Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Tarchon

Delta 17 DC

Rekommendera Poster


Hej.

 

Jag har en Delta 17 HT från -86, och undrar om någon har något liknande. Jag har nästan bara sett DC varianten, och efter att ha läst igenom den här tråden så skiljer dom sig en hel del. Jag skulle tex inte våga klämma på en 115 hästars på min. Den Johnson 70hk -90 som jag har väger nog tillräckligt.

 

Nästa helg ska hon i sjön i Tyresö i alla fall.

 

/Andy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan Andy! välkommen hit ! :D erfaren båtägare? jag själv har juh en dc då... med en 175 hk Mercury utombordare xD har inte provat den på båten men hoppas få i den i vattnet inom 2 månader i allafall :) hur länge har du haft båten? jag köpte min i höstas :) tyresö? har hört namnet men vart ligger det? Stockholms området eller? du är gärna välkommen att delta i klubben om du nu inte redan har gjort det. iallafall ha ett bra båt år !21.gif\ :D  Mvh: Wilhelm Elofsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft båten sen -98. Först som delägare, och sen köpte jag ut den. Tyresö ligger lite söder om Stockholm, strax nnv om dalarö.

 

Jag sjösatte i söndags men första turen blir inte förän till helgen. Jag hoppas att den ska gå bra.

 

Du ska ha ett bra båtår du med.

 

/Andy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej då vet du hur den beter sigsmiley-laughing.gif\  okej okej ... ja, det får man juh alltid hoppas vad har du för motor på en sådan? /wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er, nu e pressen bortplockad från båten och det är dax å börja jobba med båten, givetvis så skulle bara stolar och soffa monteras efter omklädningen å skrovet vaxas, då en mistänkt unken lukt kom från motorrummet. Det var motorluckan som den mycket håndiga tidigare ägaren klätt in med galon av någon anledning. nu vet jag varför! den hade spruckit så nu har vatten å fukt legat instängt mellen galonen å plywooden som e under plasten. Jag tror att vi kommer att sjösätta i december, eller annvända den som markfyllning på tomten. nåja lite plast och ny färg ska väll göra susen. var och sjösatte en bayliner i onsdags kväll och det var nog den blankaste båt ja sett på länge bifogar en bild på den. Ha det alla.
/Nero 

post-21646-1394235062,0746_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaknade tidigt och åkte direkt och köpte glasfiberväv med tillbehör, båten kommer inte att gå som fyllning på tomten utan nu e motorluckan renoverad på bästa lekmannavis. Den ligger nu och härdar och väntar på att bli slipad och lackad (sker i kväll), kanske skulle man ha annvänt handskar när man gjorde detta så hade man sluppit att fastna i allt som man nu tar i!. Gjorde en intressant upptäckt, att under galonen som instrument brädan var täckt med så var det lackat trä inunder, faktiskt i ganska bra skick. Angånde golvet så tror ja inte att det kommer att läggas in pga det inte kommer att funka i ändarna på golvet, däremot så hade vi en vattenläcka hemma förra året å vi fick lägga in nytt golv, och det vart en del över som faktiskt skulle kunna funka i båten om man lackade det med mörk lack alt oljade det. Kommer säkert att kräva en del jobb men jag har en lång lista på saker som jag vill göra med båten så en sak till kan ju inte skada.
/Nero 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 70hk Johnson -90, som larmar på både kylning och olja för tillfället. Allt fungerar men det tjuter ändå. Vet inte vad jag ska göra. Antagligen lämna in den på service till hösten.

