Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
philipkarlberg

Aq145 tänder inte.

Rekommendera Poster

Hmm, jag hade samma problem i höstas. Sen dess har jag köpt en ny bränslepump. Det som skulle kunna vara ett fel är att pumpen har en distans mellan motorblocket och pumpen. I vissa fall ska tydligen inte monteras.

 

Jag tror att distansen gör att pumpen inte ger lika stort utslag (mindre pumpas fram). Jag kanske ska prova att ta bort den helt enkelt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu läste jag att distansen i bakelit tydligen ska avleda värmen från pumpen, så den ska man nog inte ta bort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag helt ute och cyklar eftersom jag inte känner till motorn, men efter umgänge med gamla mopeder , bilar och encyl båtdiesel.....

Luftskruven reglerar väl bara tomgångsblandningen, så när du gasar och den stannar låter det som om den inte får bränsle, skit i huvudmunstycket eller förväxlade munstycken vid hopmonteringen?

Puffar och ryker, är du säker på att du satt alla tändkablarna på rätt stift?

Ett osannolikt fel som hände mig, jag förväxlade stötstängerna så in blev ut. Motorn startade men sög in luft från avgassystemet och blåste ut avgaserna genom insuget. Då kunde man snacka om puffade och rök

"-Jo något om motorer vet jag ju, jag körde ju minsann motorgräsklippare i lumpen"... Om jag nu citerade After Shave/Galenskaparna någorlunda, efter en sketch i "Macken"...

 

Ett annat vanligt fel på förgasarmotorer är förutom nämnda huvudmunstycke även nålventilen.

Jag vet inte hur det ser ut i just den förgasaren, men vanligt är att det finns en ventil i flottörhuset som stänger av bränsletillförseln när flottören är i sitt toppläge. Dessa ventiler kan strula, då rinner det inte ned någon bensin i förknasaren.

 

Jag körde för övrigt varken draken eller viggen i lumpen, utan mer jordnära TGB 11 och 13 med den där sexcylindiga järnspisen som i land hette B30, till sjöss AQ170, så något om motorer vet jag ju...

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Georg. Jag var faktiskt precis på väg att kolla nålventilen just nu. Den är en av få saker på förgasaren som jag inte plockade bort och rengjorde i höstas. Jag upptäckte också att flottörens min- och max-värden stod väldigt fel, så det kan nog hjälpa till lite också. Återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla flottör och nålventil. Kan kärva/feljusterad. Egentligen borde dessa bytas när man går igenom förgasaren.

 

Får mig att minnas Zenithförgasare som satt standard på Opel in the days...det var en utmaning värd namnet att få till fin gång på.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jo, jag har beställt lite nya munstycken och en ny nålventil m m nu. Snart ska jag nog få ordning på den!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla flottör och nålventil. Kan kärva/feljusterad. Egentligen borde dessa bytas när man går igenom förgasaren.

 

Får mig att minnas Zenithförgasare som satt standard på Opel in the days...det var en utmaning värd namnet att få till fin gång på.

Då har du inte mekat och justerat in Solex 34-PICT-3...

Vid första anblicken och i renoveringsfasten ser den väldigt enkel ut, men den är direkt småstrulig att justera...

Elektrisk-vakuumstyrd automatchoke underlättar ju inte direkt.

 

Weber 36:an påminner mycket om Solex xx- PICT-x, men den är ju dubbelports, och lättare att justera in, dock inte den lättaste förgasaren att meka med.

 

Man blåser ju iallafall i flottörlockets bränsleslangsanslutning och trycker till nålventilen med fingret, då skall det vara stopp, när man släpper skall det bli flöde igen.

 

Nålventilerna brukar finnas med i renoveringssatsen.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nålventilen verkade inte vara igensatt alls så jag tror inte att det var det, men jag köpte en ny i alla fall. Sen köpte jag lite olika munstycken i närheten av Misabs bestyckning, så jag kan prova mig fram lite:

 

Huvudmun: 145 - 155

Lågfart: 55
Luftmun: 195 - 195

 

Jag hittade en intressant om denna förgasare här:

 

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=64800&start=0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weber 36/36 är en bra och enkel förgasare och brukar inte ställa till med några större problem. 

Har haft en i min ungdoms Volvo 140 med B20 och lite annat smått o gått innehåll i motorn.

 

Vad jag förstår så har motorn och förgasare inhandlats beggade. Hur har du gjort den ren, förgasaren alltså.?

Har den stått med gammal soppa som avdunstat så är det stor risk att det fällt ut avlagringar som täppt till kanalerna i förgasaren.

 

Bara skölja ur och torka ur funkar inte, ej heller blåsa med munnen.

 

Riv ner den totalt och lägg delarna i fotogen eller diesel, dock ej packningar och membran till bla axpumpen.

Låt delarna ligga något dygn och blås rent i alla kanaler med tryckluft 6-8 kg. Avsyna alla små hål ( kanaler) så det inte sitter kvar något skit. Om det gör det peta försiktigt med en tunn o mjuk ståltråd. Blås med tryckluft igen.

Skruva ihop med om möjligt nya packningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Weber 36/36 är en bra och enkel förgasare och brukar inte ställa till med några större problem. 

Har haft en i min ungdoms Volvo 140 med B20 och lite annat smått o gått innehåll i motorn.

 

Vad jag förstår så har motorn och förgasare inhandlats beggade. Hur har du gjort den ren, förgasaren alltså.?

Har den stått med gammal soppa som avdunstat så är det stor risk att det fällt ut avlagringar som täppt till kanalerna i förgasaren.

 

Bara skölja ur och torka ur funkar inte, ej heller blåsa med munnen.

 

Riv ner den totalt och lägg delarna i fotogen eller diesel, dock ej packningar och membran till bla axpumpen.

Låt delarna ligga något dygn och blås rent i alla kanaler med tryckluft 6-8 kg. Avsyna alla små hål ( kanaler) så det inte sitter kvar något skit. Om det gör det peta försiktigt med en tunn o mjuk ståltråd. Blås med tryckluft igen.

Skruva ihop med om möjligt nya packningar.

Tack Gelis, 

 

Jag körde alla delar i ultrjaljudsbad i höstas, men jag ska kolla alla små kanaler en gång till så att det inte sitter kvar något. Här kommer en bild hur den såg ut när jag öppnade upp den första gången ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, har skruvat pict 3 på pannkaksfyra oxå och upplevde inte dom så kniviga?

 

On topic, en sak att dubbekolla är att det inte drar tjuvluft någonstans på vägen mellan topp och halsring i förgasaren. Dessutom värt att kolla att packningar i förgasaren inte täpper några kanaler. Packningar kan skilja mellan förgasarmodell med åren(osäker dock om det är relevant på 36/36. Länge sedan...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Weber 36/36 är en bra och enkel förgasare och brukar inte ställa till med några större problem. 

Har haft en i min ungdoms Volvo 140 med B20 och lite annat smått o gått innehåll i motorn.

 

Vad jag förstår så har motorn och förgasare inhandlats beggade. Hur har du gjort den ren, förgasaren alltså.?

Har den stått med gammal soppa som avdunstat så är det stor risk att det fällt ut avlagringar som täppt till kanalerna i förgasaren.

 

Bara skölja ur och torka ur funkar inte, ej heller blåsa med munnen.

 

Riv ner den totalt och lägg delarna i fotogen eller diesel, dock ej packningar och membran till bla axpumpen.

Låt delarna ligga något dygn och blås rent i alla kanaler med tryckluft 6-8 kg. Avsyna alla små hål ( kanaler) så det inte sitter kvar något skit. Om det gör det peta försiktigt med en tunn o mjuk ståltråd. Blås med tryckluft igen.

Skruva ihop med om möjligt nya packningar.

Tack Gelis, 

 

Jag körde alla delar i ultrjaljudsbad i höstas, men jag ska kolla alla små kanaler en gång till så att det inte sitter kvar något. Här kommer en bild hur den såg ut när jag öppnade upp den första gången ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, har skruvat pict 3 på pannkaksfyra oxå och upplevde inte dom så kniviga?

 

On topic, en sak att dubbekolla är att det inte drar tjuvluft någonstans på vägen mellan topp och halsring i förgasaren. Dessutom värt att kolla att packningar i förgasaren inte täpper några kanaler. Packningar kan skilja mellan förgasarmodell med åren(osäker dock om det är relevant på 36/36. Länge sedan...)

Jag har beställt lite nya packningar också, så det ska nog fixa sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Tittat på din film: varför gummiblåsa på soppaledningen?  Öppnat luftskruven för det ser ju ut som lös tank?  ang flotörventil så hade den tjurat så hade inte accepumpen funkat däremot får den nog inte tillräckligt med bränsle, bort med blåsan och sen se till att backventilerna i pumpen fungerar och dit med bakeliten annars kan du knäcka pumpen när slaglängden blir mer än den tillåter.

Sen tycker jag mig höra att det verka som du fått ettan rätt med övriga fel så sätt rätt tändföljd 1342 och åt rätt håll så det inte blir 1-2-4-3.  fördelare med brytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittat på din film: varför gummiblåsa på soppaledningen? Öppnat luftskruven för det ser ju ut som lös tank? ang flotörventil så hade den tjurat så hade inte accepumpen funkat däremot får den nog inte tillräckligt med bränsle, bort med blåsan och sen se till att backventilerna i pumpen fungerar och dit med bakeliten annars kan du knäcka pumpen när slaglängden blir mer än den tillåter.

Sen tycker jag mig höra att det verka som du fått ettan rätt med övriga fel så sätt rätt tändföljd 1342 och åt rätt håll så det inte blir 1-2-4-3. fördelare med brytare?

Bra påpekande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, kablarna ska vara rätt. 1-3-4-2. Se bild själva:

 

http://searay180srv.tumblr.com/image/160737059030

 

Jag håller på att rengöra min fasta tank, så jag har kopplat in en lös tank så länge. Luftskruven är öppen och gummiblåsan är åt rätt håll ;) Men visst skulle jag kunna prova att koppla bort gummiblåsan. 

 

Bakeliten på bränslepumpen sitter på, däremot undrar jag vad du menar med backventilen? Jag vet att det sitter en liten pip på baksidan av pumpen men det trodde jag var för att den behöver luft för att pumpa? 

 

Tyvärr gick en av luftmunstyckena av när jag skulle skruva loss den, så nu får jag ta en paus och invänta dom nya munstyckena som jag beställde idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den "pipen" ska det sitta en slang upp till övre delen av förgasaren, den anslutningen finns troligtvis inte på en bilförgasare. Den är till för att om membranet i pumpen skulle paja så ska ingen soppa läcka ut i motorrummet utan rinna ner i förgasaren. Alltså en ren säkerhetskonstruktion.

Den anslutningen på pumpen finns bara på marinversionen av soppapump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Backventilerna i pumpen två st du ska kunna blåsa i slang från sugsida men inte kunna blåsa från utlopp sidan/förgasarsidan.   Och pumpen ska kunna hålla rejält bränsletryck kör du runt på starten ska det trycka rejält om du håller fingret för slangen och sen ska trycket vara kvar till nästa gång du gör startförsök annars läcker mebranet eller backventilerna, läcker membranet kan det orsaka bensin i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha. Då ska jag koppla på en slang där.

 

En annan sak, jag har sett att vissa bilar med denna förgasare har kopplat en slang till vakumventilen på förgasaren. På min finns en ventil men den är inte kopplad till något. Ska den inte vara det? Jag upplever det som om filtret ger lite för lite undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Pumpen är helt ny, och när jag kopplade loss förgasaren första gången igår så stod det en stril stråle över både mig och motorn, så jag tror den fungerar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Lät ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!!

 

https://www.tumblr.com/video/searay180srv/160740310955/700/

 

Jag hittade felet. Skit i förgasarn såklart. Huvudmunstycket hade kläggat igen. Måste ha hänt under vintern då eftersom jag rengjorde allt i höstas. 

 

Att den inte går bättre nu och inte går att varva upp, beror förhoppningsvis på att luftmunstycket på steg 2 gick av och står helt vidöppen nu. Sen har jag bara ställt in vinkeln på fördelaren lite grovt, så tändningen måste också justeras. 

 

Stort tack till alla som hjälpt mig på traven!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...