Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tarchon

Delta 17 DC

Rekommendera Poster


Har precis köpt en delta, som vi ska prova för första gången idag.
Ska bli riktigt kul, har alldrig ägt en båt förut!, vi kommer att behöva rusta den lite i vinter men den är i skapligt skick ändå.
Går det att ta upp ett hål i däck för att montera en lucka, bäst att fråga innan man börjar såga i båten.
Niclas 
  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nero

Jag är ingen expert på Delta (har bara haft min en säsong), men jag har funderat på samma sak men beslutat mig för att avstå däckslucka eftersom man ofta går/sitter just på det ställe där däcksluckan bör sitta. Men det finns ju Delta-båtar som har däckslucka, kolla på Blocket.se. Senast igår såg jag en Röd delta där som har däckslucka. Jag kan meddela att jag är himla nöjd med min båt, den går bra i sjön trots att det ibland har varit hög sjö och båten full av packning och familj. Min båt var i slitet orginal-skick, men in sommar har jag klätt om stolar och soffa, målat om invändigt, lagt i ny durk (expriment) m.m. Mer upprustning är tänkt att göras i vinter. I stället för däckslucka så tänker jag se till att det kommer att finnas ljusinsläpp och luftinsläpp från sittbrunnen. Ta det försiktigt med Provåkandet om du har stor motor på din båt. Deltan går förvånansvärt snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej varit dött här länge nu eller? men hörde att du Hans som skrev längre upp hade en i skogen med mercury 1750 V6 (175 hk) tänkte det för nu har jag en delta 17 eller delta 17 Dc ? med en mercury 175 hk V6 från 1978 eller nåt och båten var tydligen från 74köpte den i stockholm så. har inte kört den än håller på och bygger om den nu:P har bilder på foto albumet!

dettta verkar utav alla vara en väldigt bra båt det står att i INU versionen så är det 100liter tank jäms med hela skrovet eller nåt sånt. så någon som checka i9n min båt och se om det är en delta 17 eller delta 17 DC förra ägaren sa iallafall att det var en daycruiser så.

nu har jag båten i falköoping området(västergötlands mitt) mern på sommaren har jag den presis utanför Uddevalla vid henån/hafsten. xD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det är en Delta 17 DC (Daycruiser) du har.

Jag är jättenöjd med min, den är rolig att köra.

Jag ska fortsätta renoveringen av min båt i vinter/vår

 

             / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej gött då vet jag det :P okej vad är det du ska renovera på din båt då?smiley-tongue-out.gif\  själv ska jag byta lack sätta i trägolv, klä om sätena m.m smiley-cool.gif\// wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag ska slipa våta ytan (många lager färg finns där nu) och göra den jämn och fin, men annars så är det generell upprustning invändigt. Min båt är byggd 69-70 någon gång, och jag tror inte att tidigare ägare har gjort något med båten sen dess, så den var i skicket slitet orginal när jag köpte den, så den behöver fräschas upp för att kännas mysig. Jag har klätt om orginalstolarna med Vit konstläder (det var lite trixigt, men det gick bra att klä om dom trots att jag inte har någon symaskinsvana), även insidorna klädde jag om med samma matrial. Skrovbeklädnaden i förpiken rev jag ut men jag hann inte ersätta den med ny beklädnad i år, så det får jag göra i vår. Skrivbeklädnaden i sittbrunnen målade jag faktiskt om med en lätt elastisk utomhusfärg, så nu känns den betydligt fräschare. Jag testade även att köpa ett laminatgolv, typ skeppsgolv (för inomhusbruk) som jag la på durken i sittbrunnen, den tålde förvånasvärt mycket vatten, mer än jag trodde, men den ska jag nog inte ha kvar (den blev skållhet i direkt solsken tyvärr). I vår tänker jag nog byta ut kapellet också, men jag har inte bestämt mig för om jag ska prova att sy det själv eller låta någon sy det åt mig ännu. Det största jobbet kommer nog bli när jag sätter igång och bygger ett nytt skott/vägg mellan Sittbrunn och förpik (ersätter det gamla), förhoppningsvis blir matrialet Mahogny då (det är så vackert). Annars så handlar det mest om mindre saker. Tänker nog förresten flytta upp låsöglan i förstäven, den sitter alldeles för långt ner, det är precis att jag når den när jag ligger på fördäcket (krångligt att låsa alltså) och låset doppas då tyvärr i vattnet alltför ofta när båten guppar i vågorna, med följd att låset rostar alltför snabbt. Nackdelen med att flytta upp det är att öglan kan slå i bryggor m.m. betydligt lättare, men, men.