 

Turen i helgen blev kanon. Jag åkte med några seglarkompisar till Kymmendö för en övernattning mellan torsdag och fredag. Det var inga problem med nattkylan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej... det var juh inte brasmiley-frown.gif\ jobbigt också att höra på det jäkla pipandet! tror jag har ett sånt horn i min också som varnar. :) får hoppas att den inte gör det iallafall 21.gif\ kul att turen blev kanon :D gick båten bra i vattnet och så? varvade motorn ut ordentligt och gick bra? mvh wille.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hej :D pressen? pressenningen eller? hihi 15.gif\ jo men det går juh på någon dag med stolarna och soffan. aja baja! 13.gif\ dumt gjort av han du ;)läste om en  annan stackare här han köpte ny båt nu i år la den i vattnet efter en vecka låg den på bottnen vid bryggan:( pga en slang genomföring som ej var tillräckligt tätad! han hade helförsäkring på trygg hansa FICK F*N INTE UT ETT SKIT AV DET! han på firman sa: men då blir juh båten i bättre skicka än den var innan... fast som tur fick han upp båten så pass tidigt så det var inte så farligt :). jaa den var snygg:P men min är nog blankare  haha! smiley-wink.gif\ 

 

 

Senast ändrad av boatnisse | 29 maj 2007 | 07:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena alla delta diggare nu är mit v8 projekt klart så nu stundar sjösättning. Ska ta lite bilder i helgen och lägga ut här! Ha det gått så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vi är mycket nyfikna. Många bilder vill vi se.

Själv har jag sådan enorm tidsbrist att jag bara hiner jobba med

båten lite då och då, så det går sakta framåt för mig.

 

                     / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har jag i alla fall hunnit med att ta bort ena sidan i sittbrunnen, samt klätt om den. Förra året klädde jag om allt i sittbrunnen utom just denna sida vid förarplatsen eftersom den var lite bökigare att få bort (den sitter ju fast i instrumentbrädan samt i gas-reglaget), men nu är det gjort i alla fall, skönt att ha gjort ett litet framsteg i alla fall.

 

För övrigt har jag skaffat mig en svets och knåpar nu ihop lite rostfria syrafasta rör till två stag för att fästa ljud-skydd på, sen ska jag svetsa ihop en stomme till en borttagbar sittplats (mellan de främre stolarna). Jag har tänkt ut hur stolen ska se ut och vara upphängd, det enda som återstår att klura ut är hur jag ska låsa den i sitt läge så att den inte kan glida framåt (Bakåt, uppåt, nedåt och åt sidorna är redan klart), kruxet är att den ska vara mycket lätt att ta bort, annars hade det varit en baggis att förankra stolen även i denna riktining. Men jag kommer väl på en lösning för detta också någon natt när jag inte kan sova gissar jag. 

 

                      / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe härligt du med V8:an (beklagar då jag inte kommer ihåg ditt namn men är det deltass?) hehe du.. ziggalo  jag har redan klätt om mina hehe :D och förlängde skivorna så att dom går längre ner 21.gif\ .... sen nu igår så fick jag igång tilten på motorn, mycket glad över detta men den går bara upp men jag är säker på att det är 2 kablar som ligger ihop i handtaget. sen fick jag igång power trimmen också ! :D  och dessutom vred jag på nyckeln och motorn gick runt med en gång dvs. den hade iallafall inte fastnat, sen själva starten ska jag ta en annan gång /mvh wille.

 

Senast ändrad av boatnisse | 29 maj 2007 | 07:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Aha, men jag vill inte att mina skivor ska gå lägre ner, för då missar jag utrymme som är bra att ha för tampar m.m.

Istället har jag målat om skrovsidorna (inuti) så att det ska se bra ut.

 

Idag har jag köpt Glasfiber, Polyester m.m. för att plasta min borttagbara mellanstol (mellan främre sätena), och ikväll har jag fått lite tid att jobba på formen som jag ska plasta emot. ÄNTLIGEN! Så imorgon hoppas jag att själva plastningen sätter igång. Det ska bli kul.

 

                    M.v.h / Ziggalo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Aha, men jag vill inte att mina skivor ska gå lägre ner, för då missar jag utrymme som är bra att ha för tampar m.m.

Istället har jag målat om skrovsidorna (inuti) så att det ska se bra ut.

