Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026
Lorelius

Läckande propelleraxel

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Albin 82 MS med en 40 hk Lombardhini från 2011.

Den tar in vatten blandat med olja. 2-3 liter vatten i timmen kanske. Jag tror jag lokaliserat läckan till propelleraxeln. (Vattnet hamnar sedan i kölsvinet). Oljan tror jag kommer från smorningen av axeln. Någon som har någon koll på hur jag åtgärdar detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får inte upp någon bild på min iPad.... Kan du testa en gång till och läs instruktion i den "avancerade editorn"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Albin 82 MS med en 40 hk Lombardhini från 2011.

Den tar in vatten blandat med olja. 2-3 liter vatten i timmen kanske. Jag tror jag lokaliserat läckan till propelleraxeln. (Vattnet hamnar sedan i kölsvinet). Oljan tror jag kommer från smorningen av axeln. Någon som har någon koll på hur jag åtgärdar detta?

 

Jag ska försöka svara utifrån min erfarenhet utan bild, har du kvar orginaltätningen, den med packboxar, stefatätning eller vad ni kallar dom på er ort, vilken är den sämsta av de  äldre tätningarna.

 

Byt då till en modern, har du liten plånbok välj BlackJac, är den tjockare finns det dyrare varianter.

 

Kolla upp så att axeln centrerar i hylsan, om så inte är fallet slits tätningen onormalt fort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man montera bort axeln?

 

 

 

Hej!

Jag har en Albin 82 MS med en 40 hk Lombardhini från 2011.

Den tar in vatten blandat med olja. 2-3 liter vatten i timmen kanske. Jag tror jag lokaliserat läckan till propelleraxeln. (Vattnet hamnar sedan i kölsvinet). Oljan tror jag kommer från smorningen av axeln. Någon som har någon koll på hur jag åtgärdar detta?

Jag ska försöka svara utifrån min erfarenhet utan bild, har du kvar orginaltätningen, den med packboxar, stefatätning eller vad ni kallar dom på er ort, vilken är den sämsta av de äldre tätningarna.

 

Byt då till en modern, har du liten plånbok välj BlackJac, är den tjockare finns det dyrare varianter.

 

Kolla upp så att axeln centrerar i hylsan, om så inte är fallet slits tätningen onormalt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är länk till bilden:

 

 

http://forumbilder.se/G7F1T/image

 

En sådan propelleraxeltätning hade jag i en båt en gång i tiden (årsmodell på kranen var densamma för mig...).

Min tätning läckte inte en droppe! Inne i mässingsklumpen sitter det två packboxar med ett mellanrum där det står olja. Oljebehållaren ska sitta en bit upp i motorrummet (ovanför vattenlinjen) så att trycket från oljan hindrar vatten utifrån att komma in genom tätningen.

 

Problem som kan uppstå med denna tätning och som är lätta att fixa:

Motorn måste vara korrekt uppriktad mot axelröret. Med gamla motorkuddar (gummitassarna) så kan motorn sjunka ner och behöva justeras.

Propelleraxeln ska sitta väl centrerad i axelröret så att det inte blir sido/sned-belastningar i packboxarna.

Efter långvarit bruk så kan packboxarna behöva bytas. Det är en rätt enkel operation, problemet kan ev. vara att dra ur axeln så att tätningen friläggs. Genom att lossa slangklämmorna runt gummislangen så går det ju även att skjuta tätningen framåt. Tätningarna ska återmonteras "med de släta sidorna utåt" för att hålla kvar oljan mellan sig. Smörj axeln lite lätt när packboxarna återmonteras på propelleraxeln.

 

Sedan är packborna konstantsmorda av oljan så tätningen behöver inte luftas som en BlackJack måste.

Den behöver inte heller droppläcka som en glandtätning måste för att få kylning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!!!

 

Hur vet jag att motorn är rätt uppdiktad?

 

 

 

Här är länk till bilden:

 

 

http://forumbilder.se/G7F1T/image

En sådan propelleraxeltätning hade jag i en båt en gång i tiden (årsmodell på kranen var densamma för mig...).

Min tätning läckte inte en droppe! Inne i mässingsklumpen sitter det två packboxar med ett mellanrum där det står olja. Oljebehållaren ska sitta en bit upp i motorrummet (ovanför vattenlinjen) så att trycket från oljan hindrar vatten utifrån att komma in genom tätningen.

 

Problem som kan uppstå med denna tätning och som är lätta att fixa:

Motorn måste vara korrekt uppriktad mot axelröret. Med gamla motorkuddar (gummitassarna) så kan motorn sjunka ner och behöva justeras.

Propelleraxeln ska sitta väl centrerad i axelröret så att det inte blir sido/sned-belastningar i packboxarna.

Efter långvarit bruk så kan packboxarna behöva bytas. Det är en rätt enkel operation, problemet kan ev. vara att dra ur axeln så att tätningen friläggs. Genom att lossa slangklämmorna runt gummislangen så går det ju även att skjuta tätningen framåt. Tätningarna ska återmonteras "med de släta sidorna utåt" för att hålla kvar oljan mellan sig. Smörj axeln lite lätt när packboxarna återmonteras på propelleraxeln.

 

Sedan är packborna konstantsmorda av oljan så tätningen behöver inte luftas som en BlackJack måste.

Den behöver inte heller droppläcka som en glandtätning måste för att få kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!!!

 

Hur vet jag att motorn är rätt uppdiktad?

 

 

Uppdiktad??!   ;)

 

Du lossar propelleraxelkopplingen från backslaget. Kollar att propelleraxeln sitter centrerad i axelhylsan genom att föra den sidledes och upp/ner. Justerar höjd och sidläge med motorfästena. Finliret mäts med ett bladmått så att det är samma mått runt hela propelleraxelkopplingen mot backslaget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...