Har du några planer med din båt? Vilka i så fall?

 

                   m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket sorts golv tänker du lägga in? Hur ska du göra detta?

 

                / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga: Bottenmålningen på din båt (baktill) går väldigt högt upp på fribordet, ligger din båt verkligen så djupt i sjön? Eller är den målad med god marginal?

 

                 Nyfiken / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

hej hehe okej min verkar det som den var ORANGE! original det är en -74

okej då vet du hur man klär om nu då ;P

men när det gäller kapell bör man nog inte göra det själv eller visst kan du görea det men ska det bli snyggt så:) köp inte iallafall koster juh en 10,000 eller nåt har jag läst, så lämna bort den till någon som kan för en billig peng. alla snackar juh om att dom har sittbrunn! men det verkar inte som jag har det :( men vad ska man ha detta till? hm... okej själv ska jag ha vanligt trägolv som man har i nya båtar typ, har inte kommit på hur än men ´ pappsen vet nog;P är juh bara 15 så :) okej jag har då aldrig haft min i sjön stått på land nu i 6 år då ägaren innan inte hade tid till båten efter han skaffat familj m.m. 

hm.. ska byta färg på den pappa ska lacka nån fräck billack upptill sen blir det nåt annat bra till under vattenlinjen, byta massa grejor m.m händer nog fler saker under färdens gång :).

du ärligt talat vet jag inte köpte dne för några veckor sen så har inte haft den i sjän då jag inte hasr nån båttrailer samt har båten uppe på kusten :( men tror dom innan har målat den med väldigt god marginal men vad vet jag ?!

du får gärna skicka bilder på din båt antingen här eller via mejl:  turbowille@hotmail.com   // wille...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt är vit (eller gräddvit) men skrovbeklädnaden inuti var Orange, eller snarare Orange en massa skit ovanpå som samlat sig där under årens lopp. Men jag målade som sagt om skrovbeklädnaden till en ljus grå nyans (jag ville inte att det skulle bli alltför vitt eftersom stolarna och soffan är kritvita). Jag målade trots att jag vet att det kanske kommer att flagna bort med tiden, men den ser ju finare ut tills den dag jag orkar klä om den med nytt matrial. Det var inte så svårt att klä om stolar och soffa själv, det svåra är att matrialet är så attans svårt att böja som man vill, och samtidigt få in i symaskinen. Jag sydde detta med Kapelltråd som ska greja väta och liknande bättre. Men obs! Knyck inte mammas symaskin och sy om detta, för det är stor risk att symaskinen går sönder när man syr i sådant bångstyrigt matrial, och det behövs ibland 4 st händer när man ska förbi någon kraftig sväng.

Jag ska fixa till några bilder vid tillfälle.

Min tankmätare har gått sönder, så i somras körde jag utan tank-mätare, men det är jävligt jobbigt märkte jag, det är inte lätt att uppskatta hur mycket som är kvar, och man vill ju inte bli sittande med soppatorsk heller, så det blev för många onödiga tankningar för mig, så prio 1 nu är att köpa ny tank-mätare. Våra båtar är ju inte så fantastisk stora att man hela tiden kan ha extra dunk med soppa stående i båten, förresten så kan det vara en lätt nervös upplevelse att tanka båten från dunk i kraftig sjögång. Min båt gick förresten väldigt bra i hög sjö, i medelhöga vågor är det bättre att gasa lite mer för då går båten ovanpå vågtopparna, men var MYCKET försiktig, båten kan nog göra ett felskär, eller dyka in i en våg om man har otur.

                      / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va ett tag sedan jag gjorde första och den enda turen med Deltan, så fort vi tog upp den rev vi ur inredningen, och el systemet. El systemet var tillbyggt och tjuv ström hade tagits överallt. Jag hittade en enda säkring på hela båten och den satt på stereon!!
Nåja efter ett par J.... och ett par Fö... verkar elen vara i ordning och allt säkrat. Sambon håller på att klä om soffan och stolarna, och till våren  blir det förhoppningsvis lite ny färg också.
Blev lite sugen på att prova med trä golv i båten, finns tydligen ett clic golv för marint bruk, står högst upp på önskelistan.
God jul. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe trodde du sålt den då du skrev detta men men en säkring huh? Hur tänker man !? Man har juh dom för att om, en sak går sönder pajar inte alla därför har man flera så det.. Jaha? måste vart j*vla dyr stereo eftersom dom haft tid att sätta in säkring;P oklej dte låter gött :)

okej vet du sidan eller affären?:P så får jag se vilket som blir bäst eller om det är samma. :)

// wilhelm Elofsson boatnisse

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men du nero hur gick första turen ? hur snabbt gick den? blåste dte mycket ? vill veta:P:P blev det någon lucka sen ? // wille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Nero: Click-golv för marint bruk? Nu blir jag nyfiken. Var har du hört talas om detta? Det låter mycket intressant tycker jag. Jag har funderat på att lägga in ett traditionellt trägolv (typ Teak), men sparat det till senare då det är lite bökigt att få dit det (tiden räcker inte till). Jag hade mycket roligt med min båt i somras. Den har fått tjänstgöra som både Transportbåt (Familj och packning), helgturs-båt, bad-båt etc. etc. Den är med andra ord tillräckligt stabil för att gå en längre sträcka i lite sjö, men fortfarande så pass liten och lätt att man kan lägga den i strandkanten när man är ute och badar (lätt uppdragen). Anledningen till att jag köpte min Delta är att jag ville ha en relativt liten transportbåt, men som har en skyddad del (förpiken), men som också går ganska snabbt (jag har ca 30 sjömil mellan bostad och landställe och vill inte att resan ska ta jättelång tid). Min båt får jag upp i ca 42-45 knop med två vuxna och ett barn i, jag har dock inte försökt optimera toppfarten ännu, eller kontrollera om loggen verkligen visar rätt. Men en vacker dag ska jag nog göra det. Jag har aldrig förstått varför man sätter in en stereo i en båt, lyssnar man verkligen så mycket på den? Det är ju inte så ofta man sitter kvar länge i båten när den ligger still, och när jag kör har jag oftast fullt sjå att navigera och har ingen behållning av att lyssna på en stereo samtidigt.

 

                           God Jul / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej trevligt :), hur m,ånga sjömil går det på en vanlig mil?

vad kan ett sjö kort kosta vid uddevalla typ ? det är väl på det som det str djup och så en sk karta eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går 1852 meter på en sjömil. Uddevalla är okända trakter för mig, men det finns kanske ett så kallat Båtsport-kort för dina trakter. Kostnad: vet inte.

                   / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nja någon lucka har inte kommit på plats, och om jag ska vara ärlig så kommer det formodligen inte vara någon där i sommar, det finns inte tillräckligt med tid för det, iår.

Jag har inte en aning vart det golvet går att köpa, det var min syster som hittat det, och hon säger inget mer just nu, hmm undrar varför?! Återkommer efter jul med mer info. Båten gick kanon lite baktung kändes det som, fast över 20 knop gick den riktigt fint på vattnet. Den gick att skrämma upp i 33 knop, men då varvade den 6500 varv. Vi har ju alldrig haft en båt tidigare så det är svårt att jämföra men jag e S.. nöjd. det sitter en B-20 på 140 hästar i den så att troget volvo så går det lite trögt i början. Men det är ju lätt att reparera den istället. Ska bli riktigt kul i sommar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe okej jaha ja så då är en knop och en sjömil samma eller? för jag vet att det6 går 1.852km på en knop26.gif\ men men okej det lät underligt men du får berätta mer om golvet senare:P,

okej baktung? hehe läste nån annanstans att någon skrev att den tyckte att sin var framtung :S jag menar hur mycket vikt är det ifram eller?

men men okej med lucka hade du tänkt att sätta den inne bland sovplatserna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framtung lär den nog alldrig bli, kanske om jag backar på ett grund, eller något. Tanken var aatt sättaa en där, men tror att jag hoppar det. Folk som kan sånt säger att det inte är komplicerat, men att man ska förstärka runt om för att det inte ska spricka när man kliver där. Låter vettigt, å några såna ingrepp gör jag inte nu. Vore ju trevligt att åka med båten några gånger innan den sjunker..
Ja golvet ja, sitter och tittar på det nu. Kunde inte hålla mig till i morgon, Kanske inte direkt avsett för båtar, det är teak i 30 cm ca fyrkantiga block med gummipluppar på undersidan så att vatten ska rinna fritt under. Det sätts ihop och kan plockas bort enkelt. Fast det är tydligen tänk att det ska ligga i duschen. Men det kanske funkar i båten, ska prova. Måste komma ihåg att straffa mig själv för att öppna julklappar innan julafton, ska nog göra det direkt med att sätta mig framför brasan med en kall öl.
Niclas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe säg aldrig aldrig ;P hehe okej det är jh klartt att man måste förstärka :P dte blir nog inget sånt för mig heller...hehe okej dushen? jaha ja  kanske det funkar vet du nån kostnad per kvadrat? lätt att såga i?, ni får gärna lägga till mi g på msn om ni har :) turbowille@hotmail.com (även min mejladress)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, då tror jag att jag vet vilket golv du syftar på, jag såg det i en annons någonstans. Det funkar säkert i båten. Den enda invändningen man eventuellt kan ha är utseendet, jag vet inte om det ser bra/snyggt ut eftersom golvet blir upphugget i rutor, det är ju så svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut. Så du får jättegärna ta en bild och visa oss när ditt golv ligger på plats.

Jag vet inte hur jag tänker göra med golv, jag känner mig en smula villrådig, jag vill ha det för utseendets skull, men det blir kanske lite mer opraktiskt. Så jag har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra.

 

En annan grej jag funderar på (när jag egentligen borde sova) är om jag ska kasta ut orginalstolarna. Dom är utsuttna men tar väldigt stor plats (det är väldigt lite plats mellan stolarna). Om jag fick välja fritt så skulle jag vilja ha två något mindre breda stolar, något högre upp än i dag, men att det lätt gick att sätta dit någonting emellan stolarna så att det bildas en soffa mellan förarsätet och passagerarstolen. Det viktiga här är att det ska vara lätt att sätta dit och ta bort mellandelen, så att man lätt kan komma bak och förtöja/kasta ankare etc. Så gärna om mellandelen kan fällas fram eller liknande. Jag misstänker att jag måste konstruera soffan själv om den ska få plats. Har någon funderat i liknande banor? Eller sett något liknande?

 

                  / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klurigt med soffan, men inget är ju omöjligt säger dom. Kanske om man kunde göra ryggstöd och sittdyna itvå delar, så att ryggstödet viktes bakåt å att sitt dynan viktes uppåt mot passagerar stolen. adå skulle du ju bara behöva ett par gängjärn, och låta sittdynan gå om lott ca 5 cm och fräsa ur pass stolens sitt underlag, så det blir en jämn botten utan synliga skarvar,ett stadigt mtrl skulle göra saken ännu lättare typ en grövre form plyfa ( vattentålig ) snyggt klädd med något. Kanske? Ja golvet det ska provas, men håller med om att risken att det kan se rutigt ut finns.
 God fortsättning
 Niclas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det med golvet har du nog rätt i zigge -förkortar dig lite här:P om det är ok. det blir nog inte snyggt om man sågar i det,och håller på.

