Micke9000 16 Postad 14 Mars , 2017 Hej. Sitter i tankarna att byta ut mitt enlågiga gasolkök med inbyggd gasflaska till ett tvålågigt med extern tub. En typ 2kg blå tub skulle passa bra i skåpet intill. Problemet är att tuben hamnar såpass lågt så en slang med fall ut ur skrovet inte är möjlig. Finns det något smart sätt att lösa problemet mera än att flytta flaskan långt bort från köket, till en högre punkt? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 114 Postad 14 Mars , 2017 Du måste ha fall ut ur lådan där du förvarar tuben, men du ska även ta in luft i lådan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 605 Postad 14 Mars , 2017 Jag har sett de som "byggt om" en fender till gasoltubsförvaring och fäst den på lämplig plats utomhus. Jag tror helt enkelt att de delat på en fender i samma diameter som en 2 kg flaska och satt slangklämmor runt fenderhalvorna så att de spände mot flaskan. För mera info om gasolinstallation, se http://www.fogas.se/installationsmaterial/gasolforvaringbat.html Jag håller inte med om att man ska ha någon öppning för att tillföra luft till "lådan" där gasoltuben förvaras. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 225 Postad 14 Mars , 2017 Gasolflaskan ska monteras så att om det blir ett läckage ska gasolen "rinna" ut ur båten.Läs mer i SXK Båtpärm om gasolsystem vilken går igenom hur man ska hantera gasol ombord. Konsekvenserna om gasol rinner in i båten och antänds kan vara katastrofala. Läs mer om en seglare som mirakulöst överlevde efter att ha tänt ett ljus ombord på båten i kombination med gasolläckage. Gasvarnare ger även tidigt en indikation på läckande gas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_62 225 Postad 14 Mars , 2017 (redigerade) Läs även om ett fullskaletest med video som visar vad som händer när läckande gasol antänds i en segelbåt. Man vill nog inte uppleva detta! Redigerad 14 Mars , 2017 av per_62 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 14 Mars , 2017 (redigerade) Jo jag är medveten om säkerheten ang gasol, tänkte bara om det kommit någon "ny" lösning ang dräneringen. Kanske montera gasolflaskan i den dränerade ankarboxen i fören. Får bli att tänka om lite... alt sprit kök. Mvh Micke Redigerad 14 Mars , 2017 av Micke9000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vega1959 114 Postad 14 Mars , 2017 Jag har sett de som "byggt om" en fender till gasoltubsförvaring och fäst den på lämplig plats utomhus. Jag tror helt enkelt att de delat på en fender i samma diameter som en 2 kg flaska och satt slangklämmor runt fenderhalvorna så att de spände mot flaskan. För mera info om gasolinstallation, se http://www.fogas.se/installationsmaterial/gasolforvaringbat.html Jag håller inte med om att man ska ha någon öppning för att tillföra luft till "lådan" där gasoltuben förvaras. Mackey Enligt en besiktningsman som besiktigade min båt, var det ett nytt krav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 14 Mars , 2017 Det är egentligen inte speciellt avancerat. Jag studerade alla regler och rekommendationer intensivt när jag byggde om den förra båten till Gasol. Det ska vara avrinning ut, den slangen fungerar även som luft in så EN slang ut i botten på din låda är vad som krävs. Har du toppmatat kan du ha en enkel hink, behöver du montera med sidoöppning skall det vara en helt tät dörr. Sedan ska du ha en läckage testare. Allt finns hos Gasolbutikerna. Man kan ha en gasolvarnare, men det är inget krav och beroende på båt kan den fungera länge eller inte länge. Läcktestaren är viktig! Läs regelverken och rekommendationerna - sök på nätet. Det står högre än vad en besiktningsman säger - alla besiktningsmän har inte koll på allt.. Om en besiktningman senare (när du kanske säljer båten) tycker något trycker du upp regelverket under näsan på denne och frågar om han har andra invändningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 14 Mars , 2017 Kanske montera gasolflaskan i den dränerade ankarboxen i fören. Jag kommer att göra så när jag byter spritköket mot gasol i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 14 Mars , 2017 Förr var det ganska vanligt att man hade en 2kg flaska i ett köksskåp. Det ansågs säkert eftersom man enkelt kan stänga av efter användning. Det är säkert inte tillåtet idag men 0,5 kg i köket är tydligen ok. Man ser en del som har flaskan på badbryggan och utomlands har de ofta flaskan på däck, inte helt dumt. Oavsett var man har flaskan så tycker jag man kan komplettera med en magnetventil vid flaskan då är det väldigt säkert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 15 Mars , 2017 I förra båten, en Nimbus 2700, stod det en naken "2212" 2 kg gasolflaska i underskåpet under spisen/ugnen. Då jag på den tiden när den båten var nyinköpt odlade en himla massa akvariefiskar köpte jag flingfodret i 10 litershinkar, dessa har ett tättslutande lock, och är av bra kvalitet. En sådan hink modifierades, den fick ett dränerande utlopp i sidan i botten, och ett tajt hål längst upp för utgående slang. Dränaget leddes ut i skrovsidan med en sedvanlig bordgenomföring på samma höjd ovanför vattenlinjen som en likadan genomföring till länspumpen satt. Det hela testades genom att hälla vatten i hinken som då snabbt rann ut. Om du inte har möjlighet till detta, om det nu fortfarande är tillåtet, så placera en hink istället på badbryggan eller i ankarboxen, om det är tillåtet. Att jag föreslår en hink, är att det är så himla fult med blåa gasolflaskor på badbryggan, samt att flaska eller dess anslutning med regulatorn lätt blir skadad eller korroderad i ankarboxen. Denna kostar 1480 kr hos Seasea, 1825 kr hos Hjertmans. Den är betydligt mer diskret än en gul hink från Sera eller Tetramin, och säkerligen även godkänd an myndigheten som godkänner sådana saker, men svindyr... Händiga kan säkert tillverka någonting bra själva. Sedan kan jag ju tipsa om att man skall ha minst två gasolflaskor ombord, gasolen tar alltid slut då Mr. Murphy bestämmer det, mitt uppe i ett potatiskok eller då man är som mest kaffetörstig. I Nimbusen där vi även hade en ugn, lagades det mat varje dag, dessutom kokades det kaffe morgon, middag och kväll. Sammantaget nyttjades båten 6-7 veckor per säsong och vi gjorde åt med två och en halv 2 kilos gasolflaska. Fyllning/byte av gasolflaskor skiljer sig väldigt mycket i pris, "bensinstationerna" är klart dyrast, kolla priserna innan du köper in dig i systemet och innan du skall byta eller fylla flaskan! Nu har jag en hyttbåt med stort akterdäck, där finns gasolflaskorna, i pluralis, i en väl ventilerad kistbänk, men även bänkens lock är lika ventilerat så det rinner ned regnvatten på flaska och reduceringsventil, typ väldigt obra, då det hände förra säsongen att den rostiga reduceringsventilen gick sönder, och all gasol läckte ut, nu fanns det en tillbehörsbutik i hamnen där detta hände och två extraflaskor ombord, så det blev kokta potäter och kaffe på maten även den dagen. Troligtvis kommer jag att skruva en bit "plexiglas" eller tunn rostfri plåt (beroende vad som finns hemma) under locket i bänken för att skydda flaskan mot regn och saltstänk. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2017 Ska man köpa en ny flaska så köp en PC5, den är lättare, rostar inte och det går att se hur mycket gas som finns kvar. Brukar dessutom vara billigare gasol/kg. Den är också mer diskret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser