PingePolar 1 Postad 6 Mars , 2017 Hej! Har köpt en begagnad stävstege till min snipa (Polar 22). Det är en aluminiumstege från Sörlandets Aluminiumprodukter i Norge. Som ni ser på bilderna sitter metallpiggar i den ände av röret som ska vila på däck. Plasten i änden är även välvd inåt. Jag tänker att det ska finnas ett beslag som är kullrigt med ett hål i mitten men har efter idogt letande gått bet. Företaget finns inte mer så där kan man inte fråga. Så ... Är det någon av er som har en sådan här stege och vet hur den ska monteras på däck? //Per-Ingvar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 758 Postad 6 Mars , 2017 Ser ut som det ska borras.. riggas upp mågot med.. hål som man ska peta ner dom små "pinnarna" i.. Sen luta "gaffeln" mot stäven... klart!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Mars , 2017 PingePolar skrev: Företaget finns inte mer så där kan man inte fråga.Mja, ser ju litet konstigt ut?Men det tycks finnas ett nytt företag Alustrax startat av Dag Jansen 2011, enligt länken sonen till Johan T Hansen som startade Sørlandets AluminiumsProdukter (SAP) 1969. Förmodligen har han vuxit upp med SAP´s produkter sen barnsben, skulle därför chansat på ett mejl till Alustrax och Dag Jansen.Tänker att om delar faktiskt fattas i din stävstege så borde han genast kunna beskriva vad som fattas. Rent av skicka reservdelar från nåt gammalt lager/skrotlåda. Klart värt ett chans-mejl?? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 6 Mars , 2017 När den levererades ny följde det med två beslag. Dom såg ut som som förhöjda runda superbrickor med fyra skruvhål. Dom skruvade man fast i däcket strax bakom pulpiten. Borde inte vara alltför svårt att tillverka själv. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 6 Mars , 2017 Jag har en sån på min båt. Den hakas fast i två "kullriga" beslag med hål i. Piggarna i stegen ska ha en vinkel på 90 grader för att haka fast i beslagen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PingePolar 1 Postad 7 Mars , 2017 Ytterligare någon timmes googlande gav resultat! Båtaccenten hade ett restlager från SAP. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 25 April , 2019 Jag är i samma sits. Fick exakt en sådan stege från svärfar, men inga fästen. Har mailat Båtaccenten och de har tyvärr inte kvar dem längre. PingePolar, har du möjligtvis bild på hur det ser ut när stegen är monterad? Jag kan föreställa mig hur stegen sitter i brickorna, men fattar inte syftet med skruvöglorna? Tänker mig att jag får gå till en mekanisk verkstad och få skurit till ett par brickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PingePolar 1 Postad 30 Augusti , 2019 2019-04-25 vid 12:59 skrev Daniel_K: Jag är i samma sits. Fick exakt en sådan stege från svärfar, men inga fästen. Har mailat Båtaccenten och de har tyvärr inte kvar dem längre. PingePolar, har du möjligtvis bild på hur det ser ut när stegen är monterad? Jag kan föreställa mig hur stegen sitter i brickorna, men fattar inte syftet med skruvöglorna? Tänker mig att jag får gå till en mekanisk verkstad och få skurit till ett par brickor. Hej! Ursäkta sent svar! Måste se över aviseringar ... Öglorna behövs inte om du monterar stegen i beslagen på däck. Ska ta bild på hur det ser ut nästa gång jag är nere vid båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 860 Postad 30 Augusti , 2019 Det blir ofta spännande när gamla trådar återupplivas. I detta fallet hinner företag försvinna och tillbehörsbutiker säljas.... Jag har en likadan stege, det sitter en tillverkaretikett på den, jag har inte läst vad det står, men jag kan kolla om intresse finns? Mina öglor, är inga öglor utan har mer formen som ett "C". Dessa sitter fastskruvade i stegens översta skalmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_K 11 Postad 31 Augusti , 2019 2019-08-30 vid 10:07 skrev PingePolar: Ska ta bild på hur det ser ut nästa gång jag är nere vid båten. Såg båten nedan vid en brygga i somras, och det var precis som jag föreställde mig (förstår dock inte öglornas funktion ännu) Har du mer info så är den välkommen 21 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag har en likadan stege, det sitter en tillverkaretikett på den, jag har inte läst vad det står, men jag kan kolla om intresse finns? Tack, gärna. Det skulle ju kunna vara en tillverkare som fortfarande har grejor kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser