Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
magnuser

Mindre bensinare vs elmotor?

Rekommendera Poster

Hm, ska komplettera båten med någon sorts motor. Vi ska ha den i en insjö för fiske och bad. Ibland kommer jag vara själv och ibland är vi två barn och två vuxna, kanske någon enstaka gång två vuxna och fyra barn. Det är en 4,50-4,70 meter lång skuta, äldre With, som säkert inte är alltför tungrodd och väger nog inte mer än 90kg? (jag orkar vända den runt över kant själv).

Väljer nu mellan att ha en mindre begagnad bensinare eller en ny elmotor, tänkt 3500-4500 som max att lägga ut. Tystnaden från elmotorn lockar, men enkelheten (behöver ej bära batteri och elmotor 250 meter till och från bilen varje gång).

 

Mycket tacksam och intresserad av synpunkter på vad jag bör välja.

 

Mvh/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elmotor tycker jag är ett bra alternativ!

Men du kanske får bära batteriet 250 meter om du saknar eluttag för batteriladdare vid bryggan..?

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte en roddbåt ca 4,3m fick jag med en Minn Kota 30. Fungerade bra men det går inte fort, nu sitter elmotorn på lilljollen och farten är mer anständig. Tyst och bekvämt.

Nu ska jag köpa ett LiFePO4 batteri. 20Ah ger 40 min drifttid, kostar 1300kr och väger 2,6kg. 

Totalpriset ligger under 3000tkr, att jämföra med en 2,3hk Honda a 8tkr.

En 25W solpanel skulle ladda batteriet på ett dygn. En till solpanel och ytterligare ett batteri är planen framöver.

 

En större båt kräver större motor, batteri mm men det är inte omöjligt. Har man möjlighet till solpanel så kan man välja ett tyngre batteri. Problemet är ju att hålla tjuvarna bort. 

En variant kan ju vara att bygga en ställning för solpaneler på land.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten kärra med två enklare, luftfyllda däck och en dragarm bör väl göra batterisläpandet till en smal sak? En sån kärra kan du nog bygga själv av en tjockare träskiva (t ex 25x300x400 mm), ett set med kärrhjul, axel och axelfästen, några gångjärn, en rundstav (t ex 20x200 mm), och en träregel (t ex 45x45 mm i lagom längd för bekväm dragning). Ska nog stanna på ett par hundringar i material. Byggtid nån timme.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan/bör absolut ha en kärra om man ska ta med sig blybatterier hem. Men de väger ändå en hel del. Ett 95Ah AGM batteri minst 25kg och då kan man ta ut drygt 50Ah. Ska man ta med sig batteriet hem så är det nog värt att lägga pengar på ett LiFePO4 batteri som för motsvarande kapacitet väger runt 6,5kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torqeedo har ju inbyggt batteri och är väldigt lätta att ta med sig. De är ju dyrare än motsvarande bensinmotor men driftskostnaderna är lägre och påfyllningen enklare, jag har i stort sett alltid närmare till ett eluttag än till macken :-)

Vill man utöka räckvidden kan man ju ha ett fast monterat batteri i båten som laddas med solceller.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte en roddbåt ca 4,3m fick jag med en Minn Kota 30. Fungerade bra men det går inte fort, nu sitter elmotorn på lilljollen och farten är mer anständig. Tyst och bekvämt.

Nu ska jag köpa ett LiFePO4 batteri. 20Ah ger 40 min drifttid, kostar 1300kr och väger 2,6kg. 

Totalpriset ligger under 3000tkr, att jämföra med en 2,3hk Honda a 8tkr.

En 25W solpanel skulle ladda batteriet på ett dygn. En till solpanel och ytterligare ett batteri är planen framöver.

 

En större båt kräver större motor, batteri mm men det är inte omöjligt. Har man möjlighet till solpanel så kan man välja ett tyngre batteri. Problemet är ju att hålla tjuvarna bort. 

En variant kan ju vara att bygga en ställning för solpaneler på land.

Intressant, var hittar du de batteriet till så bra pris, jag har sökt men hittar bara där de ligger betydligt högre. //Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torqeedo har ju inbyggt batteri och är väldigt lätta att ta med sig. De är ju dyrare än motsvarande bensinmotor men driftskostnaderna är lägre och påfyllningen enklare, jag har i stort sett alltid närmare till ett eluttag än till macken :-)

Vill man utöka räckvidden kan man ju ha ett fast monterat batteri i båten som laddas med solceller.

Intressant alternativ. Tack för tipset. Jag kollade ett par videos med Torqueedo travel 503 och det verkade vara ett himla liv ifrån den. Minn Kotan verkar ju vara nästintill tyst, men kanske inte lika kraftfull förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torqeedo har ju inbyggt batteri och är väldigt lätta att ta med sig. De är ju dyrare än motsvarande bensinmotor men driftskostnaderna är lägre och påfyllningen enklare, jag har i stort sett alltid närmare till ett eluttag än till macken :-)

Vill man utöka räckvidden kan man ju ha ett fast monterat batteri i båten som laddas med solceller.

Smart grej, batteriet i en 503 är på 533Wh vilket motsvarar ca 45Ah vid 12V. Räcker oftast en bra stund. Vikten är 1kg, ganska anständigt. Men prisvärt?

 

Intressant, var hittar du de batteriet till så bra pris, jag har sökt men hittar bara där de ligger betydligt högre. //Magnus

Här: https://www.ev-power.eu/LiFePO4-small-cells/LiFePO4-High-Power-Cell-3-2V-20Ah-Alu-case-CE.html?cur=1

På priset tillkommer 21% moms.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...