Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
Mange249

Svarta stift och svårstartad Mercury 200hk 2-t -05

Rekommendera Poster

Min Mercury har börjat gå dåligt på lågvarv.

Den går som en klocka när körningen består av en kort tids tomgång och sedan marchfart ca 3000-4000 varv. Kör man däremot länge i lågfart, exvis kanalerna in mot Sthlm ström och slussen blir den tjurig och går dåligt på tomgång. Stiften efter en sådan period är svarta, även isolatorn. Startade igår motorn för säsongen med samma stift och den var svårstartad och när den väl gick igång var det på 4-5 burkar en stund innan den började komma igång. Svårt att varva upp då den inte ville gå rent.

Jag har inte kollat stiften efter en längre tids körning på högre varv, men nåt känns inte helt rätt. Min 25 år gamla Yamaha 200hk kunde tuffa på i timmar på lågvarv, utan en hostning så lite bättre än så här borde väl gå att få till. Jag är medveten om att dessa maskiner inte går 100% på lågvarv, men helt nersurade/svarta stift bör väl gå att komma ifrån.

Alla stift är lika till utseendet och är en säsong gamla BPZ8HS-10. Körde även B9HS-10 året innan och det var nog det året det började om jag minns rätt. Tolkade det då som att de stiften inte var optimala för min motor...

Det ryktas om några recirkulationsventiler på förgasarna som kan ge liknande symptom som dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-92461-0-49747500-1494273783_thumb.jpg

Så här såg mina B9HS-10 ut efter att ha gått en halv säsong och körts på lågvarv sista timman + konservering(glömde fota innan).

Det ser ut att vara uppbyggnad på sidan av elektroden och missfärgning av isolatorn. Dock ser stiftet ganska rent ut runtom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som har några tankar kring stiftets utseende eller vad som kan vara problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går ju fett,men att läsa ett stift som det är gjort konservering på går inte,i med stiften igen och kör normalt o kolla.Sen kan du väl låta den halta lite sakta o kolla igen.

Beter den sig som den surar på lågfart? blir den bättre om du varvar ur den nån gång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn går som en klocka på högvarv. Kör man en stund på typ 4000varv går den som den ska igen sedan. Det är främst lågfartskörning någon halvtimme eller dyl som ger detta beteende. 

Det man märker det på är att den efter lågfartskörningen och igensurning blir tjurig att starta kall och att den ryker och går taskigt på tomgång kall.

Med B9HS10 stiften tyckte jag att den gradvis började gå sämre på tomgång och lågvarv. Det var som om den inte fick upp tempen nog för att sota av stiften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BPZ8 är väl dom du ska ha,kan den gå kallt,har du kollat termostaten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan gå för kallt eller för fett på tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följande skulle gälla på en V6 135/150 förgasarmotor, vet inte säkert på 200 och om du har EFI.

Kolla att uppfettningventilen på styrbords topplock stänger/öppnar som den skall 

Kolla att primeventilen är tät.

Pumpa på blåsan, flödar någon förgasare? I så fall åtgärda nålventilen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termostater är fräscha och öppnar som de skall. Tempen verkar ok, den är varm på lågvarv och poppeten öppnar som den skall.

Ska kika på gasarna när jag pumpar blåsan, men blåsan blir stenhård iaf.

Hur testar man prime- och uppfettningsventilen?

Tack för svar hittills! När allt är kollat tänkte jag kika att förgasarna är väl inställda, så är den genomgången även på bränslesidan sedan:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg: Svårstartad kall betyder här att den tänder till och går i någon sekund innan den dör. Primear den igen och den startar då direkt i ett par sekunder osv. Detta händer 4-6 ggr innan den sedan går igång, men går risigt i 1-2 min.

Att den inte vill gå vid första starten har kommit krypande över något år och är klart mer framträdande när den surat ner sig gången innan(vilket väl inte är så konstigt iof).

Normalt är 1-2 omstarter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Uppfettningsventilen:

Koppla bort ventilen och testa.

The thermal air valve circuit functions as an air restrictor for the idle circuit which is controlled by a thermal open/close valve monitoring engine temperature. The valve is located on the starboard cylinder head below no. 3 spark plug. When the engine temperature is below 100° F (38° C) the thermal air valve is closed. When a cold engine is running, the thermal air valve restricts air to the idle circuit causing the fuel mixture to be richer. When the engine warms sufficiently, the thermal valve opens allowing required fuel/air mixture for efficient operation.

Prime: Plugga slangarna och testa därefter-
The enrichener system provides the engine with a rich fuel charge for starting ease of a cold engine. The system consists of an electrically operated enrichener valve which is connected by hoses to the carburetors.
Fuel is gravity fed to the valve from the float bowl of the top carburetor via a hose. When the key (or choke button) is pushed in (and held in) current is sent to the valve causing it to open, which allows fuel to pass thru. The fuel passes thru a hose and is supplied to the engine via fittings located on top of the middle and bottom carburetors. When the key (or choke button) is released, the valve will return to the closed position. The valve can be operated manually if valve fails to operate electrically, refer to “Manual Operation of Enrichener Valve,” following.
MANUAL OPERATION OF ENRICHENER VALVE
IMPORTANT: Use of enrichener if engine is warm could result in engine flooding.
Squeeze primer bulb until bulb is firm. Press button in on enrichener valve and hold approximately five seconds. Release button. Start outboard.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med andra ord tar jag bort slangarna från uppfettningsventilen och ser om den går att blåsa igenom kall och varm. Hel ventil betyder att den går att blåsa igenom varm, men inte kall.

Primeventilen testar jag genom att plugga slangen från övre förgasarens kopp plus själva koppen och om motorn då går bättre varm, läcker ventilen...

Kollar detta och förgasarnas beteende vid pumpande på blåsan, så får vi se hur det artar sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så med andra ord tar jag bort slangarna från uppfettningsventilen och ser om den går att blåsa igenom kall och varm. Hel ventil betyder att den går att blåsa igenom varm, men inte kall.

Primeventilen testar jag genom att plugga slangen från övre förgasarens kopp plus själva koppen och om motorn då går bättre varm, läcker ventilen...

Kollar detta och förgasarnas beteende vid pumpande på blåsan, så får vi se hur det artar sig!

Koppla bort uppfettningsventilen (lossa slangen till förgasarna) och kolla om motorn går bättre efter detta.

Plugga själva koppen, hur tänkte du detta?

Plugga slangen från övre flottörhuset och slangen/arna till de undre förgasarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör som du säger:)

Tänkte först plugga anslutningen på koppen med någon passande gummihätta eller dyl...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gör som du säger:)

Tänkte först plugga anslutningen på koppen med någon passande gummihätta eller dyl...

Plugga slangen eller ta bort slangen och plugga vid f-huset spelar ju ingen roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...