 

Idag har jag köpt Glasfiber, Polyester m.m. för att plasta min borttagbara mellanstol (mellan främre sätena), och ikväll har jag fått lite tid att jobba på formen som jag ska plasta emot. ÄNTLIGEN! Så imorgon hoppas jag att själva plastningen sätter igång. Det ska bli kul.

 

                    M.v.h / Ziggalo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej okej, har ioch för sig inte tänkt på det men fäster du hållare då rätt i skrovet? 4.gif\jepps jag målade om mina sidor och botten men ska måla bottnen igen för det har blivit en massa repor och lim/lack när vi varit där och grejat. okej härligt, så nu blir det 3 fasta stolar?  

 

och sedan har det hänt lite sen sist jag skrev om vad som hänt. jag har crunkat motorn alltså låta den får gå runt några sekunder på startmotorn och upptäkte då till min uppskattning att den inte satt fast nån stans iallafall smiley-tongue-out.gif\, sedan har jag monterat lanternorna, tömt den gamla 6:åriga bensinen, Bytt impeller som bara gick på knappt nån timme och så var den förra impellern knappt använd den var årsm 97 och någ bara varit igång på land sedan han tog upp den.  men den jag satte i nu var 05 och den köpte jag härom veckan. så där ser man hur många såna impellrar det går åt haha.smiley-laughing.gif\ jag har fått igång trimplanen och tilten till motorn. bensin pumpen brann smiley-cry.gif\, men det får bli en ny -lika bra, skärt ut maddrasser till inne i ruffen. hm... det var nog allt hehe 

aja lycka till iallafall och så önskar jag att fler skrev här!  MVH: Wilhelm Elofsson 

 

 

 

Senast ändrad av boatnisse | 06 juni 2007 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, vilket jobb du har lagt ner, Imponerad!

Och din båt blir ju jättefin. Du ska vara jättestolt över din insats.

 

Av bilderna att dömma så ser det ut som om din båt var i ganska dåligt skick innan du satte igång renoveringen. Min båt var i ett betydligt bättre skick när jag köpte den.

 

Min nya mellanstol kommer inte att ha någon egen förankring i durken/golvet, utan hänger mellan de två andra stolarna (eftersom jag vill ha fritt emellan stolarna så att det går att gå obehindrat där när man tar bort mellanstolen). Ikväll har plastningen fortsatt. Snart är sitsen klar, sen ska jag bara fixa till ryggstödet också. Hoppas att det blir bra. (självklart ska stoppning och klädsel också utföras innan den är helt klar).

                     m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe tackar :D det ligger en 200-300 timmar bakom det :)

 

mmh! den var i uselt skick, det jag fick betala för var väl mest motorn.

 

okej okej självklart tyckte att du sa det tidigare men hade ändrat dig nu jag säger det igen; hoppas det blir bra och snyggt,bekvämt! vet du nånting när det blir sjösättning? för min del blir det la torsdagen samma helg som midsommar som är snart :D

 MVH WILLE!  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe tackar :D det ligger en 200-300 timmar bakom det :)

 

mmh! den var i uselt skick, det jag fick betala för var väl mest motorn.

 

okej okej självklart tyckte att du sa det tidigare men hade ändrat dig nu jag säger det igen; hoppas det blir bra och snyggt,bekvämt! vet du nånting när det blir sjösättning? för min del blir det la torsdagen samma helg som midsommar som är snart :D

 MVH WILLE!  

 

 

Glad SOMMAR Och Kör FÖRSIKTIGT!

 

Senast ändrad av boatnisse | 08 juni 2007 | 14:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det var inte lite tid det. Lite avis på att kunna vika så mycket tid för att göra en båt riktigt snygg. Du verkar ju ha tillgång till ordentliga resurser också, det är jag extremt avis på.