Menade du nero ska ta en bild på det golvet eller jag när jag lagt in mitt?, hm... mina framstolar är liksom vita plaststolar,  man kan juh ha två skivor på var sida om stolarna som man fäller ner liksom båda utifrån och in  ---> <---.

fast det kanske man får förstärka.?fast å andra sidan blir nog nero´ s ide bättre för det blir mera starkare om man vill ha den som soffa men vill man bara ha typ avställningsyta så är väl minide kanske lättare mera anpassad.

 och sen vet jag inte vafd man bör ha för material aluminium?-lätt,rostfritt. och klä så dte blir mjukt och sen pa med nått snyggt vattentåligt material... 

 

hade bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har funderat över denna soffa en hel del, men än har jag inte hittat någon riktig bra och enkel konstruktion, jag har varit inne på samma spår som er, så jag får väl sätta mig i båten och skissa på lite olika lösningar och fundera ett par varv till. Jag vill inte göra en alltför komlicerad lösning, för då funkar den säkert inte som man tänkt.

 

Boatnisse: Jag syftade på Nero´ s Julklapps-golv vad det gäller bilderna, men alla bilder på Deltor är av intresse, man kan alltid få idéer från andra båtar, så alla bilder är välkomna.

 

God fortsättning och Gott nytt år på er / Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe jovisst man ska inte ta första bästa lösning ;) är det nån som vet vem boatlifter@hotmail.com är ? hehe okej jovisst samma här alla bilder på deltor är intresserande och sehur alla andra har gjort.

 

God Jul & Gott Nytt ÅR! // wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boatlifter de e jag det, la in dig i msm men det verkar inte funka, blir bara kyryliska tecken från dig. Soffan ja du har nog något att bita i där, kul att höra hur du tänker göra. Tror jag behåller stolarna fram. Ett annat alt är ju att plasta den helt från början.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte hur jag ska tillverka soffan, eller om det ens blir något byte, det beror mest på om jag kan få till en lagom enkel konstruktion så att jag inte behöver lägga ner hela min själ på att få till den (och den får inte vara alltför ful heller), men håll med om att mellanplatsen i soffan är perfekt ställe att sätta t.ex. ett barn på, så att man har lite koll på dom (om förpiken är full med packning eller dylikt, för annars vill dom kanske vara där). Men om jag får till en konstruktion så ska jag givetvis ge er info/bilder. Jag bifogar dock en bild på hur mina säten ser ut efter min egenhändiga omklädsel. Jag tycker att det blev helt OK, innan så var det bruna säten med hål i och en brun sliten baksoffa. Den svarta sidan där gasrelaget sitter ska också kläs om till vitt (det är bara det jag har kvar, för sidan på passagerarsidan är redan omklädd).

 

                 Hörs / Ziggalo

post-18226-1394234867,6992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag visste inte att detta forum förminskar bilderna. Om någon vill ha en större bild så kan jag maila den.

 

                    /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din soffa ibak ser inte ut som min, den är delad så att det är två platser med en upphöjning imellan. Det där ser mycket bättre ut, Vet inte om det beror på att jag har en inombordare eller om det är omgjort. Har inte björn koll på vad jag köpt tydligen. Mina fram stolar är skålade, och ser åtminstonde på bilden mindre ut en vad dina gör. Ser att jag har mycket kvar att göra nu när jag sett din båt. Fa..
 
Niclas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Nero

Att din soffa bak är delad i två platser är helt normalt, det ska se ut så när man har inombordare. Så du kan vara lugn. Att du har smalare, skålade stolar beror antigen på att din båt är av senare årsmodell eller så har någon tidigare ägare bytt ut dom, och då ska du bara vara glad. för mina orginalstolar är inget att hurra för (tro mig). Självklart har jag funderat på att byta ut mina stolar till något nytt, men jag vill ju som sagt helst ha en soffa (men inte permanent). Så vi får se. Jag har heller ingen lust att lägga ut X antal tusen på nya stolar, för dom är jäkligt dyra tycker jag.

 

                /Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...