Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kvinnornasman

Installera Landström

Rekommendera Poster

För att försöka reda ut lite missförstånd:

I landströmskabeln, i vägguttag, har man tre olika kontakter, och kablar, fas, nolla och skyddsjord!

Fasen leder strömmen fram till förbrukaren, nollan är återledningen och skyddsjorden skall leda bort felaktiga strömmar.

Dessa tre får aldrig blandas ihop!

I enklare uttag i din bostad har du ingen skyddsjord, men i kök badrum, källare och liknande utrymmen finns det jordade eluttag, så även i bryggornas elskåp.

Du känner säkert till säkert till skillnaden mellan ojordat och jordade uttag, kontakter och förlängningssladdar som du har hemma.

 

Jag har ingen extra skyddsjord i min båt, ingen jordplatta på skrovet. Jag använder mig av den vanliga skyddsjorden som ursprungligen kommer från eluttaget i land, eller då från kopparplattan under någon elcentral. Denna är obruten som sig bör och finns ansluten i alla elutag ombord.

Men jag har funderat på andra lösningar, men då jag bara tillfälligtvis kopplar in mig på landström och inte har lust att borra fler hål i skrovet får det bli som det är.

..

 

Tusen tack! Väldigt bra förklarat. 

 

Men om du nu hade haft en jordplatta i skrovet, hade enbart skyddsjorden gått dit då eller även nollan, alltså återledningen. Eller går återledningen (nollan) alltid tillbaka till bryggornas skyddsjord? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att försöka reda ut lite missförstånd:

I landströmskabeln, i vägguttag, har man tre olika kontakter, och kablar, fas, nolla och skyddsjord!

Fasen leder strömmen fram till förbrukaren, nollan är återledningen och skyddsjorden skall leda bort felaktiga strömmar.

Dessa tre får aldrig blandas ihop!

I enklare uttag i din bostad har du ingen skyddsjord, men i kök badrum, källare och liknande utrymmen finns det jordade eluttag, så även i bryggornas elskåp.

Du känner säkert till säkert till skillnaden mellan ojordat och jordade uttag, kontakter och förlängningssladdar som du har hemma.

 

Jag har ingen extra skyddsjord i min båt, ingen jordplatta på skrovet. Jag använder mig av den vanliga skyddsjorden som ursprungligen kommer från eluttaget i land, eller då från kopparplattan under någon elcentral. Denna är obruten som sig bör och finns ansluten i alla elutag ombord.

Men jag har funderat på andra lösningar, men då jag bara tillfälligtvis kopplar in mig på landström och inte har lust att borra fler hål i skrovet får det bli som det är.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade med en elektriker, inklusive allt material och arbete skulle de gå på 12000. I min värld är de verkligen inte värt det med tanke på den båt jag har. 

 

 

Det var en dyr jäkel! 3-5tkr är siffror jag hört.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kollade med en elektriker, inklusive allt material och arbete skulle de gå på 12000. I min värld är de verkligen inte värt det med tanke på den båt jag har. 

 

 

Det var en dyr jäkel! 3-5tkr är siffror jag hört.

 

 

Jo men då kanske man har de mesta av materialet? 

För en jordfelsbrytare ligger väll runt 1500 kr? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en jordplatta på skrovets utsida väljer man var man vill koppla skyddsjorden, när båten ligger i vattnet kopplas denna jordplatta in, när båten står på land byter man till den vanliga skyddsjorden, man skall aldrig ha båda inkopplade samtidigt.

 

Ja det var en dyr elektriker!

Om man går till Jula kan man köpa delarna till elcentralen och landstömskabel för omkring en tusenlapp, kanske litet mer, har bara gjort ett överslag.

Men kunskap är också värt en massa pengar, och en elektriker måste ju kunna försäkra dig att inga skador kan uppkomma efter dennes installation.

