Motor Leyland Captain

Rekommendera Poster

Hej, finns det någon som har erfarenhet av en Leyland Captain 4-cyl diesel. Min vattenpump havererade sent i fjol. Nu har jag stelopererat den gamla vattenpumpens "hus" tätat den och tagit bort den gamla axeln med den gamla remskivan. I dag har jag istället en elektrisk cirkulationspump som verkar fungera bra. Men min kyl-limpa har hål in mot motorns interna kylning - glykolen har alltså försvunnit och ersatts efterhand med havsvatten (ur Östersjön) Detta gör att det rostar en hel del och mina frostbrickor har frätts sönder en efter en. Dessa har jag ersatt med 5-kronor som har exakt samma dimension, dessa sitter på plats med kemisk metall. Men dessa hål behöver tätas för att kunna ha och få behålla en glykolinblandning, är det någon som har ett tips på hur dessa hål kan tätas ??

Och är det någon som kan tipsa om var jag kan hitta reservdelar till motorn. Den blev installerad i min båt på 60-talet, en Laxkutter byggd 1943.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle spontant se över hela motorinstallationen. Lappa och laga i all ära men, byta saker mot femkronor tyder för mig att du nått vägs ände.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är alltså värd 20 riksdaler? Dessutom så utgår ju femkronan så då är den ingenting värd alls längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir ju svårt med reservdelar efter den 30/6. :-)

Kyllimpan är väl av koppar? Det kan man löda men man måste först ta isär den så mycket att man kommer åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...