Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
RobertL

Batterier kassa eller?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en fundering gällande min förbrukningsbank. Kör 3 st Tudor TR350 Exide dual. Har haft dem några säsonger och de har väl blivit djupurladdade mer än lämpligt vid några tillfällen. 

 

I vintras sjönk batterispänningen och var nere på 11.8 V som lägst, batterierna satt kvar i båten som står utomhus. Upptäckte det först när dom var nere i 12.3 V och jag kopplade på laddaren. Kruxet var att dom inte tog någon laddning, batterispänningen gick upp till 14.3 V nästan direkt och laddaren underhållsladdade bara. När jag kopplade bort laddaren sjönk spänningen till 11.8-12.3 V inom en timme.

Drog slutsatsen att dom är helt slut och att det bara är att sätta i nya batterier.

Nu när det är lite varmare ute så tar dom helt plötsligt laddning och håller kvar spänningen på 12.6-12.7 V och tycks ha en del kapacitet att ge. "ögat" skiner grönt på alla tre.

Till saken hör att jag satte i en ny CTEK-laddare och körde ett rekondprogram med den. Kan den göra ett sådant underverk att batterierna har vaknat till liv?

 

(Jag låter en solpanel ligga och underhållsladda batterierna under vintern. Dock hade jag klantat till det och missat att ansluta den)

 

/Robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mäter du spänningen, vad har du för instrument?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, vad sjukt, bortsett från solcellerna och fabrikatet på batterierna kunde jag ha ställt exakt samma fråga, på decimalen när!

Jag köpte också en ny ctek-laddare för nån månad sen, körde rekondprogrammet och nu mäter jag 12,6V som vilospänning med multimetern en vecka efter urkoppling av laddaren, och gröna plutten i batteriet visas. Om det är temperaturen eller laddaren som gjort underverk låter jag dock vara osagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Egentligen skall du mäta spänningen under belastning, med en sådan där brutal batterikapacitetsmätare, som innehåller ett jättelikt motsånd, modell "elekriskt element" med lågt motstånd och en enkel voltmeter. Man mäter bara under 5-10 sekunder. Egentligen för startbatterier.

Eller så belastar du med exempelvis en 21wats lampa i fem eller tio timmar och då ser vad du får för spänning.

 

När man misshandlar batterier som du beskrivit bildas det en beläggning på batteriets blyplattor, moderna laddare med rekondionsprogram kan helt eller delvis få bort denna beläggning, men jag är lätt skeptisk, kanske det funkar bra, kanske för någa månader, kanske bara för några dagar...

Under vintern står mina batterier kvar i båten, med laddare på som är kopplade över en timer som laddar omkring 10 timmar per dygn.

...

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skall du mäta spänningen under belastning, med en sådan där brutal batterikapacitetsmätare, som innehåller ett jättelikt motsånd, modell "elekriskt element" med lågt motstånd och en enkel voltmeter. Man mäter bara under 5-10 sekunder. Egentligen för startbatterier.

Eller så belastar du med exempelvis en 21wats lampa i fem eller tio timmar och då ser vad du får för spänning.

 

När man misshandlar batterier som du beskrivit bildas det en beläggning på batteriets blyplattor, moderna laddare med rekondionsprogram kan helt eller delvis få bort denna beläggning, men jag är lätt skeptisk, kanske det funkar bra, kanske för någa månader, kanske bara för några dagar...

Under vintern står mina batterier kvar i båten, med laddare på som är kopplade över en timer som laddar omkring 10 timmar per dygn.

...

Laddar du bilen lika mycket per dygn?

Själv laddar jag inte mina båtbatterier på hela vintern, dock lyfter jag av alla kablar för att undvika krypströmmar.

Kollade häromdagen både med multimeter (12,6 V) och under belastning med "brödrost" med gott resultat. 

Har gjort så i många år och det startar alltid utan extra laddning vid sjösättning. Hoppas det funkar i år också.

Jag tycker det har blivit helt hysteriskt märkvärdigt att sköta båtbatterier både sommar som vinter.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilen används ju året om så ja, den laddas lika ofta, minst. "Båt"-batterier är ju större än mc-batterier så det kanske inte är jämförbart. Men min erfarenhet av mc-batteri är att sätts det inte på laddning på hösten kan man lika väl slänga skiten på en gång, kommer inte funka på våren. Å där kostar ett litet 18Ah ca1000-1700kr, så jag brukar underhållsladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bekräfta att rekond funkar.

 

Vi missade att kopplsa bort gasvarnaren för ett par vintrar sedan. När våren kom låg batteriet på 11, något och gick inget vidare att ladda.

 

Vi körde rekond först en gång utan särskilt bra resultat och sedan en gång till.

Fortfarande är batteriet lika bra som det som inte dkupurladdats.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all input!

Spänningen mäts dels med en billigare variant av DMM samt med en fast installerad Victron BMV-700 batterimonitor.

 

Bestämde mig dock för att inte riskera att fördärva första helgen på båten och köpte 4 nya batterier. För er som bor i Sthlm-trakten kan det vara värt att veta att Sundybergs Bildelar AB säljer Tudor Exide Dual TR350 för 749:- just nu.

 

/Robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Laddar du bilen lika mycket per dygn?

 

...

 

Nej det gör jag inte, iallfall inte "vardagsbilen" den har jag aldrig laddat med extern batteriladdare och om jag öppnar motorhuven har jag ändå ingen aning om var batteriet är placerat....

 

Men jag har en annan bil som bara används sommartid, där finns det Ctecs laddningsuttag inbyggt, men någon lysdiod som blinkar på olika sätt... Den laddas på samma sätt över en timer... men denna vintern förbisågs det.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Laddar du bilen lika mycket per dygn?

 

...

 

Nej det gör jag inte, iallfall inte "vardagsbilen" den har jag aldrig laddat med extern batteriladdare och om jag öppnar motorhuven har jag ändå ingen aning om var batteriet är placerat....

 

Men jag har en annan bil som bara används sommartid, där finns det Ctecs laddningsuttag inbyggt, men någon lysdiod som blinkar på olika sätt... Den laddas på samma sätt över en timer... men denna vintern förbisågs det.

..

 

Även jag har sommarbilar som står hela vintern, den ena är en Volvo 144 -69 den startade jag häromdagen. Den startade direkt! Den har fått samma batterivård som mina båtbatterier dvs ingen alls och dessutom ingen bortkoppling av sladdar eller batterifrånskiljare. Jag kan inte påstå att det hade varit svårt att underhållsladda för den står utanför köksfönstret på garageuppfarten 3 meter från ett eluttag. Men det behövs helt enkelt inte. Jag vet inte hur gammalt batteriet är för det satt i bilen när jag köpte den för 10 år sedan men det står Biltema på det!! Min tanke är att jag tror många batterier laddas till döds i förtid.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi skall väl inte prata om bilar i detta forum, så vi pratar om batterier då...

Jag kan väl tycka som så att alla fordon som man bara använder en del av året, vare sig de flyter eller rullar, skall man avskilja batteribankerna från det övriga elsystemet, detta då med en bra "batterifrånskiljare" alltså det som i dagligt tal kallas för "huvudbrytare".

 

Det är ju ofta väldigt lätt att slå i från strömmen på en sådan om det skulle inträffa någon incident, så man kan undvika iallafall större och mer omfattande kabelbränder. Och låta den vara avslagen då fordonet i fråga inte används, så slipper man ju en massa mystiska krypströmmar.

 

Ja det står väl "Jula" på mitt batteri i veteranbilen, duger till just den uppgiften, att starta upp den, men för klent till en större dieselmotor eller båtens övriga elsystem.

 

Man skall vara rädd om sina batterier, de skall stå svalt och vara fulladdade då de inte används.

Om man har någorlunda genomskinlig presenning och solcellspanel på båten är ju det alldeles utmärkt att låta den toppladda under uppställningssäsongen, eller låta en timerstryd laddare ladda på litet varje dygn.

Det som tar kål på batterier är att förvara dem varmt, eller oladdade i frost, att överladda med antika transformatorladdare utan laddningsautomatik, eller då att glömma bort dem utan påfylld syra, om nu det är ett sådant som man kan fylla på batterisyra i.

 

Sedan är det väl så med de billiga batterierna från lågpriskedjorna, att man kan ha tur, eller en förbaskad otur, men mycket ligger nog på användaren och hur man använder och sköter om sitt batteri.

...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...