 

Har du kollat Defas gördetsjälvkit då? Det är också dyrt, men med färdiga anslutningar så även en normalbegåvad nehanderthalare borde klara en sådan installation.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte in på Julas hemsida just nu, men Claes Olsson tar 99,90kr för sin billigaste jordfelsbrytare, en sådan man sätter i eluttaget. Och 399kr för en sådan man monterar på skena i en så kallad "normcentral".

http://www.clasohlson.com/se/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=Jordfelsbrytare&Nty=1&D=Jordfelsbrytare&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då kanske man har de mesta av materialet? 

För en jordfelsbrytare ligger väll runt 1500 kr? 

 

 

Han kanske använde DEFA? ;)

 

En tvåpolig jordfelsbrytare kostar ett par hundra men vill man he en 10mA brytare så det 1500. En färdig, godkänd, central med uttag kostar runt 1500 med 30mA JFB.

Båttekniks Landströmscentral för kopparplåt kostar 1595 vilket måste anses billigt.

Bygger man centralen själv så kan man använda en personsäkerhetsbrytare som är en kombination av tvåpolig säkring och JFB, kostar runt 500.

 

--

Har man "kopparplåtscentarl" så ska nollan gå hela vägen till stolpen iland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har en jordplatta på skrovets utsida väljer man var man vill koppla skyddsjorden, när båten ligger i vattnet kopplas denna jordplatta in, när båten står på land byter man till den vanliga skyddsjorden, man skall aldrig ha båda inkopplade samtidigt.

 

Ja det var en dyr elektriker!

Om man går till Jula kan man köpa delarna till elcentralen och landstömskabel för omkring en tusenlapp, kanske litet mer, har bara gjort ett överslag.

Men kunskap är också värt en massa pengar, och en elektriker måste ju kunna försäkra dig att inga skador kan uppkomma efter dennes installation.

 

Har du kollat Defas gördetsjälvkit då? Det är också dyrt, men med färdiga anslutningar så även en normalbegåvad nehanderthalare borde klara en sådan installation.

..

 

Absolut. Läste att man skall ha en brytare för detta när man har på land. Men då är de alltså bara skyddsjorden som går ner i jordplattan och nollan går tillbaka till landcentralen via elcentralen ombord. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jo men då kanske man har de mesta av materialet? 

För en jordfelsbrytare ligger väll runt 1500 kr? 

 

 

Han kanske använde DEFA? ;)

 

En tvåpolig jordfelsbrytare kostar ett par hundra men vill man he en 10mA brytare så det 1500. En färdig, godkänd, central med uttag kostar runt 1500 med 30mA JFB.

Båttekniks Landströmscentral för kopparplåt kostar 1595 vilket måste anses billigt.

Bygger man centralen själv så kan man använda en personsäkerhetsbrytare som är en kombination av tvåpolig säkring och JFB, kostar runt 500.

 

--

Har man "kopparplåtscentarl" så ska nollan gå hela vägen till stolpen iland.

 

Ja, om jag ska ha landström kommer jag vilja ha 10mA pga av säkerheten. Då ska jag kolla båttekniks central.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jo men då kanske man har de mesta av materialet? 

För en jordfelsbrytare ligger väll runt 1500 kr? 

 

 

Han kanske använde DEFA? ;)

 

En tvåpolig jordfelsbrytare kostar ett par hundra men vill man he en 10mA brytare så det 1500. En färdig, godkänd, central med uttag kostar runt 1500 med 30mA JFB.

Båttekniks Landströmscentral för kopparplåt kostar 1595 vilket måste anses billigt.

Bygger man centralen själv så kan man använda en personsäkerhetsbrytare som är en kombination av tvåpolig säkring och JFB, kostar runt 500.

 

--

Har man "kopparplåtscentarl" så ska nollan gå hela vägen till stolpen iland.

 

Ja, om jag ska ha landström kommer jag vilja ha 10mA pga av säkerheten. Då ska jag kolla båttekniks central.

 

Vart kan man köpa den centralen? Försökte googla men kommer bara till massa forum. Dom som finns på seasea står det att det är en central med 2 polig 10 A automatsäkring, det är en sådan som gäller eller? 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/El_Laddning/Batteriladdare_Landstrom/Landstrom/ELCENTRAL_M_JORDFELSBRYTA?id=05334 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, om jag ska ha landström kommer jag vilja ha 10mA pga av säkerheten. Då ska jag kolla båttekniks central.

 

Ja ska du leva upp till ditt nick så måste ju säkerheten prioriteras ;)

--

Här kan du köpa: http://www.batteknik.se/webshop/katalog.

Jo så är det ju ;) tackar för det! känns som ett bra pris ja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, om jag ska ha landström kommer jag vilja ha 10mA pga av säkerheten. Då ska jag kolla båttekniks central.

 

Ja ska du leva upp till ditt nick så måste ju säkerheten prioriteras ;)

--

Här kan du köpa: http://www.batteknik.se/webshop/katalog.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller själv på med att ordna en landströmscentral med jordfelsbrytare (2pol 6kA 16A 10mA) och dvärgbrytare (2pol).
Anledningen till att man helst bör ha en jordfelsbrytare som bryter vid en läckström på 10mA är att människan inte klarar av någon längre stund med ström i kroppen.
Trots det så sitter det oftast jordfelsbrytare på 30mA i de flesta färdigbyggda landströmscentraler som finns i båttillbehörsbutikerna.   

Människan reagerar på ström vid 230v:
0,5mA Ej märkbart
15mA Muskelkramp - hand som håller i strömförande föremål kan inte öppnas
30mA Oregelbunden hjärtverksamhet och förhöjt blodtryck
80mA Vid påverkan i mer än 0,5 till 1 sekund - omedelbart dödande.
Källa: http://www.old.kmsnordon.se/klubb/Elinfo140507.pdf

Har beställt jordfelbrytare från tyskland för 63€ Hager Fehlerstromschutzschalter CCA216D
Det får kosta lite extra för att få en bättre elsäkerhet!

 

Inköpslista från www.elektronetshop.de
Hager Fehlerstromschutzschalter CCA216D
Hager Leitungsschutzschalter MBN216
Hager VE106SN
ABL Sursum Einspeisungsstecker 1168160
ABL Sursum Einbausteckdose 1561050
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller själv på med att ordna en landströmscentral med jordfelsbrytare (2pol 10mA) och dvärgbrytare (2pol).

Anledningen till att man helst bör ha en jordfelsbrytare som bryter vid en läckström på 10mA är att människan inte klarar av någon längre stund med ström i kroppen.

Trots det så sitter det oftast jordfelsbrytare på 30mA i de flesta färdigbyggda landströmscentraler som finns i båttillbehörsbutikerna.   

 

Människan reagerar på ström vid 230v:

0,5mA Ej märkbart

15mA Muskelkramp - hand som håller i strömförande föremål kan inte öppnas

30mA Oregelbunden hjärtverksamhet och förhöjt blodtryck

80mA Vid påverkan i mer än 0,5 till 1 sekund - omedelbart dödande.

Källa: http://www.old.kmsnordon.se/klubb/Elinfo140507.pdf

 

Har beställt jordfelbrytare från tyskland för 63€ Hager Fehlerstromschutzschalter CCA216D

Det får kosta lite extra för att få en bättre elsäkerhet!

 

Okej intressant, kommer du installera allt själv? Har du ritat ett kopplingschema hur du ska ha det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hager har en Personskyddsbrytare 10mA  2-pol 16A för 1039kr. En platsbesparande och smidig lösning till ett ganska anständigt pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade först på Hager personskyddsbrytare men de var inte 2poliga så det fick bli jordfelsbrytare & dvärbrytare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskution!

Kan någon förklara varför det krävs JFB på 10mA i båt och 30mA som personskydd i "vanliga" installationer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade först på Hager personskyddsbrytare men de var inte 2poliga så det fick bli jordfelsbrytare & dvärbrytare

 

Denna är väll 2 polig ?

 

https://www.elbutik.se/product.html/personskyddsautomat-typ-a-hager 

 

Vad är skillnad på personskyddsbrytare och en jordfelsbrytare? 

Bägge skyddar väl mot överström och kortslutning? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I bostäder har man tydligen valt att nöja sig med 30mA men det är bättre för människan om den bryter vid 10 mA.
Speciellt om man har barn som inte tål lika mycket som en vuxen!
 

Risken för skador med ström i kroppen beror även på hur strömmen passerar kroppen. För att bli farlig måste strömmen passera hjärttrakten, eftersom den då kan sätta hjärtverksamheten ur funktion. Ström som passerar genom bägge händerna är är därför farlig samt även mellan vänster hand genom hjärtat ner till något ben.
Så jag kommer installera JFB med 10mA vilket känns säkrare.

Kopplar nog centralen enligt figuren "I båten" men hoppar över kopparplåt och den lilla strömställaren utanför centralen.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bostäder har man tydligen valt att nöja sig med 30mA men det är bättre för människan om den bryter vid 10 mA.

Speciellt om man har barn som inte tål lika mycket som en vuxen!

Så jag kommer installera JFB med 10mA vilket känns säkrare.

 

Kopplar nog centralen enligt figuren "I båten" men hoppar över kopparplåt och den lilla strömställaren utanför centralen.

 

Okej, hur kommer det sig att du hoppar över kopparplåten? drar du skyddsjorden i maskin då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har enbart en kabel från bryggan som ansluts till ett strömintag som går vidare till JFB och dvärgbrytare samt därefter till uttagen i båten vilka används för laddare eller borrmaskin etc (ingen varmvattenberedare). Så ingen risk för galvanisk korrosion. Därav ingen kopparplatta. Skyddsjorden går enligt figuren fram till uttagen i båten (men går inte ut ur centralens botten som i den ursprungliga figuren).

 

post-108085-0-03404500-1492800185_thumb.jpg

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart en kabel från bryggan som ansluts till ett strömintag som går vidare till JFB och dvärgbrytare samt därefter till uttagen i båten vilka används för laddare eller borrmaskin etc (ingen varmvattenberedare). Så ingen risk för galvanisk korrosion. Därav ingen kopparplatta. Skyddsjorden går enligt figuren fram till uttagen i båten (men går inte ut ur centralens botten som i den ursprungliga figuren).

 

Jag förstår. Om man bortser ifrån stål och aluminiumbåtar, när anser du att det då finns risk för galvanisk korrosion? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risk för korrosion från landström uppstår om man har 230v apparater ombord som får kontakt direkt eller indirekt med havet via skyddsjorden. Typ varmvattenberedare.

 

Läsvärt är SXK båtpärm:

kap 4 Elsystem

kap 13 elektorkemisk korrosion

 

Okej, då är det ju egentligen helt onödigt att lägga tid på det om man bara vill ha landström för typ laddning av batterier, verktyg och dammsugare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är alltid lite bättre (säkrare) att ha en landströmscentral med 2pol JFB 10mA och dvärgbrytare installerat i båten jämfört med lös kabel och lös JFB. Vet inte om det finns portabla JFB med 10mA.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid lite bättre att ha en landströmscentral med 2pol JFB och dvärgbrytare installerat i båten jämfört med lös kabel och lös JFB B)  

 

Jo absolut, men just detta med bottenplatta för att leda bort jorden och undvika korrosion kanske är onödigt om du ändå inte har varmvattenberedare ombord.  

 

 

Men räcker de inte med en 2 pol JFB? eller ökar dvärgbrytaren säkerheten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är skillnad på jordfelsbrytare och dvärbrytare!
Jordfelsbrytaren skyddar både mot personskador och bränder. Dess främsta funktion är att rädda liv och förhindra brand om ett jordfel uppstår. En jordfelsbrytare känner av om strömmen går fel väg, exempelvis via en människa till jord, och bryter då strömmen på bråkdelen av en sekund.
Dvärgbrytare (eller automatsäkring) skyddar en elektrisk krets från skador som orsakas av överström och kortslutning. (På samma sätt som säkringar i en bostad)
Så det behövs både jordfelsbrytare och dvärgbrytare för att få fullgott skydd!

Det finns även personskyddsbrytare som är en kombination av jordfelsbrytare och dvärgbrytare.
Kanske att den du länkade till i #50 även kan fungera Men dvärgbrytaren verkar vara 1-polig och man vill ha 2-polig brytning!
 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...