 

Nä, jag vet inte när sjösättningen blir av för mig. Men förhopningsvis är det inte så jättelångt bort. Jag lägger all ledig tid (inte mycket tyvärr) på att få båten klar. Jag har skippat en hel del saker som jag egentligen vill få klart, men det får vänta till nästa år tror jag, annars kommer båten aldrig i sjön (men jag retar mig på en del saker som jag vill ändra på eller renovera, så det svider lite att skjuta på det tills nästa år).

 

Hur kommer din durk (golv) att se ut? Blir det plast? Trä? Matta? Eller vad?

 

                            m.v.h / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde tillägga: Det är mycket skoj att man lär sig så mycket nytt när man renoverar en båt. Jag kan egentligen ingenting om detta, jag läser lite, frågar folk och funderar, sen prövar jag mig fram. Allt blir inte helt rätt första gången, men jäklar vad man lär sig. Det är skoj.

 

Bara en sån sak som att öva upp sina gamla svets-kunskaper (från tekniken i skolan) och ge sig på att Pinn-svetsa rostfria rör med godstjocklek på 1mm (dom skule ha varit 1,5 mm men jag upptäckte att det skiljde enormt mellan rör och rör i butiken några veckor senare, från under 1 mm till över 2 mm, det låter inte mycket men är som natt och dag när man Pinn-svetsar (Jag har inte tillgång till någon annan svetstyp tyvärr)). Det är INTE lätt kan jag meddela, men efter ett antal försök så går det 800 procent bättre nu. Så alltid har jag lärt mig något nytt som kan vara bra i framtiden.

 

Jag önskar att jag varit lika driftig och envis som du när jag var i din ålder. Mycket bra gjort.

 

Tänk på att Deltorna blir lite lätt ostabila när skrovet kommer för högt upp ur vattnet (när det går fort alltså, typ runt 40-45 knop). Kör försiktigt.

 

              Ha en bra sommar / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hehe, jodå det har jag, okej okej,hm.. vet inte du men  änsålänge så blir det nog bara orginal plywooden som är i golvet ovanför tanken och den är målad vit, ssen kan deet vara möjligt att jag lägger in parjett eller något likn.mvh wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmh är ganska så färsk på detta det började med en gummibåt nu är det detta hehe, ojoj oj  Själv kör man med MIG-svets då :D haha, lite lättare tycker jag. med pinnen haer sina fördelar också.

 

äsch! jag är väl inte så driftig Mera LAT faktist! det är äl mest familjen som piskat på mig så att det händer någotm

 

hm.. kan väl tänka mig det men vafalls har du några trimplan på din båt? det har jag. Mvh Wilhelm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, jag har inga trimplan på min.

Men jag önskar att jag hade det (speciellt när jag kör sakta).

Men det får bli ett annat år.

 

         / Ziggalo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort första turen idag, helt fantastiskt villken otrolig känsla, såg att ni pratat om trimplan, kan ja rekomendera har hydraliska sådana hjälper faktiskt vid lägre hastigheter, har en del kvar att göra på båten men nu kan vi åtminstonde åka med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nämen vad gött! aah jag har hydrauliska ochså, saker att göra kvar`? intressant hur det går för dig:P 21.gif\

men va fanken vi får väl försöka fixa någon träff i sommar eller? mvh wille.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

okéj okej zigge,´ mmh det kan nog vara en fördel når man åker såna sträckor till stugan som du, bor du i sthlm? fast å andra sidan är trim lätta att montera ge det en dag så. kan du njuta sen. mvh wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det är det där sista lilla slutklämmen, lister fram vid rutan, gummilister runt motorluckan, givetvis även omlackering av den, ta bort högtalarna vid framrutan. Lite sånt där. Men stolar å soffa e omklädda elektriska e omdraget, motorn genomgången skrovet lack konserverat.
Så planerna för idag e faktiskt att lägga i nu å stanna i sigtuna å bunkra upp med varsin mjukglass, för vidare färd mot skokloster. Ja det vore kul å träffas om det gick. Ha det.
/N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...