Jump to content
Tuesday 09 August 2022
Olten

Laddare till LiFePO4

Recommended Posts

Hej.

När jag jämför laddkurvor på olika laddare som klarar LiFePO4 samt dom inte klarar LiFePO4 så verkar dom rätt så lika.

Har försökt att få rättsida om jag kan använda min Waeco 1235 som har nästan identisk laddcykel som en laddare som anges klara LiFePO4

Vad säger expertisen här?

 

Mvh Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite nyfiken så hittade jag detta: "6-stage IUOU charging characteristics optimised for charging Wet, Gel AGM and eStore Lithium battery (Dip switch to adjust charging of Victron and Enerdrive LiFePo4 batteries)"

Men dra ert mail till Waeco (Dometic) och fråga!

 

Har man tex en Sterling ProAltC eller en solregulator som kan ställas in för LiFePO4 så kan man använda dem om man matar med ett nätaggregat som ger 13,5 resp 17V.

ProAltC kan man oftast mata med vilken gammal laddare som helst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, nu fann jag det själv direkt hos Dometic. Tydligen cirkulerar det lite olika uppgifter om olika laddare. Jag ställde frågan till L.I.M.E Power om min Waeco MCA 1235 klarar LiFePO4 men fick ett nekande svar. Men det ska sägas att jag delgav dom tekniska specifikationerna i frågan och fick väl svar utifrån det.

 

En sak jag inte hittar hos L.I.M.E Power är hur väl balanserade batterierna är mellan sig. Man skryter av att cellerna i ett batteri är noga utvalda för identiska värden men säger sen inget om det då är lämpligt att parallellkoppla flera batterier. Man säljer ju sin batterier som paket om flera för parallellkoppling.

 

Söker man på samma batterier på nätet t.e.x länk som Du Bhemac lagt ut så säger spec där att batterierna skall användas singel....

Så vad gäller för batterier utan BMS?

Edited by Olten

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ett blybatteri så ökar motståndet med ökande spänning. Det är därför det blir trögare o trögare att pumpa in ström när batteriet närmar sig toppspänningen.

 

I ett LiFePO4-batteri så är motståndet rätt konstant under hela laddningsfasen tills det närmar sig toppspänningen. Det är därför litiumbatteriet är mer snabbladdat. Baksidan är att när toppspänningen passeras så minskar motståndet och laddningen "skenar". Spänningen stiger snabbt och batteriet skadas (t.o.m förstörs!). Det som händer om du parallellkopplar flera litumbatterier och en cell kommer upp till toppspänningen före de andra så får det batteriet (genom det minskade motståndet) mer ström och skenar. Det måste motverkas genom att bypassa laddningen via en BMS-komponent.

 

Laddningskurvan för ett blybatteri beskrivs ju av en nedåtgående kurva. För litiumbatteriet liknar det mer en hockeyklubba med bladet uppåtvinklat från maxspänningen. Därefter går det snabbt uppåt (och utför med batteriet).

 

L.I.M.E.-powers påstående att deras celler är utvalda så att de inte ska ta emot olika mycket laddning skulle jag i alla fall inte lita på. Det kanske fungerar en tid men med tanke på prislappen så är ju ett av skälen att skaffa litiumbatterier att de ska hålla väldigt länge för att betala sig. De ger ju ett års garanti för egeninstallation och två år om de installerat dem. När/om jag skaffar litiumbatterier så vill jag att de ska hålla betydligt längre än den tiden. Med en BMS och att ha koll (automatik) för överladdning och underspänning så finns det förutsättningar för att få en lång livslängd på dem.

Edited by Lintott

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet att de GWL batterier som tex L.I.M.E säljer parallellkopplas men jag är inte säker på att man har kollat så noga heller. De är säkert matchade från början men hur det fungerar över tid är nog en öppen fråga. Parallellkoppling lär inte göra saken bättre. Man säljer denna typ av batterier därför att det är enklare för konsumenten. Men vill man ha livslängd ska man nog köra BMS.

 
Lite dyrt med L.I.M.E. deras 60Ah batteri kostar 5995:-, samma batteri hos ev-power.eu kostar 3939:-
Köper man lösa celler kostar det ca 200kr mindre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiden kommer att ge svar på livslängden?

Men jag själv skulle inte våga parallellkoppla ett antal batterier utan att ha en individuell regulator på varje batteri ( helst varje cell )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för bra svar, men vad finns det då att köpa av färdiga LIFeP04 med BMS redan på plats och klara för att bara koppla in i båten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En korrekt laddare till LiFePo4 skall stänga av laddningen helt när batteriet är fulladdat. Vill man maximera livslängden skall man INTE hålla dem fulladdade längre tid, utan avbryta och låta dem vara kanske 80% laddade för längre perioder.

 

Om man använder sin båt samtidigt som man ligger med landströmsladdning så blir det ett dilemma med de laddare som finns idag för LiFePo4. Laddaren vet ju inte om utgående ström går till förbrukning eller laddning. När laddaren stänger av har man fortfarande förbrukning, men då utan laddning.
 

Tills båt/husbilsladdare tas fram som är gjorda för ovanstående situation kan man i stället skaffa ett separat spänningsaggregat (kan vara en kraftig landströmsladdare för bly som funkar utan anslutna batterier), och som man låter försörja båtens förbrukning med i hamn. Då funkar LiFePo4-laddaren och batterierna som de är konstruerade för. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy