goetheiby 9 Postad 16 Mars , 2017 Tja, Jag har en Volvo Penta MD19 som ryker vitt så in i helvete dom första 15 minuter vid start. Dessutom går den bara igång på nån/några cylindrar till att börja med. Är det någon som kan säga mig vad det beror på? Har försökt att läsa mig till svaret här på nätet men det verkar vara lite diffust. Dålig topplockspackning? Kassa spridare? HJÄLP! Mvh Gottfried Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 568 Postad 16 Mars , 2017 När en dieselmotor ryker vitt, och det inte är kondenserad vattenånga, beror det på dålig förbränning. Det kan bero på dålig kompression, dåliga glödstift, eller för lite bränsle. Eftersom din motor inte går på alla cylindrar vid kallstart, och ryker så länge som 15 minuter lutar det nog åt dålig kompression. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goetheiby 9 Postad 16 Mars , 2017 När en dieselmotor ryker vitt, och det inte är kondenserad vattenånga, beror det på dålig förbränning. Det kan bero på dålig kompression, dåliga glödstift, eller för lite bränsle. Eftersom din motor inte går på alla cylindrar vid kallstart, och ryker så länge som 15 minuter lutar det nog åt dålig kompression. Vad innebär det när det är dålig kompression ? Hur uppstår det och vad gör man åt det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 16 Mars , 2017 (redigerade) Tja, Jag har en Volvo Penta MD19 som ryker vitt så in i helvete dom första 15 minuter vid start. Dessutom går den bara igång på nån/några cylindrar till att börja med. Är det någon som kan säga mig vad det beror på? Har försökt att läsa mig till svaret här på nätet men det verkar vara lite diffust. Dålig topplockspackning? Kassa spridare? HJÄLP! Mvh Gottfried Vit rök på en båtdiesel är normalt vatten där det inte skall vara. Vanligast är att avgaslimpan rostat sönder och vatten läcker in nära avgasportarna. Om topppackningen har gått så kommer glykolvattennivån sjunka i värmeväxlarens nivåkärl. Hittar du inget glykolvatten i värmeväxlaren så har den börjat läcka och du har sjövatten i motorn, då är det vanligt att toppen tar stryk. MEN om röken avtar och försvinner efter en stund ffa vid kall väder så är det normalt. Allt vatten som står i avgaslangar mm värms upp och avger ånga tills hela systemet blir genomvarmt. En annan sak som ger vit rök är om det är riktigt kallt (många minus) då blir röken från (gamla) dieslar vit och luktar paraffin, men det är mindre troligt och det märks på lukten som sagt. Fel på spridare eller insprutning brukar för mesta resultera i svart rök. Redigerad 16 Mars , 2017 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goetheiby 9 Postad 16 Mars , 2017 Det är inte rimligt att det ryker vitt pga kallt väder därför att jag har en exakt likadan motor ståendes bredvid (dom står på varsin pall i ett ouppvärmt garage) och den ena ryker inte överhuvudtaget medans den andra ryker så mycket så att man knappt kan se motorn. Om det är så att det läcker in nära avgasportarna, skulle den sluta ryka efter 15 min då? Anledningen till att jag nämner topplockspackningen är för att när motorn väl blir varm så expanderar väl blocket och gör eventuellt att det slutat läcka? Jag har inte iaktagit att vattenniva i värmeväxlaren sjunkit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 568 Postad 16 Mars , 2017 Det är inte rimligt att det ryker vitt pga kallt väder därför att jag har en exakt likadan motor ståendes bredvid (dom står på varsin pall i ett ouppvärmt garage) och den ena ryker inte överhuvudtaget medans den andra ryker så mycket så att man knappt kan se motorn. Om det är så att det läcker in nära avgasportarna, skulle den sluta ryka efter 15 min då? Anledningen till att jag nämner topplockspackningen är för att när motorn väl blir varm så expanderar väl blocket och gör eventuellt att det slutat läcka? Jag har inte iaktagit att vattenniva i värmeväxlaren sjunkit. Det är skillnad på rök och kondenserad vattenånga. Vattenångan försvinner ganska snabbt medan vit dieselrök ligger kvar mycket längre. Vid flyguppvisningar brukar man spruta in dieselbränsle i avgassystemet för att göra vit rök. Man kan även se den när man startar värmaren innan förbränningen börjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjelie 25 Postad 16 Mars , 2017 Jag skulle nog sätta en slant på packningen. Jag hade en gammal 240 för många år sedan. Där slog sig toppen när den gick varm en gång så pass att kylarvätska läckte in i 2 cylindrar. Den gick bara på 2 en stund efter start. Därefter märktes inget. En båtmotor kan ju fungera pss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kronvik 167 Postad 16 Mars , 2017 (redigerade) Hej Gottfrid! Här går åsikter och idéer hejvilt isär. Bäst att inte kasta yxan i sjön, och genast tro att det är ett dyrt fel. Vit rök från en kall dieselmotor kommer ofta från dåliga spridare. Om motorn kräver mycket gas för att starta, knackar och spikar länge, trots att den borde börja bli varm, ryker vitt, en rök som luktar starkt och nästan svider i ögonen, då kan det vara spridarna. Ta loss spridarna, för dem till en dieselverkstad, och ha dem där att kolla om de funkar som de skall. Jag hade alla dessa symptom på min TMD40 i höstas, och det visade sig att bara en spridare (av sex) fungerade ordentligt. Fyra kunde slipas, och bara en spridarspets behövde bytas, det blev inte dyrt. Såkallad "vitrök" kommer av att bränslet är dåligt förbränt. Den luktar starkt och illa av dålig dieselmotor. Äldre dieselmotorer avger alltid vitrök då de är kalla, och ofta också på tomgång, men det är mycker värre om spridarna "kissar". Vit rök kommer av att det är vatten i förbränningen, och kan bero på till exempel topplockspackningen gått sönder. Luktar som normal avgas, möjligen med inslag av sötaktig glykoldoft. Svart rök kommer av att det kommer in (för)mycket bränsle i förbränningen, alternativt för litet luft, om man till exempel kör på full belastning, med igentäppt luftfilter. Dålig kompression beror på läckande ventiler eller på dålig tätning mellan kolvringar och cylinderväggar. Får man bara igång motorn, så kan man köra omkring länge med dålig kompression, bara inget är direkt sönder. Börja med spridarna, är mitt förslag. skruva bort glödstiften och kolla dem på samma gång. Det kan mycket väl vara topplockspackningen som farit, men smart felsökning börjar från de billigaste möjliga felen. Redigerad 16 Mars , 2017 av Kronvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 568 Postad 17 Mars , 2017 Eftersom du har två likadana motorer, och den andra inte ryker, är det ju lätt att flytta över insprutarna från den motorn till den som ryker. När du har insprutarna ur, kan du kolla glödstiften genom spridarhålen, för att se om alla funkar. Då har du uteslutit de felkällorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
goetheiby 9 Postad 19 Mars , 2017 tack för svaren allihopa. Jag ska plocka isär den bit för bit och prova spridare först! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser